הרופאה הדרום אפריקנית שהייתה הראשונה בעולם שגילתה את האומיקרון – הווריאנט החדש של נגיף הקורונה – אמרה שעשרות מהמטופלים שלה, שלפי החשד נדבקו בווריאנט, פיתחו רק תסמינים קלים. לדבריה הם החלימו ללא צורך באשפוז בבית החולים, גם אם לא היו מחוסנים.

8 צפייה בגלריה
קורונה זן חדש אומיקרון בדיקה דרום אפריקה יוהנסבורג
קורונה זן חדש אומיקרון בדיקה דרום אפריקה יוהנסבורג
בדיקת קורונה ביוהנסבורג, דרום אפריקה
(צילום:AFP )
8 צפייה בגלריה
נמל תעופה ביוהנסבורג
נמל תעופה ביוהנסבורג
(צילום: רויטרס)
ד"ר אנג'ליק קוטזי, יו"ר איגוד הרפואה הדרום אפריקני, אמרה שבעשרת הימים האחרונים הגיעו אליה כ-30 מטופלים שאובחנו חיוביים לקורונה, אך סבלו מתסמינים לא מוכרים. "מה שהביא אותם למרפאה הייתה תשישות קיצונית", אמרה בראיון מפרטוריה, שם נמצאת המרפאה הפרטית שלה.
לדברי הרופאה רוב המטופלים היו גברים מתחת לגיל 40, כמחציתם לא-מחוסנים. מלבד תשישות דיווחו המטופלים גם על כאבי שרירים קלים, כאבי גרון ושיעול יבש. רק בודדים סבלו מחום גבוה.
8 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נמל התעופה ב קייפטאון
דרום אפריקה נמל התעופה ב קייפטאון
נוסעים בנמל התעופה הבינלאומי בקייפטאון. בעולם אוסרים על כניסת נוסעים ממדינות בדרום יבשת אפריקה
(צילום: EPA)
ב-18 בנובמבר דיווחה קוטזי לגורמים במערכת הבריאות של דרום אפריקה על החולים החדשים, ואמרה שהם סובלים מתסמינים שלא זהים לתסמינים של וריאנט הדלתא. לדבריה באותו הזמן המדענים כבר בחנו את הזן החדש, שאז כונה B.1.1.529, והודיעו על כך ביום חמישי האחרון.
בראיונות לכלי תקשורת בעולם מדגישה הרופאה כי ייתכן שהזן החדש יהיה מסוכן יותר לאנשים בקבוצות הסיכון. היא אמרה שלא מן הנמנע שבהמשך יתגלה הווריאנט החדש כזן שגורם לתחלואה קשה – אך לדבריה כעת זה לא המצב. "מה שאנחנו רואים מבחינה קלינית בדרום אפריקה זה קל מאוד. עבורנו אלה מקרים קלים. לעת עתה, גם המטופלים שראינו ולא היו מחוסנים פיתחו תסמינים קלים. אני די בטוחה שלהרבה אנשים באירופה יש כבר את הזן הזה", אמרה הרופאה בראיונות.
הווריאנט החדש, שלפי החשד הוא זן מידבק במיוחד אך טרם ברור כמה הוא מסוכן ועמיד לחיסונים, מעורר בימים אלה דאגה במדינות ברחבי העולם. בראיון לרשת BBC נשאלה קוטזי אם לדעתה הפאניקה בבריטניה, אחת המדינות שבהן התגלה הזן החדש, מוגזמת. "הייתי אומרת שכן, בהחלט בשלב הזה", השיבה קוטזי ושוב סייגה את דבריה. "שבועיים מעכשיו ייתכן שנאמר משהו אחר".
בדרום אפריקה, שכאמור בה זוהה לראשונה הנגיף, הביעו ביומיים האחרונים שאט נפש מההחלטה של מדינות רבות בעולם לסגור את גבולותיהן בפני הבאים ממנה. בהודעת מחאה שפרסמה טענה הממשלה שם כי באופן פרדוקסלי מדינות העולם "מענישות" אותה דווקא על יכולתה המרשימה לזהות את הזן החדש בשלב מוקדם כל כך. דרום אפריקה היא מקום משכנם של כמה מהמדענים והאפידמיולוגים הבכירים בעולם, ואלה עזרו לזהות וריאנטים שונים של הנגיף בשלב מוקדם של התפשטותם. "כשלמדינה יש מדע מצוין, צריך להריע לה על כך, ולא להעניש אותה", מסרה בסוף השבוע ממשלת דרום אפריקה, החוששת מפגיעה בתיירות שלה ובכלכלתה.
8 צפייה בגלריה
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח טיסות בנמל התעופה הית'רו
(צילום: AP)
ביממה האחרונה הודיעו מדינות נוספות באירופה כי זיהו בשטחן נשאים של הווריאנט החדש - שמתפשט כשמדינות רבות ביבשת סובלות מגל תחלואה קשה, גל שגרם להן להטיל הגבלות קשות. באוסטריה ודנמרק אובחנו מקרים בודדים של נדבקים בזן החדש – שהגיעו בטיסות מדרום אפריקה.
הולנד הודיעה כי עד כה אובחנו בשטחה לפחות 13 נשאים של הזן החדש. הנדבקים הגיעו בשתי טיסות מדרום אפריקה ונחתו בשישי בנמל התעופה סחיפהול. מבין 600 הנוסעים אובחנו בסך הכול 61 נדבקים בקורונה, שנשלחו לבידוד. כרגע, מבין 61 המאומתים אובחנו 13 נשאים של זן האומיקרון.
8 צפייה בגלריה
קורונה זן חדש אומיקרון מטוס ש נחת ב סכיפהול הולנד מ יוהנסבורג דרום אפריקה
קורונה זן חדש אומיקרון מטוס ש נחת ב סכיפהול הולנד מ יוהנסבורג דרום אפריקה
מטוס שנחת מדרום אפריקה בנמל סחיפהול בהולנד. לפחות 13 נשאים של הווריאנט החדש
(צילום: EPA)
גרמניה, שסובלת גם היא מגל של תחלואה, הודיעה כי בשטחה התגלו שלושה נדבקים בווריאנט החדש, בהם אדם שהגיע בטיסה מדרום אפריקה למדינת המחוז הסן – שבה שוכן נמל התעופה של פרנקפורט, מהנמלים העמוסים באירופה. בנוסף התגלו שני מקרים במדינת המחוז בוואריה.
הווריאנט החדש התגלה גם באוסטרליה, במדינת המחוז המאוכלסת ביותר - ניו סאות' וויילס. הרשויות הודיעו ששני נוסעים שהגיעו בשבת בערב לסידני מדרום יבשת אפריקה אובחנו חיוביים לווריאנט החדש שמעורר דאגה בעולם. שניהם לא פיתחו תסמינים, והם מחוסנים ונכנסו לבידוד.
8 צפייה בגלריה
מטוס שנחת באמסטרדם
מטוס שנחת באמסטרדם
נדבקים התגלו גם בדנמרק, אוסטריה, אוסטרליה וגרמניה
(צילום: AP)
מדינות רבות הודיעו בסוף השבוע כי הן אוסרות על כניסת נוסעים מדרום יבשת אפריקה בעקבות הווריאנט החדש. בין המדינות נמצאות ארה"ב, ברזיל ומדינות האיחוד האירופי. שווייץ, שלא חברה באיחוד, הודיעה שהיא אוסרת על כניסה לשטחה מכל המדינה שבה אובחנו מאומתים לזן החדש.
האפידמיולוגים חוששים שבשלב הזה הווריאנט אומיקרון כבר מתפשט ברחבי העולם, ולכן מאוחר מדי לסגור את השמיים. ישראל היא מהמדינות שנקטו את הצעדים החריפים ביותר – והחליטה לאסור לחלוטין על כניסת אזרחים זרים. אחר הצהריים הצטרפה אליה מרוקו.