לאחר פרסום ההנחיות של משרד הרווחה לקבלת הילדים החטופים על ידי כוחות הביטחון, גם משרד החינוך נערך לחזרתם לבתי הספר ולגני הילדים. כחלק מההיערכות, צוותי החינוך יקבלו הכשרה לקליטת הילדים, התלמידים יקבלו הכנה לפני המפגש עם חבריהם, ולכל בית ספר וגן יוצמדו פסיכולוג ויועץ חינוכי לטובת ליווי הילדים בטווח המיידי ובטווח והארוך, וגם לטובת קשר עם משפחותיהם והמטפלים בקהילה.
"התפקיד של מערכת החינוך בקליטה יחל לאחר שלב קליטת הילדים בקהילה", ציינה מנהלת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך עינב לוק. "אנחנו מבינים שהחזרה מלווה באי-ודאות, בחששות, בתקווה ובקושי לאור העובדה שחלק אינם חוזרים. תפקידנו לייצר עבור הילדים שנחטפו סביבה מיטיבה ביותר ומותאמת לצרכים של כל אחד".
לדברי לוק, החזרה למוסדות החינוך תהיה הדרגתית, כך שכל תלמיד יוכל לבחור את קצב החזרה. "אנחנו צריכים להבין את השונות ולבנות לכל ילד תכנית אישית בהתאם לגיל ולמצב, ולסייע לילדים לחזור לקהילה ולמערכת", אמרה לוק.
2 צפייה בגלריה
ביג ילדים
ביג ילדים
ייתכנו שינויים "שעלולים לעורר דאגה" בהתנהגות ובתגובות הרגשיות. 40 ילדים, מעל 40 ימים בשבי
לוק הסבירה שפסיכולוגים ויועצים חינוכיים יכינו את הצוותים החינוכיים לקליטת הילדים שנחטפו, כדי שיוכלו להבין את התהליכים הרגשיים שהילדים עוברים, ומהם תהליכי הליווי הנדרשים. הצוותים יקבלו הסבר גם על ההשלכות שיכולות להיות על הילדים שחוזרים מהשבי, ויוכנו לכך שייתכנו שינויים בהתנהגות ובתגובות הרגשיות שלהם, שלפי לוק "עלולים לעורר דאגה".
"המורה יעבור איתם תהליך של שיח וידבר איתם בקצב שלהם, לא יחקור וישאל שאלות. כמובן שאם הילד יוזם ומספר זה משהו אחר", הסבירה לוק. "המורים צריכים להיות קשובים, להכיל ולהתנהל בקצב שלהם, לייצר להם סביבה מוגנת, קבועה וסדורה. חשוב לגלות אמפתיה והקשבה, ולהבין שיש חשיבות לחזק את הביטחון. הילדים צריכים דמויות משמעותיות שיהיו היו נוכחות בשבילם".
בנוגע להכנת הילדים שיקבלו את פני חבריהם, לוק ציינה שהמסרים המרכזיים שאנשי המקצוע יעבירו להם יהיו לתת להם מרחב, להתנהל איתם ברגישות, ולא לשאול אותם על מה שעבר עליהם. "נסביר לילדים שיקבלו את החברים שלהם שיכול להיות שנראה דברים שאנחנו לא רגילים לראות", אמרה לוק.
2 צפייה בגלריה
"המורים צריכים להיות קשובים, להכיל ולהתנהל בקצב שלהם". אילוסטרציה
"המורים צריכים להיות קשובים, להכיל ולהתנהל בקצב שלהם". אילוסטרציה
"המורים צריכים להיות קשובים, להכיל ולהתנהל בקצב שלהם". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
לדברי לוק, במהלך החודש האחרון התקבלו פניות על ילדים החוששים לצאת מהבית, או מגלים חרדת ומצוקה. היא ציינה כי הצוותים החינוכיים יונחו להתייחס גם למעגלי פגיעה נוספים, כמו ילדים שהם בני משפחה או במעגל החברים הקרוב של חטופים שחזרו מהשבי או לחילופין נהרגו. הצוותים גם יונחו להיות ערניים ולאתר ילדים במערכת הזקוקים לתמיכה רגשית ותשומת לב, כמו למשל תלמידים שנקלעו למצוקה לאחר ששמעו על החטיפה, או שנחשפים לחדשות באופן שלא מותאם לגילם.
המתווה של משרד הרווחה לקליטת הילדים החטופים הוכן על ידי "מכון חרוב". "אין לאף אחד בעולם ניסיון בילדים חטופים", מסביר פרופ' אשר בן אריה, מנכ"ל המכון ודיקן בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. "לפני חודש, בצעד נבון, הבין משרד הרווחה שצריך להיערך למצב הזה וביקש שנבנה לו מודל. בשבועות האחרונים למדנו מה קיים בעולם, אבל אין הרבה חומר בנושא, כי לא הרבה ילדים נחטפו".
לאחר הגעתם ממקום הימצאם ברצועת עזה, יבואו במגע עם הילדים אנשי מערכת הביטחון, מערכת הבריאות ועובדים סוציאליים. המתווה מציג בין היתר קווים מנחים עבור אנשי כוחות הביטחון שיקלטו את הילדים ראשונים. הוא מסביר איך נכון להם להציג עצמם, להדגיש לילד שהוא נמצא במקום בטוח. במתווה מדגישים כי יש לפנות לילד בשמו עד כמה שניתן.
"הילדים ישאלו שאלות כגון 'איפה אמא? איפה אבא?'. על החיילים לא לענות על שאלות אלו, גם במידה שהם יודעים את התשובות", נכתב. "יש לענות על כל שאלה בנוסח כדוגמת 'חמוד, אני מצטער, אני לא יודע. התפקיד שלי הוא להביא אותך לישראל למקום בטוח, שם יחכו לך אנשים שאתה מכיר ויענו לך לכל השאלות'".