ארבעה ימי תחרויות חלפו מאז תחילת המשחקים האולימפיים בטוקיו. על אף הפתיחה המצוינת של המשלחת הישראלית והזכייה ביום הראשון של אבישג סמברג במדליית ארד בטאקוונדו - מדליה נוספת עוד אין, ובטח שלא זהב.
במדליית הזהב האחרונה - והיחידה של ישראל - זכה גולש הרוח גל פרידמן באתונה 2004. מאז חלפו 17 שנים, וגם מדליית כסף לא הייתה. מועמדים דווקא יש הפעם, גם לאחר האכזבה הגדולה מההדחה המוקדמת של הג'ודוקא שגיא מוקי.

המתעמל ארטיום דולגופיאט עלה לגמר תרגיל הקרקע בהתעמלות מהמקום הראשון, הג'ודוקא פיטר פלצ'יק הוא אחד מהבכירים במשקל שלו (עד 100 ק"ג). למועמדים אחרים למדליה, כמו גולשי הרוח קטי ספיצ'קוב ויואב כהן שמדורגים כעת במקום החמישי, המתעמלת האמנותית לינוי אשרם והנבחרת בהתעמלות אמנותית, אין כמעט סיכוי לזהב.
אבל בזמן שבישראל מחכים לשווא לזהב, המשחקים האולימפיים בטוקיו הביאו מדליות זהב בלתי צפויות למדינות שהספורטאים שלהן כמעט אף פעם לא עולים על הפודיום. הנה כמה מהמדינות שזכו בזהב, אף שיש להן היסטוריה מעטה של הצלחה אולימפית.

ברמודה

באי הקטן שבאוקיינוס האטלנטי מתגוררים 65 אלף תושבים - פחות מברעננה. למעשה, כולם יכולים להיכנס לאצטדיון האולימפי בטוקיו - אם לא היו הגבלות קורונה, כמובן. מאתמול (שלישי) יש להם מדליסטית זהב ראשונה - פלורה דאפי, שניצחה בטריאתלון הנשים.
9 צפייה בגלריה
פלורה דאפי ברמודה מדליית זהב טוקיו 2020
פלורה דאפי ברמודה מדליית זהב טוקיו 2020
דאפי חוגגת זהב היסטורי עם דגל ברמודה
(צילום: רויטרס )
דאפי היא אחת משני ספורטאים בלבד שמייצגים במשחקים את הטריטוריה הבריטית האוטונומית, והניצחון שלה בטריאתלון הפך את ברמודה למדינה הקטנה ביותר אי פעם שזכתה בזהב אולימפי. "הייתי התקווה של ברמודה למדליה במשך שנים רבות. רציתי להשיג זאת עבור עצמי ועבור המדינה שלי", אמרה. עד אותו הישג היסטורי זכתה ברמודה במדליה אחת בלבד - באגרוף, ב-1976.
הסופה הטרופית נפרטאק היכתה הלילה בטוקיו, ודאפי נאלצה להתמודד עם רוחות עזות וגשם כבד. אלו הובילו לדחייה בפתיחת המרוץ, ולהתרסקויות בחלק של האופניים (רכיבה ל-40 ק"מ) - אחד משלושת החלקים של הטריאתלון, ביחד עם שחייה למרחק 1.5 ק"מ וריצת 10 ק"מ.
"אני חושבת שכל ברמודה בטירוף, זה מה שהופך את זה לכל כך מיוחד", אמרה דאפי, שהתחרתה בגיל 33 באולימפיאדה הרביעית שלה. "זה היה החלום שלי, אבל ידעתי שזה גדול ממני". לדבריה, "הלחץ היה עצום. לא הייתי ממליצה לאף אחד להיות מועמד אולימפי במשך חמש שנים. אבל הכול שווה את זה עכשיו".
9 צפייה בגלריה
פלורה דאפי
פלורה דאפי
האלופה מברמודה קורסת אחרי הניצחון
(צילום: AP)
"אני מקווה שזה יעורר השראה אצל הצעירים בברמודה - העובדה שאתה ממדינה קטנה לא אומרת שאתה לא יכול לעשות דברים גדולים בזירה העולמית", הוסיפה בשיחה עם CNN. דאפי, שהתמודדה עם פציעה, אנמיה ודיכאון, קיבלה תואר קצינה במסדר האימפריה הבריטית (OBE) על ידי הנסיך צ'רלס, לאחר שזכתה במשחקי חבר העמים הבריטי לפני שנתיים. כעת היא מקווה לקבל תואר נוסף, שיהפוך אותה לאבירה.

הפיליפינים

97 שנים אחרי ההשתתפות הראשונה שלהם במשחקים האולימפיים, לפיליפינים סוף-סוף יש מדליית זהב. הידילין דיאז התמודדה נגד שיאנית העולם בהרמת משקולות (בקטגוריית המשקל של עד 55 ק"ג), ובכל זאת ניצחה. "לכל הדור הצעיר בפילפינים - אל תפחדו לחלום", אמרה נציגת מדינת הענק שבה מתגוררים יותר מ-110 מיליון איש.
9 צפייה בגלריה
הידילין דיאז פיליפינים מדליית זהב טוקיו 2020
הידילין דיאז פיליפינים מדליית זהב טוקיו 2020
דיאז מנצחת בהרמת משקולות בטוקיו
(צילום: GettyImages)
9 צפייה בגלריה
הידילין דיאז פיליפינים מדליית זהב טוקיו 2020
הידילין דיאז פיליפינים מדליית זהב טוקיו 2020
ומצדיעה על הפודיום
(צילום: EPA)

הונג קונג

הונג קונג, שבה 7.5 מיליון תושבים, זכתה לאחרונה במדליית זהב לפני 25 שנים, שנה לפני שהעיר-מדינה הוחזרה לסין מבריטניה. פסלו של גולש הרוח לי ליי שאן, האלוף האולימפי מאטלנטה 1996, הוצב בקו החוף - וייתכן שהסייף קה לונג ייזכה לכבוד דומה. הוא ניצח אתמול בתחרות הסיוף (ברומח) ואמר: "זה מאוד משמעותי להראות לעולם שאנחנו יכולים לעשות את זה".
9 צפייה בגלריה
סיימון ביילסצ'ונג קה לונג הונג קונג מדליית זהב טוקיו 2020
סיימון ביילסצ'ונג קה לונג הונג קונג מדליית זהב טוקיו 2020
קה לונג מסייף אל הזהב, בטוקיו
(צילום: AFP)

קוסובו

לפעמים שווה להתמחות בענף אחד. קוסובו, שהכריזה על עצמאותה ב-2008 ובה מתגוררים פחות משני מיליון אזרחים, עשתה לעצמה שם בג'ודו כבר בהופעת הבכורה שלה במשחקים האולימפיים, בריו 2016.
9 צפייה בגלריה
דיסטריה קרסניקי קוסובו מדליית זהב טוקיו 2020
דיסטריה קרסניקי קוסובו מדליית זהב טוקיו 2020
קרסניקי, הזהב ודגל קוסובו
(צילום: GettyImages)
9 צפייה בגלריה
נורה גיאקובה מדליית זהב טוקיו 2020
נורה גיאקובה מדליית זהב טוקיו 2020
גיאקובה מנצחת בגמר את סיסיקה מצרפת
(צילום: AFP)
המדינה שבבלקן זכתה בשלוש מדליות בהיסטוריה הקצרה שלה - כולן מזהב, כולן בג'ודו, כולן על ידי נשים. מיילינדה קלמנדי הייתה פורצת הדרך עם זהב במשקל עד 52 ק"ג בריו, דיסטריה קרסניקי ונורה גיאקובה זכו בזהב בטוקיו, וגיאקובה הודתה לקלמנדי: "היא פתחה את הדלת לכולנו לחלום בגדול".

תוניסיה

עד סוף השבוע, למדינה הצפון-אפריקנית היו ארבע מדליות זהב מאז הבכורה שלה במשחקים האולימפיים, ברומא 1960. עכשיו כבר יש לה חמש. אחמד חפנאוי, שחיין בן 18, הדהים את כולם וממסלול צדדי ניצח במשחה ל-400 מטר חופשי. "היו לי דמעות בעיניים כשראיתי את דגל המדינה ושמעתי את ההמנון ברקע. זה היה נפלא", אמר.
9 צפייה בגלריה
הפודיום של 400 מטר חופשי, במרכז חפנאוי
הפודיום של 400 מטר חופשי, במרכז חפנאוי
חפנאוי ומדליית הזהב
(צילום: רויטרס)
אבל בתוניסיה, שבה 11 מיליון תושבים - קצת יותר מישראל - הפוקוס לא נמצא על האולימפיאדה. הנשיא הדיח את ראש הממשלה, פעילות הפרלמנט הושעתה ובמערב מודאגים, וקוראים ל"חלוצת האביב הערבי" לשמור על הדמוקרטיה.
פורסם לראשונה: 22:31, 27.07.21