התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ה-ICC), קארים חאן, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לבית המשפט יש סמכות שיפוט לגבי "פשעי מלחמה פוטנציאליים" שביצעו מחבלי חמאס בישראל. הוא הוסיף כי הסמכות הזו תקפה גם למעשים שיבצעו ישראלים ברצועת עזה, על אף שישראל אינה מדינה חברה - ולא מכירה בסמכות בית הדין הבינלאומי.
2 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
קארים חאן ובית הדין בהאג
( צילום: AP)
לטענת התובע, "השטחים הפלסטיניים הכבושים - כולל רצועת עזה - נמצאים בסמכות השיפוט של ה-ICC", כך שלבית הדין יש סמכות להעמיד לדין את חמאס ששולט ברצועת עזה.
"אם יש ראיות לכך שפלסטינים, בין אם הם חמאס או גדודי אל-קודס או הזרוע החמושה של חמאס או כל אדם אחר או כל אזרח אחר מכל מדינה אחרת, ביצעו פשעים - אז כן, יש לנו סמכות שיפוט בכל מקום שבו הם נמצאים, כולל בשטח ישראל", אמר חאן.
חאן, שדיבר לראשונה מאז מתקפת הפתע של חמאס שהובילה למעשי טבח מזוויעים, אמר כי התמונות מישראל ומרצועת עזה "קורעות לב". לדבריו, "זה נורא מה שקורה ואנחנו רואים במסכי הטלוויזיה שלנו. צריך להיות הליך משפטי כדי לקבוע אחריות פלילית".
2 צפייה בגלריה
לחימה בעזה
לחימה בעזה
צה"ל הפסיק את השימוש בפצצות זרחן ב-2013. תקיפה ברצועת עזה
בתוך כך, ארגון "משמר זכויות האדם" האשים הלילה, על סמך תיעודים שעלו ברשתות ולדבריו אומתו, שצה"ל השתמש בפצצות זרחן בתקיפות ברצועת עזה ובגבול לבנון ב-10 באוקטובר וב-11 באוקטובר.
בשנת 2013 התחייב צה"ל שלא להשתמש יותר בזרחן לבן באזורים מיושבים, למעט שני מצבים שחשף בפני בג"ץ בלבד. השופטת עדנה ארבל קבעה אז כי התנאים הללו יהפכו את השימוש בזרחן לבן ל"חריג באופן קיצוני, לנסיבות מאוד מיוחדות". בשנת 2013 צה"ל הודיע גם על פיתוח פצצות ללא זרחן לבן - אך הצהיר שהוא שומר לעצמו את הזכות להשתמש ולאגור את התחמושת הקיימת שברשותו.
הפצצה, שמבוססת על זרחן לבן, מובילה לכך שהזרחן מתפוצץ כשהוא בא במגע עם חמצן - וממשיך לבעור עד התכלותו, כל עוד החומר בא במגע עם החמצן. במגע עם עור, החומר גורם לכוויות. פצצות זרחן נחשבות ל"נשק תבערה" שחלים עליו מגבלות הפרוטוקול השלישי של האמנה בדבר כלי נשק קונבנציונליים מסוימים. ישראל חתומה רק על הפרוטוקול הראשון והשני של האמנה, ולא על הפרוטוקול השלישי שאוסר על שימוש בפצצות זרחן ועליו חתמו 115 מדינות. במבצעים קודמים בעזה, נזכיר, צה"ל החליט שלא להשתמש בפצצות אלה לאור הביקור שהוטחה בו - בין היתר על-ידי הארגון שפרסם את השימוש בזרחן כעת.
בינתיים, משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים הודיע כי מאז פרוץ הלחימה ביום שבת האחרון, "יותר מ-423 אלף בני אדם נאלצו לברוח מבתיהם ברצועת עזה". מדובר בעלייה של 84,444 במספר העקורים מהעדכון האחרון אתמול. לפי המשרד, "התקיפות הישראליות נמשכות כמעט ללא הפסקה מהאוויר, מהים ומהיבשה. מספר רב של בנייני מגורים באזורים שמאוכלסים בצפיפות הושמדו ונהרסו ב-24 השעות האחרונות".