2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות בנתנז. הגורם המדיני מעריך: כמות לשלוש פצצות
(צילום: EPA)
גורם מדיני טען היום (שני) כי "איראן צברה כמות אורניום מועשר ברמה גבוהה המספיקה לשלוש פצצות גרעין". לדברי הגורם, "ההחלטה שתעלה להצבעה במועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לא תוקפת את איראן, אלא דורשת ממנה לעמוד בהתחייבויותיה".
ההחלטה תפעיל לחץ מדיני על איראן, זאת לראשונה מאז שהחל המו"מ לחזרה להסכם הגרעין. "על פי ההתבטאויות הפומביות, נראה כי איראן מתחילה להילחץ מההחלטה המסתמנת", אמר הגורם המדיני.
הגורם אף הביע תקווה שההחלטה שתתקבל היום תוביל בהמשך להעברתו של התיק האיראני למועצת הביטחון – הגוף שיכול להטיל סנקציות על איראן – והבהיר שיידרש רצף החלטות בנושא לפני שתתאפשר העברה כזו. לדבריו, "ההחלטה הנוכחית לא תעשה את זה, אך אנו מקווים להחלטה עתידית בנושא".
לדברי הגורם, המתווה שהציעה סבא"א לסגירת תיקי החקירה על הפרת הסכם הגרעין מצד איראן "קרס". הוא הוסיף כי "איראן לא הצליחה להשיב על שאלות הסוכנות", וכי "איראן לא הצליחה לספק הסברים ונתפסה בשקרים בניסיונה לעשות זאת" לדבריו, "קיימת תמונה מדאיגה של העשרה בכמויות גדולות של 60%, כל החומר המועשר מגיע ל-3sq, שהן שלוש פצצות גרעין".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
נפתלי בנט ורפאל גרוסי
בנט עם ראש סבא"א. בישראל לא אופטימיים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
על הדרישה האיראנית להוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, אמר הגורם כי "אנחנו יודעים שביידן נתן התחייבות מאוד ברורה לראש הממשלה שלא יוותר על זה. במגעים בין שר החוץ לבין ראש המל"ל אייל חולתא – המעידים על יכולת תיאום חריגה מאוד – הדברים הובהרו לאמריקנים. אנחנו צועדים יחד לכיוונים של מדיניות מתואמת".
לדבריו, "במסגרת שינוי היחס של ארה"ב כלפי איראן, הוחלטו בשבוע האחרון החלטות חדשות בנוגע להברחות נפט של משמרות המהפכה, שמטרתן מימון טרור של שלוחותיה של איראן. אנחנו מאמינים שזה צעד ראשון לקראת צעדים נוספים".
כזכור, בדוח שפרסמה סבא"א בסוף החודש שעבר, נחשף כי כמות האורניום המועשר – לכל רמות ההעשרה – שאיראן אגרה עד כה גדולה כבר ביותר מפי 18 מזו שהותר לה להחזיק במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. הפרטים מהדוח התפרסמו בשעה שהמשא ומתן בין טהרן למעצמות על חזרה להסכם הגרעין נראה קפוא לחלוטין ועומד בפני קריסה, ובמערב הזהירו כי איראן הולכת ומתקרבת לנקודה שממנה תוכל לשעוט לעבר פיתוח פצצה גרעינית ברגע שתבחר.
לאחר פרסום הדוח, לחצו מעצמות המערב על סבא"א לנזוף באיראנים על כך שלא מסרו מידע על שרידי אורניום באתרים שלא דיווחו עליהם. איראן, מצידה, איימה כי כל פעולה פוליטית של ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה תיענה ב"תגובה מיידית".
בפגישתם של רה"מ בנט ומנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי, שהתקיימה לפני שלושה ימים, הדגיש בנט את "עומק הסכנה של המשך ההתקדמות האיראנית בהשגת נשק גרעיני, תוך הטעיית הקהילה הבינלאומית על ידי שימוש במידע כוזב ושקרים", ודרש מגרוסי להעביר "מסר ברור" לאיראן. לאחר הפגישה בין השניים האשים שר החוץ האיראני את סבא"א בהתנהלות שנוגדת את הניטרליות שאמורה להוביל אותה.