האומיקרון מתפשט במהירות, אבל השבוע צפויה ישראל לפתוח כמעט לגמרי את השמיים. זאת, בעקבות ההנחיה של ראש הממשלה נפתלי בנט, לפיה מרגע שמספר המאומתים החדשים בקורונה שמגיעים מחו"ל יגיע לפחות מ-5 אחוזים מכלל המאומתים – יבוטל איסור הטיסה לרוב המדינות האדומות וניתן יהיה לטוס אליהן ללא היתר של ועדת החריגים.
לפי כל ההערכות כבר השבוע נגיע כנראה לרף זה כי מספרי המאומתים היומיים מכפילים את עצמם כל יומיים-שלושה. בשבוע שעבר מספר המאומתים מחו"ל היה 6.7%. "הולכת להיות הדבקה המונית", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ בישיבת הממשלה על העלייה במאומתים ועל רקע הנתונים החדשים - 4.5% חיוביים, שיא מאז ספטמבר.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
שר הבריאות הורוביץ: "אנחנו עושים הכי הרבה בדיקות. אז יש תורים"
(צילום: יאיר שגיא)

נכון לעכשיו מספר המדינות האסורות לטיסה לחו"ל עומד על 15 וכולל את ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, בריטניה, ספרד, צרפת, קנדה, שווייץ, פורטוגל וטורקיה. לפי הערכה, יבוטל איסור הטיסה לרוב המדינות האלה. גורם בכיר במשרד הבריאות אמר כי ייתכן שיישארו מספר מועט של מדינות שעדיין אסור יהיה לטוס אליהן.
שר התיירות יואל רזבוזוב דרש בישיבת הממשלה לסיים עם הבידוד של הישראלים המחוסנים החוזרים מחו"ל: "כבר אין לזה ערך רפואי. אני מצפה שכמו שנפתור את הישראלים מבידוד, ולהערכתי זה צריך להיות כבר השבוע, נאפשר במקביל את חזרתם לישראל של הזרים המחוסנים, כי למרות חבילת הסיוע, תעשיית התיירות והמשק לא יוכלו להמשיך לעמוד בנטל. מבחינתם כל יום לתעשיית התיירות הוא קריטי". רזבוזוב, יחד עם השר עמר בר-לב תמכו בפתיחת השמיים.
4 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות תל אביב
מתחם בדיקות תל אביב
תורים במתחם בדיקות בתל אביב
( צילום: סיון חילאי)
בישיבת הממשלה מתחו שרים ביקורת על ההנחיות המשתנות בתכיפות. "אנחנו מבלבלים את הציבור", אמר השר לביטחון פנים עמר בר-לב. "אני ארבע פעמים ביום נדרש להצביע על צעדים חדשים. צריך לקבל החלטה ולא לשנות אותה לפחות שבועיים". גם השר אלעזר שטרן ביקר: "המדיניות לא ברורה כי אנחנו כל הזמן רוצים להקל".
הורוביץ הגיב: "ההנחיות משתנות כי המציאות משתנה. זה קצב שלא הכרנו. יהיו אנשים שלא נבדוק אותם. אין ברירה".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון: "צריך לשקול בדיקות אנטיגן ביתיות".
בנט: "בצד ההיצע של הבדיקות לא נוכל לעמוד. צריך לעשות בדיקה על צד הביקוש".
4 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
בדרך לבדיקה בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
הורוביץ: אנחנו עושים הכי הרבה בדיקות באופן יחסי בעולם, אז יש תורים. אנחנו נוריד בדיקות ונקבע קריטריונים מי צריך בדיקות. נפרסם בקרוב. צריך בדיקות גם כדי לתת תרופה. אנחנו במלחמה ומשנים החלטות תוך כדי המצב".
בנט: "בהולנד הם מאוד עקביים. הם בסגר כבר חודש. מאוד עקבי".
השרה פנינה תמנו-שטה דרשה שיחזירו את בדיקות האנטיגן לבדיקות עצמאיות בבית להורדת עומס התורים לבדיקות. השרה תמר זנדברג הצטרפה לדרישה זו. גם שרים נוספים דרשו לבטל את הבדיקות על ידי המדינה של האנטיגן ולהעביר לבדיקה עצמית, ביניהם גם השר חמד עאמר.
השרה לשוויון חברתי מירב כהן דרשה לשים דגש על המוסדות הסיעודיים: "אני מבקשת שיגיע תגבור מפיקוד העורף למוסדות האלו. גם צריך לעזור להם לוודא שלא נכנסים אנשים למוסדות ללא בדיקה, לוודא שהבוסטר ניתן שם בקצב הרצוי וגם שהתרופות זמינות שם. חשוב גם לבחון להגדיל את מספר הבדיקות במוסדות הללו".
ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, התייחסה לנושא היום בוועדת החוקה: "אנחנו לא בסגירת שמים. אנחנו בזיהוי מדינות שבהן אחוז המאומתים שחוזרים מהן גבוה פי 10 ממה שקיים במדינת ישראל ורק המדינות הללו נשארות אדומות. ככל שנגיע למצב שבו התחלואה המיובאת היא שולית ותעמוד על 5% או פחות מהתחלואה שיש במדינת ישראל, כל הדבר הזה ייפסק".

4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה מירב כהן: "להביא תגבור מפיקוד העורף למוסדות הסיעודיים"
(צילום: אמיל סלמן)
בנט אישר בישיבת הממשלה כי אכן ישראל בדרך להגעה לאותו סף שיוביל לפתיחת השמיים: "כנראה שזה יקרה השבוע ונגיע למספרי ההדבקה שבזמנו דובר שיביאו לשינוי הזה". הוא גם הנחה שמשרדי התיירות, הפנים והבריאות ייפגשו ויגבשו את המתווה החדש.

אחוז החיוביים - הגבוה מאז ספטמבר

4,197 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-92,500 בדיקות ושיעור החיוביים עמד על 4.57% - הגבוה מאז ספטמבר. בסך הכול אובחנו בשבוע החולף 26,857 חיוביים לנגיף לעומת 9,081 בשבוע שהחל ב-19 בדצמבר. כלומר זינוק של פי 3 במספר המאומתים. במקביל, מקדם ההדבקה ממשיך לנסוק והוא עומד על 1.84.
מספר המאושפזים בבתי החולים ממשיך לעלות והוא עומד הבוקר על 200 חולי קורונה, 110 מהם במצב קשה. ביום שני בשבוע שעבר היו מאושפזים 83 חולים קשים ומדובר בעלייה של כ-33% במספר הקשים בפחות משבוע. לפי נתוני משרד הבריאות כ-78% מהחולים הקשים אינם מחוסנים בכלל.
במקביל, מספר היישובים האדומים ממשיך לגדול. נכון להבוקר היישובים האדומים הם: מעלה אדומים, רבבה, קריית אונו, גני תקווה, מבשרת ציון, אור יהודה, קדימה-צורן, בית דגן, שוהם, כפר כנא, הוד השרון, יבנה, רעננה, בית אל, אזור, גבעת שמואל, יד בנימין, גבע בנימין, רמת השרון, נס ציונה, ראשון לציון, צור הדסה, ברכה, כפר אדומים, גבעת זאב, כרמיאל, אבן יהודה, חשמונאים, גבעתיים, אלון הגליל, אלון שבות, מודיעין מכבים רעות, מצפה יריחו, ראש העין, חולון ונצרת.
ביום שישי אובחנו 443 באים מחו"ל כמאומתים לקורונה ואתמול אובחנו עוד 295. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 253 מסך כל המאומתים בסוף השבוע, שהגיעו לארץ, באו מארצות הברית. 104 נוספים הגיעו מטורקיה, 49 מאיחוד האמירויות, 35 מאוקראינה והיתר מאוד עשרות מדינות בהן: שווייץ, הונגריה, מקסיקו, בריטניה, ספרד, צרפת, קנדה, איטליה, תאילנה, אוסטריה, יוון, גאורגיה, בולגריה, אסטוניה, גאנה, קוסטה ריקה, מולדובה, אקוודור, אוסטרליה, מולדובה, פורטוגל, דרום אפריקה, אתיופיה וירדן.
פורסם לראשונה: 11:53, 02.01.22