חאלד משעל ניסה לסכסך בין מרוקו לישראל - והצליח להכעיס את הממלכה: נאום שנשא ראש הלשכה המדינית של חמאס בחו"ל עורר זעם נרחב במרוקו בגלל מה שהמרוקנים ראו כהסתה נגד ביטחונם הלאומי, לאחר שמשעל ביקש כי האזרחים יפעלו להפיל את הסכם השלום בין מרוקו לישראל. כך דווח בעיתון אל-ערב, שמתפרסם בלונדון. על פי הפרסומים החלה מחאה במרוקו נגד מה שהפעילים ראו כהתערבות בענייני הממלכה, הסתה לאי-ציות אזרחי ובקשה לפגוע במערכת היחסים בין העם למלך מרוקו, מחמד השישי.
1 צפייה בגלריה
חאלד משעל, מוחמד מלך מרוקו ה-6
חאלד משעל, מוחמד מלך מרוקו ה-6
חאלד משעל, מוחמד מלך מרוקו ה-6
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File, Moroccan Royal Palace via AP)
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
משעל אמר את הדברים במהלך פגישת סולידריות עם פלסטין שהתקיימה ביום ראשון האחרון על ידי נציגים איסלאמיים ממרוקו בתיאטרון מחמד החמישי ברבאט. משעל, שדיבר לנוכחים מרחוק בשיחת וידאו, אמר: "אני פונה אליכם המרוקנים, ההמונים והכוח האיסלאמי והלאומי, בלי התחשבות בזרמים הפוליטיים והאידיאולוגיים". משעל הציג את דרכה הדיפלומטית של מרוקו עם ישראל כטעות, וטען שלממלכה יש צורך לתקן את אותה טעות.
משעל קרא לעם המרוקני לתמוך בפלסטין ולדרוש ממנהיגיהם להפסיק את הנורמליזציה עם ישראל ולנתק איתה את היחסים. הוא אמר ש"זו תהיה תמיכה אמיתית בפלסטין, שתייצר לחץ על ישראל ובעלות בריתה. אנחנו רוצים תנועה פוליטית של האומה כולה, כולל מרוקו, שיש לה אחריות היסטורית כלפי ירושלים והיא מדינה משפיעה ומכובדת. מה שנדרש היום זה חזית מדינית שאומרת 'לא' לתוקפנות הישראלית, מתעלה על חילוקי הדעות ומתאחדת נגד ישראל".
הדברים של משעל עוררו כאמור כעס רב במרוקו ונתפסו כהתערבות בריבונותה על ידי ניסיון לדחוף את האזרחים להפגין וללחוץ על ההנהגה המרוקנית לשנות את מדיניות החוץ שלה. לפי הפרסומים, רבים טענו כי הם לא צריכים שמישהו כמו משעל יקרא להם לפעול או יגיד להם מה לעשות, בעוד שאחרים תהו מדוע משעל לא הפנה את נאומו למדינות אחרות וביקש מהן מהפעיל לחץ על ארצם ולמנוע ביקורים של ישראלים. הכעס כלפי משעל, מעבר לתוכן דבריו, נבע מהשיח הישיר שקיים עם הציבור במרוקו, שלא התבצע דרך המלך וגורמי קבלת ההחלטות במדינה, והתפרש כקריאה לחתרנות וניסיון לערער את היחסים בין המלך לעם.
פוליטיקאי מרוקני, נופל בועמרי, הסביר לאל-ערב כי הצהרותיו של משעל בנוגע למה שמרוקו צריכה לעשות מבחינת יחסיה עם ישראל הן "הצהרות מתלהמות ורעילות, שמהוות התעלמות מוחלטת מכך שלמרוקו יש החלטות דיפלומטיות משלה והיא זו שמעריכה את העמדה המדינית והדיפלומטית שיש לנקוט בה, והנושא הפלסטיני אומץ עוד לפני חמאס". בועמרי הוסיף כי "השאלה היא מדוע משעל בחר דווקא עכשיו לנסות לגייס תמיכה וליצור שינוי שכזה דווקא במרוקו? והאם הפניה למרוקו מראה על חולשה של חמאס, שמחפש כרגע תמיכה בכל מקום?".
הקבוצות האיסלאמיות במרוקו מתחו לא פעם ביקורת על יחסיה של הממלכה עם ישראל, וניסו להציג אותם כפוגעניים כלפי הפלסטינים. הביקורות הללו נדחו על ידי השלטונות במרוקו, ששומרת על יחסיה עם ישראל, אך גם ידועה בתמיכתה והסיוע הרב לפלסטינים.
מלך מרוקו הוא יו"ר ועדת אלקודס של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, שבין היתר דואגת למקומות הקדושים עבור המוסלמים בירושלים. אתמול פורסם בעיתון אל-ערבי אלג'דיד כי גורמים מרוקנים חתמו על עצומה לביטול הנורמליזציה עם ישראל בעקבות המלחמה מול חמאס ברצועת עזה. הגורמים שחתמו על העצומה אמרו כי "המשך הנורמליזציה מגביר את המשך ההרג והפשעים".