3 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
"המשימה - לאחד את השורות". גלנט ואוסטין
(צילום: אלעד מלכה)
שר ההגנה של ארצות הברית לויד אוסטין שוחח הערב (שלישי) עם מקבילו יואב גלנט, שניסה אתמול פעם אחר פעם וללא הצלחה לרכך מעט את חוק ביטול עילת הסבירות - והדגיש בפניו את הצורך בקונצנזוס רחב בישראל. זו הייתה השיחה הראשונה בין בכיר אמריקני לישראלי, לאחר אישור החוק.
לפי הודעת הפנטגון, במהלך השיחה הדגיש אוסטין כי בארצות הברית "סבורים שקונצנזוס רחב, באמצעות דיאלוג פוליטי - במיוחד בשבועות ובחודשים הקרובים - הוא אלמנט קריטי לדמוקרטיה בעלת חוסן".
בשיחה אמר שר הביטחון גלנט כי "המשימה המרכזית שלי יחד עם ראשי מערכת הביטחון היא לאחד את השורות ולשמור על כשירות צה"ל למול האתגרים הביטחוניים הרבים". לדבריו, "ישראל היא דמוקרטיה חזקה, וכך תישאר גם בעתיד". לפי לשכתו של גלנט, שני השרים דנו על האתגרים האזוריים ומצב כשירות צה"ל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"מחויבות בלתי ניתנת לערעור של ארה"ב לביטחון ישראל". ביידן
(צילום: gettyimages)
אוסטין חזר בשיחה על "המחויבת הבלתי ניתנת לערעור של ארצות הברית לביטחון ישראל", וציין כי משרד ההגנה האמריקני ממוקד ביוזמות שיעמיקו את שיתוף הפעולה הצבאי.
השניים שוחחו גם על פעילות צה״ל בג'נין. השר גלנט אמר כי מבחינת מערכת הביטחון, רשות פלסטינית מתפקדת המבצעת את המשימות בשטחה היא אינטרס ביטחוני ישראלי. יחד עם זאת, הדגיש כי בכל מקום שבו הרשות לא תשלוט, צה"ל ימשיך לפעול בכל זמן.
אוסטין הפציר בגלנט להתמודד עם "אלימות הקיצונית של המתנחלים נגד אזרחים פלסטינים ולהמשיך את המאמצים לשפר את הניסיונות לשיפור מצבם הכלכלי של הפלסטינים בגדה המערבית".
גלנט העלה בשיחה את חשיבות השלמת עסקת המכירה של מערכת חץ 3 מישראל לגרמניה עבור מערכת הביטחון. הוא הודה לאוסטין על תמיכתם הנרחבת בביטחון ישראל ומחויבותם לשימור יתרונה האיכותי של מערכת הביטחון ברחבי המזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
צרפת קוראת לפעול לקונצנזוס בישראל. מקרון
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית ודנט פאטל הבהיר בתדרוך היומי כי היחסים המיוחדים בין ארצות הברית לישראל לא ייפגעו: "זה לא הולך לקרות, וגם לא יהיה קיצוץ בסיוע הצבאי. הסיבה היא שהמחויבות שלנו חזקה ובלתי ניתנת לערעור".
לדבריו, "אנחנו מבינים שהשיחות על ניסיונות לפשרה יימשכו בשבועות ובחודשים הקרובים במטרה להגיע לקונצנזוס דרך דיאלוג. אני לא זה שאעלה ספקולציות לגבי הצלחת השיחות, אבל יש שיחות פנימיות, כדי להגיע לקונצנזוס רחב יותר".
"ברור שיש לחקיקה השלכות על חיי היום-יום של אנשים, ובגלל זה אמרנו ששינויים כאלה בדמוקרטיה דרושים קונצנזוס רחב", הוסיף.
משרד החוץ של צרפת התייחס למהפכה המשפטית, ומסר כי "לצרפת זיקה עמוקה לעקרונות הדמוקרטיים המהווים את הבסיס לידידותה עם ישראל מאז עצמאותה. היא קוראת לרשויות הישראליות לעסוק בכל סוגיה מהותית הנוגעת למוסדות המדינות הדמוקרטיות מתוך רוח של קונצנזוס. העברתו של חוק המגביל את זכויותיו של בית המשפט העליון על ידי הכנסת ב-24 ביולי, חרף קולות המחאה החריפים הנשמעים, מתרחק מרוח זאת".