מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) בקריאה ראשונה את השינויים בתקציב המדינה לשנת 2024, בתום דיון במליאה, ברוב של 57 חברי כנסת שהצביעו בעד, מול 50 שהתנגדו. כעת מובאות למליאה שתי הצעות חוק נלוות לתקציב, גם הן בקריאה ראשונה - הגדלת הגירעון וחוק ההסדרים. הצעת החוק תשוב לדיונים בוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית.
התקציב עומד בסך הכל על 582 מיליארד שקלים וגבוה ב-68 מיליארד שקלים מהתקציב הראשוני שנקבע ל-2024 במאי 2023, במסגרת התקציב הדו-שנתי, והוא כולל קיצוצים משמעותיים בתקציבי כל משרדי הממשלה, חוץ מאשר בתקציבי הביטחון והישיבות.

למרות הביקורת, בממשלה לא סגרו את המשרדים המיותרים שפעילותם פחות רלוונטית בעת מלחמה, אלא קיימו קיצוץ רוחבי במרביתם. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בפתח הדיון במליאה כי "התקציב שמונח בפניכם הוא הכרחי לעת הזו, וכולל שני מרכיבים עיקריים - הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון ושל תקציבי הוצאות אזרחיות אחרות שהכרחיות לקיום המלחמה.
לדברי סמוטריץ', "יש בתקציב הזה שינוי סדרי עדיפויות לטובת הוצאות הביטחון כי צריך להעביר כספים למקומות היותר חשובים. זה תקציב אחראי וטוב, זה תקציב של אחדות שיאפשר לממשלה לנהל את המלחמה עד הניצחון. פיזרנו את הנטל, אין אף אחד שלא נכנס מתחת לאלונקה".
בהמשך אמר שר האוצר, כשברקע נשמעו צעקות מצד חברי אופוזיציה, כי "מלבד העובדה שהתקציב נותן מענה לכל צרכי המלחמה, הוא גם תקציב של צמיחה. יש בו מרכיבים שיסייעו למשק הישראלי. ובסוף זה הדבר החשוב שיעזור לנו לצאת מהמלחמה ולהצעיד את המשק. אם הייתי רוצה עוד כמה מנדטים בסקרים הייתי מקצץ לתאגיד ולהבימה ולפילהרמונית והיו מוחאים לי כפיים בבייס שלי. לא עשיתי זאת".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
סמוטריץ': "התקציב יאפשר לנהל את המלחמה עד הניצחון"
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
באופוזיציה המשיכו למתוח ביקורת על הנוסח שהביאה הממשלה, וכינו אותו "תקציב של 6 באוקטובר". ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "יש טעות מקובלת לגבי השאלה מהי טראומה. אנשים חושבים שטראומה היא מצב שבו קרה לך משהו נורא. לא. טראומה היא המנגנון הנפשי של התגובה כשקורה לך משהו נורא, זו דווקא הדלת שנסגרת מול כל האימה והפחד".
לפיד המשיך: "האנשים סוגרים לעצמם את הדלת הנפשית, זה המנגנון. סגרת את הדלת והחלטת שאתה לא מתכוון להתמודד. וזה די המצב של כולנו - אנשים שואלים 'למה אין הפגנות של 300 אלף איש?'. כי במצב כזה אתה סוגר את דלת הרגש ונזהר. אבל כל פעם קורה משהו פה שפותח את הדלת הזאת, ונדמה לי שהתקציב שהונח פה מוביל אותנו לאירועים של 7 באוקטובר. כסות הרוח, האדישות המוחלטת לצד השני, השיקול הפוליטי בלבד, העולם שבו אתה יודע שלממשלה לא אכפת ממך. אתה יודע שהממשלה עוסקת רק במה שטוב לה".
לפיד סיכם כי "אתה יודע שהממשלה צינית באופן טוטלי ושכל מה שהוביל אותנו לרגע הנורא ביותר בתולדות המדינה חוזר, ופתאום קשה לך יותר להחזיק את הטראומה. רק מפני שאתם שוב שמים על שולחנה של המדינה את כל מה שהיה רע ונורא והוביל אותנו אל האסון. זה לא תקציב, זו הודאה שלא למדתם שום דבר ולא תלמדו שום דבר. לא מעניין אתכם שום דבר חוץ מעצמכם".
3 צפייה בגלריה
 אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
 אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
ליברמן: "הממשלה הבטיחה 9 מיליארד למילואימניקים. איפה זה?"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "ב-26 בדצמבר כינסו סמוטריץ' וגלנט מסיבת עיתונאים והבטיחו לדאוג לאנשי המילואים, והציגו חבילת סיוע בהיקף של תשעה מיליארד שקלים. חיפשתי בכל השורות בספר התקציב - איפה 9 מיליארד השקלים שהבטחתם לאנשי המילואים? איפה הם? עכשיו קראתי שהממשלה מגישה הצעה חדשה לחוק הגיוס - זה באמת חוק הגיוס. זה ניסיון לחלק את העם לשניים - אלה שילכו לשרת ואלה שילכו לישיבות. מאריכים את זמן שירות המילואים, מעלים את גיל הפרישה מהמילואים - ומכל השאר פשוט מתעלמים. אין חובות לאחרים".
ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד פירט לאחר מכן את סעיפי התקציב שאושרו - ושנויים במחלוקת. "משרד ההתיישבות של אורית סטרוק- 331 מיליון שקלים, בנוסף ל-653 מיליון שקלים שאושרו לפני חודשיים. המשרד לשוויון חברתי של מאי גולן עם 92 מיליון שקלים, משרד המורשת של עמיחי אליהו 71 מיליון שקלים, משרד התפוצות של עמיחי שיקלי 34 מיליון שקלים, משרד המסורת של מאיר פרוש - מומחה גדול לגיוס לצה"ל - 26 מיליון שקלים והמשרד לשיתוף פעולה אזורי של דודי אמסלם 18.5 מיליון שקלים. סך הכל קרוב למיליארד שקלים ילכו לכיבודים לשרים המיותרים", הסביר.
חברי הכנסת מהמפלגות הערביות הביעו ביקורת על כך שהשינויים יפגעו בחברה הערבית. "זה תקציב בשירות המלחמה או בשירות ההישרדות הפוליטית של נתניהו? אנחנו נצביע נגד התקציב הזה, שבא לפגוע באוכלוסייה הערבית ובכל המוחלשים, כולל התוכניות הקיימות שנועדו לאוכלוסיה הערבית. זה תקציב גרוע", אמר ח"כ יוסף עטאונה מחד"ש-תע"ל.
3 צפייה בגלריה
 הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
 הרצי הלוי מדבר על נפילת של 21 הלוחמים ברצועת עזה
תקציב הביטחון יגדל ל-99 מיליארד שקלים. הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
גם ח"כ גלעד קריב מהעבודה יצא נגד התקציב, ואמר במליאה כי "הליכוד זעקה על מעמד יוצאי אתיופיה, אבל אין לכם בעיה בתקציב שמקצץ 5% לתוכנית החומש ליוצאי אתיופיה? יהדות התורה, איך אתם חיים עם העובדה שאין בתקציב הזה שקל אחד לאזרחים ותיקים, איפה והדרת פני זקן? ואִמרו לי אנשי הציונות הדתית, איך אפשר להבין את זה שתקציבי החינוך מופנים רק לחינוך הממלכתי-דתי. ואנשי המחנה הממלכתי, איך אתם נותנים יד לתקציב השערורייתי הזה בפעם השנייה?".
תקציב המדינה החדש כולל את הגדלת תקציב הביטחון ל-99 מיליארד שקלים והטלת מספר גזירות על הציבור למימון המלחמה, ובהן העלאות מיסים בשנה הבאה. בין היתר, הוגדל בימים האחרונים במסגרת הכספים הקואליציוניים תקציב הישיבות בעוד 65 מיליון שקלים, ובסך הכל הוא יגדל ב-2024 ביותר ממיליארד שקלים. כמו כן, שני מיליארד שקלים יוקצבו בסך הכל לחינוך החרדי, כשתיכלל בתקציב העלאת שכר המורים במגזר החרדי שאינם מלמדים לימודי ליבה. לזהות היהודית, מורשת ושירותי דת שונים יוקצבו כ-700 מיליון שקלים. כרטיסי המזון שיזם אריה דרעי לשכבות החלשות וסיוע נוסף לעשירונים התחתונים יתוקצבו בכחצי מיליארד שקלים.
אחרי שהתקציב והחוקים הנלווים אליו יאושרו הלילה בקריאה ראשונה הנוסח ישוב לוועדת הכספים להמשך הכנתו לקריאה שנייה ושלישית. ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית חייבת להתקיים לפי חוק עד ליום שני ב-19 בפברואר. אם התקציב החדש לא יאושר עד אז ייכנס לתוקף חלק יחסי מהקיצוץ התקציבי של 67 מיליארד שקלים בכל תקציבי משרדי הממשלה, עד למועד אישורו הסופי של התקציב, שעלול להידחות בשבועיים.