ביום שלישי האחרון אישר דובר צה"ל כי טיל שיוט שנורה מתימן בתחילת השבוע, חדר לישראל והתפוצץ צפונית לאילת. זו הייתה הפעם הראשונה שטיל בליסטי חדר לשטח ישראל מים סוף - וצה"ל הודיע על כך כמעט יומיים אחרי שזה קרה.
"יש לנו הגנה רב זירתית", אמר אמש דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בתשובה לשאלת ynet בנושא. "פגשנו איומים גם מלבנון, גם מסוריה, גם מעיראק וגם מתימן. אנחנו בהגנה אווירית של חיל האוויר במספר שכבות, כולל מטוסים. בתחילת השבוע הייתה חדירה של טיל שיוט, שפגע באזור שסמוך לגבול. לא סיכן את כוחותינו , לא היו נפגעים. הדבר הזה תוחקר, אנחנו מפיקים לקחים ונדע לתת מענה בהמשך".

גם אמש נשמעו פיצוצים באילת, ודובר צה"ל מסר לאחר מכן כי מטרה חשודה יורטה - עוד לפני שחדרה מים סוף לשטח ישראל. דוד (40), תושב אילת, תיאר את רגעי הפיצוץ. "שמעתי מטוס ואז היה 'בום'. לא הייתה אזעקה. אני לא מבין את העניין הזה, הם מסתירים מאיתנו משהו?", אמר.
הוא הוסיף: "אני נוסע היום לכמה ימים ומשאיר את אמא שלי לבד, וזה מפחיד. איפה הצבא? איפה ההתרעות? ממש לא בטוח פה. אנחנו חיים מלא זמן בחששות וזה מרגיש שמשחקים בנו. זה לא נראה הזוי שאין התרעות? אנחנו חיים בתחושה שאנחנו לא יודעים מתי זה ייפול עלינו. תן לי לבחור אם אני רוצה להיכנס לממ"ד או לא. אומרים שזה בשביל לא לפגוע בתיירות. זה הזוי, כי אין פה בכלל תיירים".
רוני שושן (36), גם היא מאילת, טענה כי תושבי העיר מופקרים. "בדיוק נכנסתי הביתה מהסופר עם קניות. אני עומדת במטבח, שומעת רעש ו'בום'. אמא שלי והבנות שלי רצו אליי מהחדר כדי להבין שלא דמיינו. אנחנו חייבים אזעקות. ברגע שיוצא יירוט חייבת להיות אזעקה", אמרה.

היא ציינה: "התחושה היא שמפקירים אותנו בגלל התיירות, בעבר אחד מראשי העיר אמר שזו הסיבה שבגללה לא מפעילים אזעקות. זה יכול ליפול גם בבית בפעם הבאה. אנחנו חיים בתחושה של פחד כבר הרבה מאוד זמן. יש לי חברה שפשוט לא יוצאת מהממ"ד. היא חוששת, היא איבדה אמון במערכת. זה נהיה כבר מפחיד. הם חייבים להפעיל את האזעקות, למה אנחנו צריכים לחיות פה בחרדות?"
במהלך המלחמה, ובמסגרת תמיכתם ברצועת עזה, קיבלו החות'ים אחריות על ירי טילים וכטב"מים לישראל - אך מדובר בפעם הראשונה שבה אושר כי טיל שיוט שלהם נפל בשטח המדינה. בנאום שנשא אמש מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, הוא אמר: "יש התפתחות ברורה ביכולות שלנו. האויב הבחין בשימוש בטילים בליסטיים בפעם הראשונה נגד ספינות בים. הטיל שהגיע לאילת והתקיפות באוקיינוס ההודי הן התפתחויות חשובות מאוד".
ברשות החות'ים, שליחי איראן בתימן, אמצעי לחימה שונים: טילים בליסטיים, טילי שיוט, טילים נגד ספינות, כטב"מים וסירות נפץ. הקבוצה עושה בהם שימוש נגד ספינות הקשורות לטענתה לישראל באזורים הימיים השונים שעליה הכריזה לחימה - הים האדום, מצר באב אל-מנדב וכעת גם האוקיינוס ההודי - אבל גם נגד מטרות בשטח ישראל, בעיקר באזור אילת, שאותה מכנים החות'ים בפרסומי קבלת האחריות "אום רשרש".
1 צפייה בגלריה
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
הכוחות החות'ים בתימן מפרסמים תיעוד של ירי הטילים לעבר ישראל
חלק מהטילים פותחו בסיוע איראן. ארכיון
ארסנל הטילים של החות'ים כולל דגמים רבים - חלק מהם פותחו במדינה בסיוע איראן, ואחרים הגיעו לחות'ים ישירות ממנה. בנוסף, ברשות החות'ים טילים שלקחו מצבא תימן כשהשתלטו על שטחים במדינה בשנת 2014.
בחודשים האחרונים פורסמו נתונים רבים על היכולות הצבאיות של החות'ים בתימן. ברשות גורמי "ציר ההתנגדות" האיראני השיעי, אם מדובר במיליציות פרו-איראניות, בחיזבאללה או בחות'ים, טילים רבים ומגוונים. חשוב לציין כי קיימים טילים בעלי אותו השם במדינות אחרות ברשות הארגונים השונים, בעלי פרטים טכניים ויכולות אחרות. גם בתוך משפחות הטילים קיימים דגמים שונים ומגוונים, כאשר כל ארגון מבצע גם שינויים בטילים ומפתח אותם.
הירי האחרון של החות'ים לאילת בוצע באמצעות טיל שיכול לעבור את הקילומטרים הרבים בין תימן לישראל. בפרסומים אחרונים בתקשורת הערבית הוזכר כי במסגרת הטילים הבליסטיים שברשות החות'ים נכללים גם טילי הבורקאן מסוגיו ופיתוחיו השונים, בהם בורקאן 3, שלפי הדיווחים יכול להגיע לטווח של יותר מ-1,000 ק"מ.
עוד פורסם כי ברשותם של החות'ים טילי חאטם. לפי הדיווח, מדובר בגרסה של טילים איראניים שהטווח שלהם מגיע ל-1450 ק"מ. העיתון הסעודי "א-שרק" פרסם בינואר האחרון כי הארסנל כולל גם טילי טופאן המגיעים לטווח של 1,950-1,350 ק"מ - הטווח הארוך ביותר במאגר הטילים החות'י.
מבחינת טילי שיוט הנמצאים בארסנל הצבאי של החות'ים, בפרסום ב"א-שרק" הוזכר הטיל קודס 1, טיל שיוט בטווח של 800-700 ק"מ, טילי השיוט סיאד, היכולים להגיע ל-800 ק"מ, וטילי הסג'יל המגיעים לטווח של 180 ק"מ. במסגרת מאבק הקואליציה בים האדום נגד החות'ים, הודיע הצבא האמריקני, גם בחודש האחרון, כי השמיד טילי שיוט של הקבוצה.
פורסם לראשונה: 22:00, 21.03.24