2 צפייה בגלריה
תמונה של טמפונים
תמונה של טמפונים
"הגיע הזמן שהמדינה תבין: אלה לא מותרות, אלא צורך בסיסי ויסודי"
(צילום: Shutterstock)
יוקר המחיה בישראל מכביד על כולם, אך כפי שעולה מדו"ח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת - לנשים העלות יקרה יותר. כפי שעולה מן הדו"ח ומבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות", העלות של מוצרי היגיינה נשית בישראל יקרה בעשרות אחוזים מעלותה במדינות אחרות במערב.
בדו"ח מוסבר כי ישראל אינה פועלת להפחית את מחירם של מוצרי היגיינה נשית או להנגיש אותם בצורה ישירה לתושבותיה. "העלות הכלכלית של רכישת המוצרים עלול להביא נשים לידי מה שמכונה עוני מחזור", נכתב בדו"ח, "הקושי לעמוד בנטל הכלכלי של מוצרי ההיגיינה וההשלכות השליליות הכרוכות בכך".
הנתונים מדברים בעד עצמם: תחבושות יקרות בכ-9% בישראל ממחירן בעולם, וכך גם מגיני תחתון שיקרים בכ-18% וטמפונים ב-27%.
כותבי הדו"ח מסבירים כי כדי למנוע את תופעת מחזור העוני ישנן כמה מדינות בעולם הבוחרות ליישם מדיניות להפחתת ההוצאות של נשים על מוצרי היגיינה. זאת, בהורדת מחיריהם של המוצרים או על ידי הנגשת המוצרים באופן ישיר לקבוצות מסוימות של נשים, כמו למשל - במוסדות חינוך והשכלה שמחלקים מוצרי היגיינה נשית ללא עלות.
"עוני מחזור הוא תופעה שלרבות לא נעים לדבר עליה, אבל היא קיימת גם בחברה הישראלית", מסבירה ח"כ נעמה לזימי (העבודה). "לצערי גם בשנת 2022 ישנן נערות ונשים שמסיבות כלכליות אין להן גישה למוצרי מחזור והיגיינה, דבר שפוגע קשות באיכות חייהן אך גם בבריאותן. הגיע הזמן שהמדינה תבין שהם אינם מותרות, אלא צורך בסיסי ויסודי".
בשנה האחרונה הוקמה בארץ תנועת לונה שנלחמת בעוני מחזור. "בחודש הראשון העברנו תרומות ל-200 נשים", מספרת רותי קליין, ממקימות לונה. "היום אנחנו מעבירות תרומות ליותר מ-10,000 נשים, נערות וגברים טרנסים. אמהות חד-הוריות, דרות רחוב, נערות בסיכון ונשים מכל הארץ זקוקות לסיוע. כל אישה שחיה בעוני בישראל מתקשה לרכוש מוצרי מחזור, ואף אחד לא מציע תרומות של מוצרי מחזור - למרות שיש לפעמים יש פערים של עשרות אחוזים".