בהפגנת הרבבות בתל אביב קראו בוז לנשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, והוא בינתיים מנסה לנהל שיחות עם הצדדים בניסיון להגיע להבנות ולהסכמות רחבות - אבל פסיקת בג"ץ הקרובה בנוגע לשר אריה דרעי מטילה צל על האפשרות להגיע להסכמות.
גורמים במערכת הפוליטית אומרים כי בליכוד יש אמנם נכונות להידברות על חלק מהסעיפים, ובמפלגה היו מי שהעבירו מסרים בימים האחרונים כי יש נכונות לדיאלוג ולריכוך חלק מהתוכנית - אך מוסיפים: סימן השאלה הגדול הוא הפסיקה לגבי דרעי.

2 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
הרצוג ונתניהו. בוז לנשיא, ששוחח עם רה"מ
(צילום: רויטרס)
בימים האחרונים נערכו שיחות אינטנסיביות ביוזמת הרצוג עם כל הצדדים שמאחורי הקלעים מוכנים לדבר על שינויים ותיאום מסוים. בין היתר הוא מנסה להפגיש את שר המשפטים יריב לוין עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, וכבר נפגש עם כמה חברי כנסת ושוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
בהפגנה עצמה בכיכר הבימה הקהל שרק לו בוז. יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, פנה אליו ואמר: "כבוד הנשיא הרצוג, אני קורא לך מכאן היום, בשם כל הקהל הקדוש הזה, קום עשה מעשה, הכרז על ראש הממשלה כבלתי כשיר למלא את תפקידו, הכרז על נבצרותו לאלתר. ההיסטוריה לא תשכח לך אם לא תעשה את זה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
דרעי. נתניהו במלכוד
(צילום: EPA)
בכל מקרה, קושי מרכזי אחד עומד על הפרק בנוגע לתיווך בין הצדדים. אם בג"ץ יפסול את דרעי מלכהן כשר, ייתכן שהליכוד יחליט להאיץ את החקיקה המתוכננת ולטפל כבר בקרוב בהליך בזק בביטול עילת הסבירות - ביטול שגם הוא גורר ביקורת נוקבת בציבור ובקרב פוליטיקאים ממחנה המרכז-שמאל.
גורמים פוליטיים בכירים אומרים בימים האחרונים כי נתניהו מצוי במלכוד בסוגיית דרעי. מצד אחד הוא מבין שאין דרך אחרת אלא להסדיר בחקיקה את מינויו אם וכאשר תיפסל כהונתו בבג"ץ. מנגד, הוא אינו מעוניין להתחיל את המהפכה המשפטית דווקא בנושא הזה, כשדרעי הוא הדגל שלו, לאור ההרשעות הקודמות והנראות הציבורית.
נתניהו, אומרים הגורמים, זהיר יותר מאחרים המנהלים את המאבק לשינוי מערכת המשפט, אולם לא ברור עד כמה יוכל לעצור את הרכבת כשמדובר בשילוב של יריב לוין שנחוש לדהור קדימה ובשמחה רוטמן שכבר יצא בעצמו לדרך עם חוק היועצים המשפטיים במתכונת עצמאית בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת. כך או כך, אומרים השבוע גורמים מימין ומשמאל, הכרעת דרעי היא קריטית למה שיתחולל בימים הקרובים סביב מהפכת המשפט.
פורסם לראשונה: 21:04, 14.01.23