תאונת האימונים אמש, שבה נהרגו שני טייסי חיל האוויר בהתרסקות מסוק, היא האסון השלישי שפוקד את טייסת 193 של חיל האוויר, המכונה "מגיני המערב". קדמו לה התרסקות ב-1996 שבה הנרגו שלושה אנשי צוות, ומותם של שני אנשי הצוות הטכני במלחמת לבנון השנייה מפגיעת טיל של חיזבאללה בספינה אח"י חנית.
טייסת 193 הוקמה בבסיס פלמחים בשנות התשעים כדי להכניס לצה"ל תחום לחימה שכבר היה אז ותיק בעולם, אך חדש בארץ: מסוק ימי. היא צוידה בשני מסוקי יורוקופטר דולפין וקיבלה אופי ייחודי - טייסת של חיל האוויר המופעלת עבור חיל הים.
2 צפייה בגלריה
מסוק טייסת 193 שהתרסק בשנת 96'
מסוק טייסת 193 שהתרסק בשנת 96'
הדיווח ב-1996 על האסון בטייסת 193
(מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
לאחר שנים של פיתוח תורות לחימה הוחלט להרחיב את צי המסוקים הימיים ולהחליף את צמד מסוקי הדולפין במספר גדול יותר של מסוקי יורוקופטר פנתר, שקיבלו בארץ את הכינוי "עטלף". סגן אלוף בנצי בכר נבחר להוביל את המעבר של הטייסת לעידן החדש ומונה למפקדה.
המסוקים הראשונים הגיעו לארץ מפורקים באוגוסט 1996, ובחיל האוויר וחיל הים החלו להכינם לשירות ולהתקין בהם מערכות ישראליות שיקשרו אותם לספינות של חיל הים. בינתיים המשיכה הטייסת, שעברה לבסיס רמת דוד, לשמור על כשירות מבצעית עם המסוקים הישנים.
2 צפייה בגלריה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
מסוק התרסק מול חופי חיפה
איסוף חלקי המסוק שהתרסק אמש מול חופי חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
האסון הראשון קרה ב-16 בספטמבר 1996. מפקד הטייסת בכר יצא עם טייס המשנה סרן שחק סלע, וקצין חיל הים סרן ערן גרביה לאימון לילי עם ספינות חיל הים. במהלך האימון פגע במים מסוקם, דולפין מספר 905, במרחק של כ-20 קילומטרים ממערב לנהריה. שלושת אנשי הצוות נספו בהתרסקות, והיו לחללים הראשונים בתולדות הטייסת.
האסון השני התרחש ב-14 ביולי 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה. טיל ששיגר חיזבאללה פגע בספינה אח"י חנית, שפעלה מול חופי לבנון. הטיל פגע בספינה מתחת למנחת המסוקים, ומפגיעתו נהרגו ארבעה מחברי צוות הספינה, ביניהם שניים מחברי הגף הטכני של הטייסת ששהו בה כדי לתמוך במסוק שלה במהלך המבצע: רס"מ טל אמגר ז"ל והמכונאי המוטס רס"מ דב שטרנשוס.
אתמול פקד את טייסת 193 אסון נוסף עם התרסקות המסוק מול חופי חיפה בזמן טיסת אימונים. טייס בדרגת סגן אלוף וטייס בדרגת סרן נהרגו. קצין סיור מחיל הים שהצטרף לאימון הצליח לחלץ עצמו ונפגע באורח בינוני. התחקיר הראשוני העלה כי המסוק פגע במים בעוצמה גדולה ליד קו החוף.