אלפים הפגינו הערב (שני), עם צאת החג, בתל אביב בקריאה לשחרור החטופים. ההפגנה החלה סמוך לבסיס הקריה, שם עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף בעזה, קראה בהפגנה: "נתניהו תבחר, זה או בן גביר וסמוטריץ' - או הבן שלי. זה פשוט מאוד או ממשלה ימנית קיצונית או החטופים בבית. עכשיו תחליט אתה ראש הממשלה נראה אותך מקבל החלטה אמיצה".
המוחים הניפו שלט ענק ועליו הכיתוב: "רפיח יכולה לחכות - הם (החטופים - י"צ) לא". לאחר מכן הדליקו אבוקות, והחלו בצעדה על רחוב קפלן. בעקבות המחאה בתל אביב, המשטרה עדכנה כי העליות למחלף השלום בנתיבי איילון נחסמו בשני הכיוונים. "ציבור הנהגים מתבקש לנסוע בדרכים חלופיות", נמסר.
שניר דהאן, בן דוד של כרמל גת החטופה בעזה, הדליק אבוקה במרכז ההפגנה ברחוב בגין. שחר מור, אחיינו של אברהם מונדר, אמר: "אנחנו קוראים לחברי הקבינט - הפסקת המלחמה עכשיו בתמורה להחזרת כל החטופים". עימותים נרשמו עם כוחות המשטרה במקום, וחלק מהמפגינים צעקו: "בן גביר מחבל". נזכיר, בהפגנה נגד הממשלה במוצאי השבת נעצרה מפגינה לאחר שכינתה את השר לביטחון לאומי "עבריין".
בהמשך הערב הגיעו מפגינים ומשפחות חטופים למחות במצודת זאב, מעוז הליכוד. במקום נרשמו עימותים ודווח על חמישה עצורים בעקבות הפרות סדר. מהמשטרה נמסר כי הושלך זיקוק לעבר שוטר, שפונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. ח"כ נעמה לזימי (העבודה) נדחפה באלימות על-ידי המשטרה, כשניסתה לוודא כי זכויותיהם של העצורים נשמרות. בנוסף, משפחות חטופים שהגיעו להפגין דיווחו על אלימות כלפיהן. באחד הסרטונים מתל אביב ניתן לראות שוטרים דוחפים את אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה מהשבי. בן זוגה, מתן צנגאוקר, עדיין בעזה.
2 צפייה בגלריה
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
"רפיח יכולה לחכות - הם לא"
(צילום: דנה רעני)
מהמשטרה נמסר כי "קומץ מפרי סדר החלו בחסימת הכביש תוך הדלקת מדורה והשליכו זיקוק לעבר שוטר. השוטר פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. לצערנו הרב הערב שוב אנו רואים קומץ של מפגינים שהחלו בהפגנה בלתי חוקית, תוך הפרת הסדר ואלימות שהופנתה כלפי השוטרים שפעלו לשמור על הסדר הציבורי. בתוך כך, מפרי הסדר שלא נשמעו להוראות השוטרים, וביניהם חברת כנסת, ניסו להיכנס למתחם מצודת זאב והשחיתו את המקום בגרפיטי. הפורעים נבלמו על ידי השוטרים".
לטענת ח"כ לזימי, הודעת המשטרה שקרית. ״שוב המשטרה, שפועלת לצערי באופן ישיר תחת הוראותיו של השר העבריין בן גביר, משקרת במצח נחושה ומוציאה הודעה שקרית ומגמתית שמסיתה נגד משפחות החטופים באופן ישיר", מסרה לזימי. "בלתי נתפס שמשטרת ישראל מוציאה הודעות שקריות ומטעה את התקשורת והציבור. בזמן שניסיתי להגיע לעצור שניר דן, דודה של כרמל גת החטופה, שאחותו נרצחה ב-7 באוקטובר, המשטרה בניהולו של בן גביר בוחרת להסית נגדי ונגד המשפחות. שוב מדובר בהתנהלות שמזכירה משטרים חשוכים, אסור לנו לקבל את זה".

אימו של מתן החטוף: "שוטרים הטיחו אותי על הרצפה"

עינב צנגאוקר, אימו של מתן, דיווחה שהיא ומשפחתה חוו אלימות משטרתית קשה הערב בתל אביב: "הם הביאו המון כוחות, השתמשו בכוח בלתי סביר כלפי כולנו. זאת הייתה עליית מדרגה באלימות. צעדנו לכיוון שער שאול, תוך כמה דקות יצא שוטר שהתחיל לתעד אותנו והוא פשוט קלט בן משפחה שלי עם תמונה של מתן. הוא תלש את התמונה של מתן והתחיל לצחקק. אמרתי לו שהוא מבזה את המדים של המשטרה. זה שהבן שלי חטוף זה לא מצחיק, בכלל".
"הגענו למצודת זאב והתאספנו. המשטרה הגיעה בכוחות לא פרופורציונליים, אפילו במוצ"ש אין כמות כזאת של כוחות. הם השתמשו בדחיפות, מכות. פניתי אליהם, אלה שוטרים שאני מכירה. הטיחו אותי על הרצפה, אנשים אחרים עזרו לנו לקום. אני לא אסתפק רק בתלונה במח״ש, אני דורשת התנצלות של הממ״ז והמפכ״ל. זה לא הגיוני שאנחנו יוצאים לצעוק ולהפגין, ושאזרחים יצטרפו אלינו ונחזור חבולים ופצועים. אנחנו מדינה דמוקרטית, שומרי החוק מתבלבלים".
2 צפייה בגלריה
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בשער בגין בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר היום משפחות החטופים קית' סיגל ועמרי מירן, שחמאס פרסם שלשום סרטון ואות חיים של השניים, קיימו הצהרה בכיכר החטופים שבה חזרו על דרישתן לשחרר את 133 החטופים שעדיין בשבי בעזה. "עמרי נחטף לנגד עיני בנותינו מהמקום שהיה אמור להיות הכי בטוח. יש עסקה על השולחן. אל תפספסו הזדמנות להחזיר אותו", אמרה לישי, אשתו של עמרי מירן. שיר סיגל, בתו של קית', זעקה: "נמאס לי, המשימה הכי דחופה היא להחזיר אותם הביתה עכשיו".
דני מירן, אביו של עמרי, אמר בהצהרה: "עלמה ביתך בת השנה היום התחילה לצעוד את צעדיה הראשונים. אנחנו מראים לה תמונה שלך ומלמדים אותה להגות את המילה אבא. רוני יודעת שאתה בעזה, בכל הזדמנות מזכירה לי שאתה בעזה. היא שאלה את לישי - האם עמרי עדיין אבא שלי? זה הדבר הכי כואב לשמוע מילדה ששואלת אם האבא שלה הוא עדיין אבא שלה. היא מתגעגעת ולפי ההתנהגות שלה זאת לא הילדה שהכרת".