1 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל מקיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
הרמטכ״ל מקיים הערכת מצב בפיקוד הצפון
"משימתו העיקרית של צה"ל היא צבאית, ולצידה גם משימה חינוכית וחברתית". הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
בין כל הנאומים שנישאו ביום הזיכרון והעצמאות, בלט זה שנשא הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס החיילים מצטיינים בבית הנשיא: הוא התחייב לממש תוכנית שאפתנית שתעלה את מספר התלמידים בפריפריה שאותם מלמדות המורות של צה"ל, מ-25 אלף ל-100 אלף בתוך שנתיים, כלומר עד יום העצמאות ה-77 למדינה - מהפכה של ממש שתשנה לא רק את פני הצבא, אלא את פני החברה.
השינויים בצבא התחילו אחרי סדרת כתבות ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", שבהן חשפנו כי קיים תת-ייצוג לבני הפריפריה ביחידות הטכנולוגיות בצה"ל וייצוג יתר לצעירים שהגיעו מהעשירונים העליונים. השירות ביחידות הללו מגדיל עוד יותר את הפערים החברתיים והכלכליים, שכן בוגרי היחידות משתלבים בחברות הייטק עם משכורות גבוהות, מה שיוצר פער גדול ביניהם ובין מי שבחר לשרת ביחידות קרביות.

בעקבות הפרסום נולדה יוזמה מקומית של מפקד 8200, תא"ל י', יחד עם קצין חינוך ראשי, תא"ל אופיר לויוס, ואגף כח אדם בצה"ל, שבמסגרתה מורות חיילות עברו הכשרה בחיל חינוך ולאחר מכן ב-8200, שם למדו את מקצועות התוכנה. אחרי ההכשרות הללו הן החלו ללמד בחמש רשויות בפריפריה בכיתות ז' עד י"ב, בזמן הלימודים בבית הספר, ולא לאחר מכן. הפרויקט זכה לשם "גשרים", ומשהצליח התרחב ל-19 רשויות ולאחר מכן ל-35, וכיום הן מלמדות, כאמור, 25 אלף תלמידים - שיוכלו לשפר את הציונים שלהם בצו הראשון, ולאחר מכן יגדילו את הסיכויים שלהם להתקבל ליחידות הטכנולוגיות.
"משחר הקמתו כצבא העם, משימתו העיקרית של צה"ל היא צבאית, ולצידה גם משימה חינוכית וחברתית; כאז, גם בשנתנו ה-75", אמר אתמול הלוי בנאומו. "צה"ל הוא הזדמנות גדולה למדינת ישראל לא רק בביטחון, אלא גם בכינונה של חברה בריאה ומלוכדת. יש היום קרוב ל-25 אלף תלמידות ותלמידים שצה"ל פוגש בכל התוכניות. עד שנת ה-77 לעצמאותנו, כבר נגיע ל-100 אלף משתתפים בתוכנית, זהו שינוי לאומי", הסביר.
הרמטכ"ל סיפר על ליאן, תלמידת אולפנה משדרות, שמשתתפת באחת התוכניות, שהעידה על עצמה שלפני שנה - כשרק הצטרפה לתוכנית - לא ידעה להדליק מחשב ופחדה שלא תצליח לסיים את התוכנית. "השנה, אחרי ההצלחה שחוויתי, התחזק לי הביטחון בעצמי ואני יודעת שאני מסוגלת לעשות כל מה שאני רוצה", סיפרה.
אבל כדי שהמהלכים הללו יצליחו, לא מספיק שצה"ל יפעל, אלא גם משרד החינוך. אמש אמר שר החינוך יואב קיש בטקס הענקת פרס ישראל: "לא עשינו מספיק כדי לתת לילדה בירוחם הזדמנות שווה. שמנו כמטרה ראשונה לחסל את הפערים בפריפריה". קיש הטיל על מנכ"ל משרדו, אסף צלאל, לקדם תוכנית רחבה למשרד שתשלב את תוכניות צה"ל לקידום החינוך בפריפריה - והמבחן האמיתי יהיה ביישומה.