בית משפט השלום בירושלים האריך היום (ראשון) בחמישה ימים את מעצרם של חמשת החשודים במעורבות ברצח נהג המונית אבי אדרי ביער רמות ב-1990 ובהיעדרותו של הנער ניסים שטרית מ-1986.
נציגי המשטרה בדיון, רס"ב אלון חבר ורס"ם שירה אלחדד, ביקשו להאריך את מעצרם של כל החשודים בעשרה ימים וטענו כי "מאז הארכת המעצר האחרונה בוצעו מספר רב של פעולות חקירה המבססים את החשד כלפי החשודים". הם הודו כי עדיין אין בידיהם גופה, ולא הסכימו לענות האם קיים כבר עד מדינה בתיק, אך הסבירו כי חלה התקדמות ממשית בחקירה ובקרוב צפויים מעצרים נוספים.
4 צפייה בגלריה
המשטרה עצרה 3 חשודים במקרי רצח והיעדרות לפני יותר מ-30 שנה בירושלים
המשטרה עצרה 3 חשודים במקרי רצח והיעדרות לפני יותר מ-30 שנה בירושלים
שטרית ואדרי
(צילום: דוברות המשטרה)
העצורים השתייכו בעבר לקהילת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד. בעניינו של אחד מהם, בנו של שר לשעבר, אמרו נציגי המשטרה כי "החשד סביב מעורבותו של החשוד בכל העבירות רק התחזק מתוצרי החקירה עד כה. הוא נחשד ביחס לחטיפה ורצח של הנער ניסים שטרית, ולא של נהג המונית אברהם אדרי ז"ל. החשוד עדיין שומר על זכות השתיקה ומעכב את התפתחות החקירה והטחת החשדות כלפיו. החשוד לא נחקר מאז הארכת המעצר הקודמת. מדובר בחקירה שנכון לאותו זמן היו מעורבים בה תשעה חשודים ולכן נאלצנו להשתמש בבתי מעצר משטרתיים על מנת להפריד ביניהם ולמנוע את השיבוש".
פרקליטו של החשוד, עו"ד אלכס גפני, אמר בדיון כי "אדם בגיל 70 נעצר ב-17 לחודש וטרם הוכנס לו תפילין ובגדים. החשוד אוים בתוך תא המעצר, למרות רגישותו האישית והמשפחתית שב"ס לא דאג להפריד אותו מעצורים אחרים המסוכנים לו".
4 צפייה בגלריה
עצור נוסף בפרשת היעלמות הילד והרצח בשנות ה- 90
עצור נוסף בפרשת היעלמות הילד והרצח בשנות ה- 90
אחד החשודים בבית המשפט
(צילום: גיל יוחנן)
סנגור של אחד החשודים האחרים, בעל רקע פסיכאטרי עשיר, טען כי "החשוד מוסר שהוא היה בחו"ל בתקופה האמורה. החשוד אמר בחקירה כי הנעדר שטרית לקח אותו לתחנת המשטרה תחת איומים בנשק. ראוי לבדוק שהחשוד לא נחקר במצב פסיכוטי, לפי הדברים שמסר בחקירה. מדובר בחקירה שמתמשכת על מעל 30 שנים. הסרט המדובר, שהיווה את הטריגר לפתיחת החקירה, פורסם ברבים לפני שנה וחצי. זאת אומרת שיכלו להיות בשלב הרבה יותר מתקדם היום. מדובר באדם שהיה מאושפז 28 פעמים בשל מצבו הרפואי. חלק מהאשפוזים היו ארוכים מאוד, והגיעו אף למאות ימים. לבוא היום לדבר על מסוכנות מאדם כזה לאחר 34 שנה... את גרסתו הוא מסר בחקירה הראשונה. בנסיבות האלה יש עדיפות להתייחס למצבו האישי. אין מניעה לבצע את המשך החקירה תוך כדי שחרור למעצר בית כאשר אמו האפוטורופוס שלו תשגיח עליו".
לגבי אותו חשוד הסבירה נציגת המשטרה כי הוא לא נחקר יחד עם מלווה לאחר שהדבר אושר על ידי קצין מחשד לשיבוש. הוא חשוד בביצוע מעשה הרצח של הנער שטרית בלבד, ולא ברצח נהג המונית. החשוד לא נחקר בעבר בעת חקירת ההיעדרות בשנות ה-80.
4 צפייה בגלריה
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
אחד החשודים במעורבות בפרשה
(צילום: יואב דודקביץ')
לגבי החשוד המרכזי שנשמע בהקלטה בסרט של כאן קושר עצמו חלקית לפרשה טענה כי הוא מוסר גירסה ומשתף פעולה עם החקירה. עורך דינו רועי בראונר אמר בדיון: "על פי גירסתו הוא לא היה נוכח בתקיפה של ניסים שטרית. ולא רק שלא היה נוכח באירועים הללו, אלא הוא גם לא חלק מאותה שרשרת שקיבלה את החלטה וניהלה את האירועים הללו. אני מניח שאחת העדויות המובילות בתיק מבוססת על אותה שיחה או הקלטה שבה שוחח מאיר שטרית, אחיו של ניסים שטרית, עם החשוד ופורסמה בציבור. החשוד הציע לעבור בדיקת פוליגרף. בחקירות מבקשים מהחשוד לתת את השמות של האנשים שביצעו את המעשה. הוא יודע ומוצג לו כאילו מסכימים שהוא לא ביצע את המעשים, אבל מבקשים ממנו להסגיר את האחרים בגלל שהוא היה מוכר ומקורב בקהילה. באחת מפעולות החקירה נלקח החשוד יחד עם מאיר שטרית לבית העלמין לקבר הוריו של שטרית, והוא אמר שהוא היה שמח לעזור ולהגיד איפה הוא נמצא - אבל הוא פשוט לא יודע".
4 צפייה בגלריה
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ-1990
האישה החשודה ששימשה נערת הפיתוי
(צילום: יואב דודקביץ')
בעניינה של חשודה נוספת, נאמר כי היא הודתה בחקירה כי ששימשה כנערת הפיתוי להבאת הנער ניסים שטרית לדירה מסויימת. מהמשטרה נמסר כי היא משתפת פעולה ונראית כדוברת אמת. עם זאת, לדבריהם, שחרורה כעת עלול לשיבוב פעולות נוספות שהיחידה החוקרת חייבת לבצע. עורך דינה מיכאל עירוני טען כי "החשודה רצתה וסייעה את חלקה בחקירה. המשטרה רוצה להשאיר אותה במעצר כי נטו יותר נוח לחקור אותה כשהיא עצורה. אין הצדקה להשארתה במעצר ואין מסוכנות ממנה כי גם בחלק המיוחס לה היא לא נחשדת בעבירות אלימות, אלא רק בקשירת קשר שלא ברור עדיין למה בדיוק".
בעניינו של חשוד נוסף בן 76, שלו מייחסת המשטרה מעורבות בשני מעשי הרצח, טען סנגורו עו"ד שלום בן שבת כי הוא סובל ממצב בריאותי לא טוב ועבר אירוע מוחי ולבבי בחודשים האחרונים. כמו כן, לדבריו, הוא סובל מדמנציה, "וראוי שהמשטרה תשים לב אם הוא בכלל יכול לתת פרטים ברורים בחקירה".