הזרוע הצבאית של חמאס, עז א-דין אל-קסאם, הודיעה אתמול (חמישי) כי היא מפסיקה לאסוף תרומות במטבע הביטקוין נוכח "דאגה לשלומם של התורמים וחשש מפגיעה בהם". הצעד הגיע אחרי ששר הביטחון יואב גלנט חתם בשבוע שעבר על החרמת חצי מיליון שקלים במטבע הקריפטוגרפי מארנקים וחשבונות דיגיטליים שסחרו עם חלפני כספים שהוכרזו בעבר על ידי כישראל כארגוני טרור בשל עיסוקם בהלבנת כספים והעברתם לחמאס.
1 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט, והודעת חמאס על הפסקת איסוף התרומות
שר הביטחון גלנט, והודעת חמאס על הפסקת איסוף התרומות
שר הביטחון גלנט, והודעת חמאס על הפסקת איסוף התרומות
(צילום: מוטי קמחי)
ההחלטה על הצו לתפיסת עשרות הארנקים ששימשו את חמאס פורסמה לראשונה ב-ynet. אחרי הפרסום, התקבלו בישראל פניות מעשרות אנשי עסקים שעובדים עם החלפנים - בבקשה לשחרר את הארנקים. השיא הגיע כאמור בהודעה החריגה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס, ולפיה הוא מקפיא את איסוף הכספים כדי להגן על התורמים.
במערכת הביטחון אמרו כי מדובר באבן דרך משמעותית במאבק במימון טרור בכלל, ובקריפטו בפרט. בפעילות לקחו חלק המטה ללוחמה כלכלית בטרור (מט"ל) במשרד הביטחון, בשיתוף עם אמ"ן, יחידת בר"ק בלהב 433 במשטרת ישראל, מחלקת הסייבר בפרקליטות, יחידת החילוט במשטרת ישראל והרשות לאיסור הלבנת הון.
בהודעת הזרוע הצבאית של חמאס נכתב: "גדודי עז א-דין אל-קסאם מודים ומעריכים את האומה הערבית והאיסלאמית והאנשים החופשיים בעולם על תמיכתם החומרית המתמשכת בהתנגדות הפלסטינית. בהקשר זה, גדודי עז א-דין אל-קסאם מכריזים על הפסקת קבלת תרומות כספיות באמצעות המטבע הדיגיטלי ביטקוין".
בהודעת הזרוע הצבאית של חמאס הסבירו כי ההחלטה התקבלה "מתוך דאגה לשלומם של התורמים ושלא ייגרם להם כל פגיעה, במיוחד לאור התגברות התביעה והכפלת המאמץ העוין נגד כל מי שינסה לתמוך בהתנגדות באמצעות מטבע זה. אנו קוראים להם להמשיך לתרום לאל-קסאם בדרכים השונות הזמינות".
לאחר חתימת הצו בידי שר הביטחון יואב גלנט, זירת המסחר הדיגיטלית BINANCE, שבה הוחזקו הארנקים והחשבונות, רוקנה אותם - והכניסה את הכסף לקופת המדינה בלחיצת כפתור. הצעד הישראלי נחשב לתקדים, שבמסגרתו הרחיבה ישראל את המאבק בכספי הטרור גם לגופים בינלאומיים שסחרו עם חלפנים הקשורים לחמאס במטרה לגרום לרתיעה מצד גופים בחו"ל שלא לעשות עסקים עם אותם חלפנים בבחינת אי-ידיעת החוק לא פוטרת.