הרשות הפלסטינית פתחה במבצע צבאי נרחב במחוז ג'נין כדי להחזיר את המשילות שלה לעיר, למחנה הפליטים שבה ולכפרי המחוז בכלל. מדובר במבצע חריג בהיקפו, שהחל ביום שישי, והוא צפוי להימשך בשבועות הקרובים על-ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. ל-ynet נודע כי מבצע דומה היה אמור לצאת אל הפועל לפני שנה וחצי, אך הוא בוטל בעקבות התפרצות מגפת הקורונה.
5 צפייה בגלריה
מבצע של הרשות הפלסטינית להשבת המשילות בג'נין
מבצע של הרשות הפלסטינית להשבת המשילות בג'נין
מבצע דומה התקיים בחברון. רכב של המנגנונים הפלסטיניים בעקבות המהומות
5 צפייה בגלריה
מבצע של הרשות הפלסטינית להשבת המשילות בג'נין
מבצע של הרשות הפלסטינית להשבת המשילות בג'נין
כל ראשי המנגנונים במחוז הוחלפו. המהומות בג'נין
בחודשים האחרונים איבדה הרשות הפלסטינית את השליטה על חלקים נרחבים מהמחוז כתוצאה מעליית כוחם של הכנופיות החמושות שמזוהות עם הג'יהאד האיסלאמי, גדודי חללי אל-אקצה וחמאס. בעקבות זאת, החלו אותן קבוצות חמושות להטיל את אימתן על העיר, ואנשיהן לא חששו להתעמת עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים והמשטרה הפלסטינית ואף לירות כמה פעמים לעבר מתחם המוקטעה של הרשות בעיר. מחוז ג'נין הוא מעוזו של הג'יהאד האיסלאמי בגדה, אך גם לחמאס יש נוכחות חזקה בו.
אובדן השליטה בעיר הוביל את אבו מאזן לפני שבועיים להחליף, באופן חריג, את כל ראשי המנגנונים במחוז.
עליית כוחם של החמושים בעיר הובילה לא פעם גם לחילופי אש כבדים עם כוחות הביטחון הישראליים שנכנסו לעיתים לעיר, לכפריה ולמחנה הפליטים ג'נין כדי לבצע מעצרים. למעשה, בתקופה האחרונה כל כניסה של כוחות צה"ל לעיר הסתיימה בחילופי אש ולעיתים אף בהרוגים בצד הפלסטיני. פעמים רבות גם איימו החמושים לפתוח באש על כוחות צה"ל אם ייכנסו לאזור - כך למשל, בזמן המבצע לתפיסת האסירים הפלסטינים שברחו מכלא גלבוע.
5 צפייה בגלריה
חמושים במחנה הפליטים ג'נין
חמושים במחנה הפליטים ג'נין
חמושים במחנה הפליטים בג'נין, ארכיון
(צילום: מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
מבצע של הרשות הפלסטינית להשבת המשילות בג'נין
מבצע של הרשות הפלסטינית להשבת המשילות בג'נין
מהומות במהלך המבצע הפלסטיני
אובדן השליטה של הרשות הפלסטינית הוביל להקמת חוליות צבאיות שפעלו נגד ישראל ותכננו פיגועים קשים. אותן חוליות היו אחראיות לירי על מעבר גלבוע, שמפריד בין ג'נין לבין ישראל, והשלכת מטענים לכיוונו. בשבועות האחרונים לא חששו החמושים לצאת לרחובות העיר בצורה מופגנת, ובפעם האחרונה זה קרה בשבוע שעבר - במהלך הלוויה של אחד מבכירי חמאס בגדה, וספי כבהא, שמת מקורונה.
בחודש האחרון החלו המנגנונים הפלסטיניים לנייד ולרכז כוחות בג'נין כחלק מהיערכותם לתחילת המבצע להשבת המשילות. ריכוז הכוחות התבצע בחשאיות, ובליל שישי נכנסו לראשונה זה שנים אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בצורה גלויה למחנה הפליטים ג'נין – דבר שהוביל לעימותים בינם לבין צעירים פלסטינים תושבי המחנה, שגם ירו אש חיה לעברם.
הכניסה של המנגנונים למחנה הפליטים ג'נין היה יריית הפתיחה למבצע להשבת המשילות, והוא נועד לאותת להם שמעתה המנגנונים ייכנסו דרך קבע לתוך המחנה שנחשב במשך שנים לאקס-טריטוריה שבה שלטו החמושים.
המבצע הצבאי הפלסטיני צפוי כאמור להימשך שבועות, עד להשבת השליטה מחדש בעיר, מעצר המבוקשים שכבר סומנו, החרמת אמצעי לחימה בלתי חוקיים והשבת השקט והשליטה לעיר. ג'נין, אגב, היא המוקד השני בתקופה האחרונה שבה פועלים המנגנונים להשבת המשילות - שכן מבצע דומה הסתיים לאחרונה במחוז חברון. בכך מבקשת הרשות הפלסטינית להשיב את ריבונותה למקומות אלה ולבסס בהם את כוחה. בישראל אמנם עוקבים מקרוב אחר המבצע, אך כוחות הביטחון לא מעורבים בו.
פורסם לראשונה: 19:21, 20.11.21