פתיחת משפטו של קצ'ורה, היום
(צילום: אביהו שפירא)

בבית המשפט המחוזי בחיפה, נפתח היום (שני) שלב ההוכחות במשפטו של אדוארד קצ'ורה (50) מקריית מוצקין, המואשם ברציחתה של הנערה ליטל יעל מלניק, בת 17 מאור עקיבא, באמצעות קבורתה בחיים באתר בנייה בעיר מגוריו באוקטובר שעבר.
5 צפייה בגלריה
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק
(באדיבות המשפחה)
קצ'ורה, שעבד שנים רבות כאח בבית החולים לבריאות הנפש "מעלה כרמל" בטירת כרמל, הכיר שם את ליטל שאושפזה בשל משבר שעברה. בין השניים נרקם קשר רומנטי, למורת רוחה של משפחת הנערה.
בכתב האישום נטען כי ביום האירוע, הגיע הנאשם ביחד עם הנערה לאתר בניה בקריית מוצקין, והם החלו לחפור קבר. בשלב מסוים, נכנסה ליטל יעל לקבר והכניסה לפיה צינור נשימה. "לאחר ששקל וגיבש החלטה להמית אותה, כיסה קצ'ורה את גופה ופניה של ליטל יעל בחול וחצץ - בעודה בחיים. בהמשך, הוציא את הצינור מפיה ומנע ממנה לנשום ולצאת מהקבר - ובכך גרם למותה בייסורים עד שנחנקה", תואר בכתב האישום.
5 צפייה בגלריה
אדוארד קאצ'ורה
אדוארד קאצ'ורה
הנאשם אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא)
התובעת, עו"ד מאיה חזן דהאן, פתחה את שלב ההוכחות בנאום פתיחה של התביעה. "המנוחה עברה משבר והגיעה אל בית החולים שבו עבד הנאשם. הוא יצר עמה קשר ונתן לה להבין שהוא מעוניין בה תוך שהוא מנצל את התלות שלה בו כמטפל", היא אמרה. "יעל כתבה יומן, ומהדברים המופיעים בו עולה, כי הנאשם ידע שהוא עובר עבירה פלילית והוא ביקש ממנה לשמור את הדבר בסוד, אחרת הוא ייכנס לבית הכלא".
בהמשך תיארה התובעת כי לאחר שחרורה מבית החולים הגיעה לביתו של קצ'ורה, וכי בין השניים התנהל קשר. "בסוף חודש ספטמבר הנאשם והמנוחה נפרדים לאחר שיחה קשה שהתנהלה ביניהם. אנו לא יודעים את הסיבה המדויקת, כי ההתנהלות התקשורתית בין השניים הייתה בטלגרם, שם השיחות נמחקו אוטומטית לאחר שנשלחו. במהלך החקירה בוצעו ניסיונות רבים כדי להתחקות אחר ההתכתבויות הללו, אך ללא הועיל", אמרה.
5 צפייה בגלריה
אתר הבניה בו נרצחה ליטל יעל מלניק ז"ל
אתר הבניה בו נרצחה ליטל יעל מלניק ז"ל
אתר הבנייה שבו נרצחה ליטל יעל מלניק
(צילום: ליאור אל חי )
יעל, כך לפי התובעת, ניסתה להיפגש עם קצ'ורה או לדבר איתו, והוא סירב. היא החלה ללמוד בפנימייה בדרום וסיפרה לחברותיה ולצוות על הקשר עימו. היא נסעה לביתו, ובמקביל דיווחה סבתה למשטרה כי היא לא הגיעה הביתה. שוטרים הגיעו לביתו של קצ'ורה, אולם הוא ויעל לא פתחו את הדלת. בשעות הלילה שוטטו ברחובות, והוא סירב לפרט על מה בדיוק דיברו.
התובעת סיפרה בהמשך על הרגעים שבהם הגיע קצ'ורה יחד עם יעל לאתר הבנייה, בהתבססה על מה שתיארו שומר במקום ושכנים שישבו במרפסות. "אין מחלוקת שהמנוחה חפרה ושיתפה פעולה, ואולם בעוד ההגנה תטען כי היה זה ביוזמת המנוחה ולבקשתה, אנו נטען כי גרסה זו מופרכת וכי הכול נעשה ביוזמת הנאשם", אמרה התובעת. לדבריה, התביעה מחזיקה בעדות של מטופל בבית החולים ששמע על מותה של יעל – והתקשר למשטרה והעיד כי שמע את קצ'ורה מדבר עם מטופלים על "קבורה צ'צ'נית" – קבורה של אדם בעודו בחיים.
התובעת הציגה לשופטים תמונה גדולה שבה נראה כיצד נמצאה גופתה של יעל בזירה. "ידיה קפוצות לאגרופים, צינור שהיה בפיה ועליו נמצא DNA שלה בצידו האחד, מונח לצדה. הנאשם טען כי המנוחה קמה על רגליה, מה שאינו מתיישב עם חומר הראיות".
5 צפייה בגלריה
מחאה נגד אדוארד קצ'ורה מחוץ לבית משפט השלום חיפה
מחאה נגד אדוארד קצ'ורה מחוץ לבית משפט השלום חיפה
מחאת משפחתה של ליטל יעל מלניק, לפני חצי שנה
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
ההפגנה של משפחתה של ליטל יעל מלניק מחוץ לבית המשפט
ההפגנה של משפחתה של ליטל יעל מלניק מחוץ לבית המשפט
(צילום: שרון צור)
התובעת התייחסה להימצאות הצינור סמוך למקום בו נקברה מלניק בעודה בחיים, "מיקומו של הצינור לצידה וכפות ידיה הקפוצות מעידות כי הנאשם הוציא את הצינור מפיה של המנוחה ומנע ממנה לצאת מהבור עד שנפחה את נשמתה".
באמצעות סנגוריו עורכי הדין בוריס שרמן, יניב מנור וורדה לב, כופר קצ'ורה באשמה כי רצח את הנערה וטוען כי הייתה אהבת חייו. "הנאשם כופר בעבירת הרצח ובעבירות של בעילה אסורה בהסכמה תוך ניצול יחסי מרות", אמרו הסנגורים, "הנאשם טוען כי הנאשם והנערה קיימו טקס להסרת פחדים אצלה, וכי הוא עזב את המקום כשהיא בחיים".
בבית המשפט נשמעו היום עדויותיהן של לודמילה ורות, סבתה ואחותה של ליטל יעל מלניק. המשפחה מלווה בידי עורכות הדין שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר.