בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (יום ד') את אורטל בנימין ורינת ינקו בהתעללות ותקיפת פעוטות ב"גן סיגל" בחולון שבו עבדו כסייעות. כ-30 הורים לפעוטות מהגן הגיעו לבית המשפט לשמוע את הכרעת הדין. כאשר השופט החל לתאר את מה שאירע בגן, הם פרצו בבכי.
השופט יוסף טופף אמר בפתח הדיון כי "לפניי כתב אישום קשה המגלם מסכת אירועי אלימות, שכללו מעשי אלימות, תקיפה וחבלה על בסיס יום יומי, לעיתים שעה אחר שעה. לצורך הכרעת דין זו האזנתי ל-44 עדויות, עיינתי במיצגים רבים וצפיתי בעשרות שעות של סרטונים. אחרי שההורים שמו את ילדיהם חסרי הישע ושער הגן נסגר, ראיתי מכות, הטחות, האבסה, ראיתי תינוקות מחבקים זה את זה ברגעי מצוקה ובכי, ראיתי סייעות בגן ילדים - שלא אוהבות ילדים. אין בלבי די צער להביע כלפי הפעוטות שחשו מצוקה ולא היה מי שיושיע אותם".

4 צפייה בגלריה
רינת ינקו ואורטל בנימין לפני הכרעת הדין
רינת ינקו ואורטל בנימין לפני הכרעת הדין
"הילדים לא היו צריכים להיות שק חבטות". ינקו ובנימין לפני הכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי)
השופט המשיך להקריא את הכרעת הדין: "הנאשמות היו אמונות על הטיפול בפעוטות, הן תקפו אותם שלא כדין, הן ביצעו מעשי התעללות בעודן אחראיות עליהם. ההתנהלות האלימה הפכה לשגרה בגן". טופף התייחס לסרטוני האלימות שהפכו לראיה מרכזית בתיק ואמר כי "לאחר שצפיתי בסרטונים, שתיעדו את שהתרחש בגן, קבעתי כי הם קבילים בתביעה. בעידן הנוכחי כשיש יכולת לתעד מידע, הגענו למצב שגבוה הסיכוי שאנחנו מתועדים באופן כלשהו, אם באופן פרטי או ציבורי. על בית המשפט לקבל את המידע הזה ובכך לצפות במתרחש כאילו נכח במקום - מדובר בראיה קבילה שאין יותר מדויקת ממנה להבין מה אירע.
"מוטב היה שמשטרת ישראל תשיג את מכשיר הקלטת מצלמות הווידאו, אך לא כך היה, אלא ההורים דרשו אותו לאור התנהגות חשודה של ילדיהם", הוא הוסיף. "הורי הפעוטות פעלו בזהירות, הם חתרו לרדת לחקר האמת ופנו למשטרה רק אחרי שהיו בטוחים שצוות הגן פעל באלימות שפגעה בילדיהם. אין כל חשש לשיבוש או סיבוך הראיות".
בהמשך אמר השופט כי "כתב האישום מונה רשימה ארוכה של אירועים, מדובר בשלושה סעיפי אישום - דין תקיפת סתם, עבירה של התעללות בחסר ישע, עבירה של התעללות בקטין". השופט הקריא אחד אחרי השני את האישומים והאירועים של כל 26 ילדי הגן שחוו התעללות מידי שתי הסייעות הנאשמות, כיצד הטיחו את הפעוטות, חנקו אותם, היכו אותם, משכו בבגדיהם באופן משפיל ומבזה, הטילו פחד ואימה על הילדים, השפילו אותם וגרמו להם לנזק וסבל נפשי ולעיתים גם פיזי.
4 צפייה בגלריה
ההורים של גן סיגל באולם בית המשפט, מחכים להכרעת הדין
ההורים של גן סיגל באולם בית המשפט, מחכים להכרעת הדין
ההורים והסייעות בבית המשפט, מחכים להכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
ההורים של גן סיגל באולם בית המשפט, מחכים להכרעת הדין
ההורים של גן סיגל באולם בית המשפט, מחכים להכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי)
"ההורים האמינו בצוות הגן והמציאות המרה טפחה על פני ההורים, האשם אינו בהורים אלא במי שביצע את המעשים, החרפה מוטלת על מי שהטיח, משך, היכה והשפיל - זו פגיעה באחת החוליות החלשות של חברתנו, בית המשפט ימשיך לעשות הכול כדי להגן על חסר ישע", אמר השופט וקבע "אני מרשיע את הנאשמות".
בנימין הורשעה בתשע עבירות של התעללות בקטין, 16 עבירות של תקיפה וחבלה וב-20 עבירות של תקיפה סתם. ינקו הורשעה בשלוש עבירות של התעללות בקטין, שלוש עבירות של תקיפה הגורמת לחבלה וב-26 עבירות של תקיפת סתם. שתי הסייעות הורשעו גם בהתעללות נפשית.
ערן כרמל, אב לתאומים בגן, פנה לבנימין לפני שהחל הדיון ואמר, "לא יוצא לי מהראש הסרטון הזה כשהם שיחקו, מה הם עשו לך? פשוט הפריע לך שהם נהנים? אל תעני לי, תעני לעצמך. את הדין את תתני גם למעלה וגם למטה. תסבירי לי רק מה הפריע לך, מישהו עצבן אותך בבוקר והחלטת שהילדים שלי זה הפורקן? לא מעניין אותי מה עברת, הילדים לא היו צריכים להיות שק החבטות שלך".
גל לוי, שבתה עם פוסט טראומה ונכות נפשית בעקבות ההתעללות בגן, ראתה את בנימין מבקשת מעורכי הדין לצאת מהאולם עד שיגיע השופט. לוי צעקה לעברה: "לא נעים לך? גם לילדים שלנו לא היה נעים. השארת אותם עם נכות לכל החיים. איזה בושה יש לך להגיד שלא נעים לך? תתביישי לך בהמה! מתעללת!".

כתב האישום הוגש נגד השתיים בינואר 2020 על ידי פרקליטות מחוז תל אביב. כתב האישום ייחס להן עבירות של התעללות, ריבוי עבירות של תקיפת קטין הגורמת חבלה של ממש וריבוי עבירות של תקיפה סתם ביחס ל-26 פעוטות.
במקביל הוגש כתב אישום נוסף לבית משפט השלום בעיר נגד בעלת הגן בחולון ושלוש סייעות נוספות שעבדו בגן, כל נאשמת על פי חלקה, בגין ריבוי עבירות של תקיפת קטין הגורמת חבלה, עבירות תקיפה סתם, הפרת חובה על ידי אחראי ועוד ביחס ל-18 פעוטות.
על פי כתבי האישום, שהוגשו על ידי עוה"ד רוזי כבאז וצופיה טייץ, החל משנת 2018 ניהלה תושבת חולון גן ילדים פרטי המיועד לתינוקות ופעוטות בני חצי שנה עד 3.5 שנים, במסגרתו הועסקו שאר הנאשמות כסייעות. במהלך התקופה בהזדמנויות רבות במהלך עבודתן בגן, בתדירות יומיומית, תקפו הנאשמות פעוטות שלא כדין, בעודן אחראיות עליהם, לעיתים תוך שגרמו להם למכאוב.
4 צפייה בגלריה
רינת ינקו לפני הכרעת הדין
רינת ינקו לפני הכרעת הדין
ינקו לפני הכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי )
בין היתר הן אחזו בהם בחוזקה; משכו אותם בידיהם וברגליהם וגררו אותם; הרימו את הפעוטות והטיחו אותם בחוזקה על מזרנים או על כיסאות; סטרו לפעוטות ואף בעטו בהם. לעיתים, "הענישו" פעוט שהפריע בכך שהושיבו אותו לפרקי זמן שונים, ממושכים בחלקם, בכיסא תינוק מוגבה.
לפי האישום, במהלך התקופה מנהלת הגן סיגל אדהמי נכחה בגן שעות מועטות, ועל אף שידעה על קיומה של אלימות כלפי הפעוטות, הפרה את חובתה לדאוג לשלומם ובריאותם של הפעוטות ולמנוע התעללות בהם.
סנגוריה של רינת ינקו, עורכי הדין יאיר אוחיון ומתן לקר, אמרו בתגובה להרשעה: "יהיה באפשרותנו להגיב לגופו של עניין לאחר שנלמד את הכרעת הדין לעומק. אולם כבר כעת, ניתן לראות כי לצד העבירות בהן הורשעה, בית המשפט מצא לנכון לזכות את מרשתנו מ-13 עבירות התעללות, 9 עבירות תקיפה וכן מעבירות נוספות".
חן קובריץ כהן, ממטה המאבק למען הילדים, אמרה: "בית המשפט היום הוכיח כי גם פעוטות שצפו במעשי האלימות עברו התעללות לכל דבר והרשיע בהתעללות נפשית. אנחנו שנתיים מלווים את ההורים והפרשה הזו, ישבנו כבר בדיונים של פרשות אחרות וכל פעם מחדש קשה לנו לשמוע ולהכיל את הזוועות האלו. יש פה שתי סייעות שהיו אמורות להגן על הילדים ובפועל ההיקף של המעשים שלהן הוא בלתי נתפס, הילדים חוו גיהינום".