בוושינגטון פוסט דווח הלילה (בין שלישי לרביעי) מפי גורמים שמעורים במו"מ לעסקת חטופים בתמורה להפסקת אש כי במסגרת העסקה - שעל חלק מפרטיה התקבלה הסכמה ישראלית - ישוחררו כל החטופים האזרחים שמוחזקים בשבי חמאס, במהלך הפסקת אש שתימשך שישה שבועות. בדיווח טוענים כי ההצעה כוללת שחרור מחבלים, במפתח של שלושה לאחד - כמו בעסקה הקודמת, וכן הסגת כוחות הביטחון מאזורים מאוכלסים בעזה וכן "הגדלה משמעותית" בסיוע ההומניטרי שמוזרם לרצועה.
עם זאת, הגורמים מבהירים כי מדובר בשלבים מוקדמים יחסית של השיחות, וייקח זמן עד שעסקה כזו תצא לפועל. "אין ספק שייווצרו עוד חילוקי דעות גדולים ככל שהמשא ומתן יתמקד בפרטים ספציפיים", אמרו. לדברי הגורמים, "כדי להתקדם יש עוד הרבה דברים שצריכים להיסגר". אחת הסוגיות שעומדות במרכז המחלוקת הינה שחרור המחבלים. בישראל מבהירים כי למרות הדיווח, אין עדיין מספר מוסכם על כמות האסירים הביטחוניים שישוחררו במסגרת עסקת חטופים. ישנו מאמץ ישראלי משמעותי להוריד את מספר המחבלים ואיכותם.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
הכותרת
מה הסיכוי שסינוואר ייכנע? אתם שאלתם - אבי יששכרוף ענה
28:30
ב"וושינגטון פוסט" מציינים כי עדיין לא ברור מי יבחר את האסירים הביטחוניים שישתחררו במסגרת העסקה, וכיצד הם ייבחרו. לפי מסמך עם חלק מנקודות "מסגרת ההסכם", שעיקרה נחשפה ב"פוסט", הפסקת האש צפויה להימשך אף מעבר לששת השבועות שבהם ישוחררו האזרחים - שאחריהם ישוחררו גם חיילים וגופות. ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, כזכור, השתתפו מוקדם יותר השבוע בפסגת פריז - שבה לקחו חלק גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני.
לפי הדיווח, וכפי שדווח כבר גם בכלי תקשורת אחרים, ההצעה תעבור לבכירי הזרוע הצבאית של חמאס - שלפי הערכות עדיין נמצאים ברצועת עזה. לאחר הפסגה בפריז טס לוושינגטון ראש ממשלת קטאר, שנועד שם עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וגם עם משפחות חלק מהחטופים. לפי הודעת הבית הלבן, הוא נועד גם עם היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן, והאחרון דחק בו לעשות את כל המאמצים האפשריים כדי לאפשר את שחרור החטופים.
לפי הדיווח, גורמים ישראלים החלו להביע עניין בחידוש השיחות עם חמאס בסוף דצמבר, כחודש לאחר שקרסה העסקה הקודמת שלא הושלמה עד תומה - ולאחר האסון בשג'אעיה שבו נהרגו שלושה חטופים - אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה. בתחילת המגעים נקודת המחלוקת העיקרית בין הצדדים הייתה משך הפסקת הלחימה, וחמאס עמד בהתעקשותו שלא יסכים להפסקת אש שאינה קבועה. ישראל מצידה הציעה הפסקת אש זמנית, אך ממושכת.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה
(צילום: AFP)
מאז פרסמו הן בישראל והן בחמאס את הנקודות שעליהן לא יהיו מוכנים להתפשר. עם זאת, בימים האחרונים נשמעו קולות של התגמשות. כך למשל ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה אמר כי אינו דוחה את ההצעה שהוצגה בפסגת פריז, והצהיר כי בארגון הטרור ילמדו אותה.

ראש ממשלת קטאר: "אנחנו במקום טוב יותר, אך ייקח זמן"

בריאיון ל"פוקס ניוז" הלילה אמר ראש ממשלת קטאר כי "אנחנו במקום טוב יותר ממה שהיינו לפני כמה שבועות. הגענו להסכם עם ישראל על נקודת התחלה, אבל יש עוד מה לעשות כדי להגיע להסכם. זה עדיין דורש זמן". דבריו המצננים מגיעים פחות מיממה לאחר הדיווח באל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי ולפיו במצרים מאמינים כי ניתן יהיה להגיע לעסקה כבר בשבוע הבא.
הוא הסביר: "מספר המשוחררים (המחבלים והחטופים - לב"א) לא הוגדר עדיין, הקטגוריות של השחרור, אנחנו מדברים כרגע על נשים ומבוגרים. המשרד של חמאס בדוחא הוא הדרך שלנו לתקשר איתם, ועשינו זאת בתיאום עם ארה"ב. מבחינתנו, אנחנו רוצים למצוא דרך לא להסלים את המצב, קטאר עשתה את זה גם בסכסוכים אחרים בעולם".
הוא התייחס לטבח ב-7 באוקטובר וגם לטענות נגד פעולותיה של ישראל ברצועת עזה מאז ואמר כי "בני אדם הם בני אדם לא משנה אם הם ישראלים או פלסטינים. מה שקרה ב-7 באוקטובר השפיע על האזור כולו ואנחנו צריכים להתמקד בהחזרת החטופים ושדבר כזה לא יקרה שוב. זה ייפתר רק בשיח פוליטי. פעולה צבאית לא תביא אותנו לתוצאות שאנחנו רוצים".
הוא התייחס גם לאפשרות שקטאר תנרמל יחסים עם ישראל, חרף דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד התנהלותה. "אם יש אופק פוליטי ברור לפלסטינים, קטאר מוכנה לנורמליזציה. אנחנו רוצים שלום", אמר. לדבריו, "אנחנו רוצים יחסים עם כולם, בטח שעם ישראל ועם מדינה פלסטינית. אנחנו קוראים לשלום כבר הרבה זמן, זה לא משהו שהשתנה לאחרונה. הסיטואציה מאוד מדאיגה כרגע. אנחנו רוצים להימנע מהסלמה גדולה יותר".
א-ת'אני התייחס גם ל"יום שאחרי" ברצועה ואמר כי "אין לנו את הזכות להכריז מי ינהל את עזה. הפלסטינים הם אלה שיקבעו את גורלם".