1 צפייה בגלריה
מטה משפחות החטופים והנעדרים בביקור בפרלמנט הבריטי
מטה משפחות החטופים והנעדרים בביקור בפרלמנט הבריטי
מטה משפחות החטופים והנעדרים בפרלמנט הבריטי
(צילום: Stuart Mitchell)
חוסר הוודאות וסבלן של משפחות האזרחים החטופים והחיילים השבויים בעזה כובל במידה רבה את ידי צה"ל ומונע מישראל לעשות את הנדרש לשינוי מהיסוד של המצב ברצועה. הסוגייה מעיקה רגשית עלינו בישראל וגם על אזרחים ומנהיגים נאורים ברחבי העולם. בה בשעה, מובן שעשרות הילדים, הנשים, הקשישים הישראלים ואזרחי מדינות אחרות שנחטפו תקועים כעצם גם בגרונם של המרצחים. כל עוד הם מוחזקים בעזה, חמאס והג'יהאד האסלאמי אינם יכולים לגייס לטובתם את מנוף הלחץ האפקטיבי הכמעט יחיד שנותר בידיהם - דעת הקהל האמריקנית בפרט והעולמית בכלל.
יתרה מכך, בלי הסדרה שישראל היא צד בה, חמאס והג'יהאד האסלאמי אינם יכולים להשתמש בשבויים ובגופות שבידיהם כדי לממש יעד מרכזי של טבח 7 באוקטובר: להביא לשחרור עצירים ואסירים ביטחוניים פלסטינים מבתי הכלא בארץ. מכאן עולה שלשני הצדדים העיקריים במלחמה, ישראל וחמאס, יש כעת אינטרס משמעותי להביא את פרשת החטופים ובני הערובה לסיום בעל אופי הומני ובלי לשפוך דם נוסף. את שיתוף האינטרסים המקאברי הזה צריך ואפשר לנצל לעסקת חליפין שתושג באמצעות תיווך קטארי ומצרי, כשארה"ב ובעלות בריתה המערביות לוחצות מאחורי הקלעים.
בקווים כלליים: מדובר באירוע אחד שבו חמאס, הג'יהאד האסלאמי וארגונים וקבוצות חמושות אחרות בעזה ישחררו את כל השבויים ובני הערובה שבידיהם - כולל גופות - ובתמורה, באותו זמן ומקום, תעביר ישראל לידיהם מספר שייקבע, גבוה מאוד למרבה הצער, של אסירים פלסטינים. חמאס יקבל בתמורה גם סיוע הומניטרי נרחב שיכלול מזון, מים, תרופות, ציוד סניטארי, בתי חולים שדה וכן אוהלים, לבוש וציוד אישי המתאימים לחורף. הסיוע יגיע דרך מצרים וייתכן שיכלול גם כמות מוגבלת של דלק שתסופק ישירות לבתי חולים בכמה פעימות.
עקרונות נוספים שלפיהם תתבצע עסקת החילופין:
- למתווכים יובהר שעל העסקה לצאת לפועל לפני שצה"ל ייכנס לתמרון גדול ברצועה. להם וגם לחמאס ולג'יהאד האסלאמי יובהר שצה"ל יצא למהלך הקרקעי בכל מקרה, ואז ישראל תקשיח מאוד את התנאים שבהם תסכים לעסקה – אם בכלל.
- החילופין יכללו את החזרת אברה מנגיסטו והישאם א-סייד ואת הגופות של הדר גולדין ושאול אורון ז"ל, לוחמי צה"ל שנפלו במבצע צוק איתן ב-2014.
- ישראל תשחרר מאות אסירים ביטחוניים לפי רשימה שמית שיגיש חמאס. ישראל לא תתמקח על זהות המשוחררים אף שברור שיהיו ביניהם מרצחים שדם רב על ידיהם. עם זאת, ישראל לא תתפשר על דרישה שכל משוחרר פלסטיני במסגרת העסקה יעבור ישירות לרצועת עזה ולא יורשה לעזוב אותה.
 רון בן ישי רון בן ישיצילום: יאיר שגיא
- לצורך ביצוע העסקה תוכרז הפסקת אש הומניטרית בפיקוח האו"ם, שתימשך 24-12 שעות.
- כדי לייצר שקיפות עבור שני הצדדים, וכדי למנוע תרמיות, הונאות והתערבות של גורמים זרים, יבוצעו החילופין בשטח הפתוח שבאזור גדר הגבול שבין רצועת עזה לישראל. ביצוע החילופין דרך מצרים או מדינה שלישית אחרת עלול ליצור עיכובים ואי-הבנות שישבשו עסקה כה רגישה. קבוצות המשוחררים משני הצדדים ילוו על ידי אנשי הצלב האדום.
את המתווה הזה ניתן להוציא לפועל במהירות. הוא אינו מחייב מו"מ ממושך, הוא שומר על האינטרסים החיוניים של החטופים ומשפחותיהם, הוא לא כובל את ידי צה"ל ומאפשר לחמאס ולג'יהאד האסלאמי לטעון שלא נכנעו או הושפלו. אי אפשר, וגם לא רצוי לפרט את כל הנימוקים בעד ונגד עסקת החילופין המוצעת כאן. אולם המתווה המאוזן הזה מייצר תמריצים חזקים לשני הצדדים להסכים ולכן יש לו סיכוי להצליח.
  • רון בן ישי הוא הפרשן לענייני ביטחון של ynet
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il