נשיא המדינה נגד הקולות שנשמעו במחנה שהפסיד בבחירות לכנסת: יום אחרי השבעת הממשלה השישית בראשותו של בנימין נתניהו, השמיע נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקורת חריגה בעקבות האמירות שנשמעו בצד המנוצח. "אין לאף אחד את הפריבילגיה להתנהג או לדבר על כך ש'הלכה המדינה' או לחפש את הדרכון", אמר הנשיא באזכרה במלאת עשור לפטירת הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק. באזכרה בבית העלמין הצבאי קריית שאול בתל אביב הייתה הופעה פומבית ראשונה של שר הביטחון החדש יואב גלנט לצידו של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
הנשיא אמר עוד: "אתמול בשעות הערב קיימנו בבית הנשיא את התמונה המסורתית של הממשלה הנכנסת. אני יודע שעבור רבים התקופה הזו לא פשוטה ומאתגרת. הדמוקרטיה הישראלית היא ארוכת שנים ויציבה. שוחחתי אתמול עם ממשלת ישראל ה-37, איחלתי להם הצלחה במשימתם החשובה והדגשתי שחובתם לפעול למען כל עם ישראל וברוח מגילת העצמאות. ביקשתי ודרשתי לגלות אחריות שבעת הזאת נדרשת מכולם".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ, יואב גלנט, בוז'י הרצוג, מיכל הרצוג ואביב כוכבי בטקס האזכרה לאמנון ליפקין שחק ז"ל
בני גנץ, יואב גלנט, בוז'י הרצוג, מיכל הרצוג ואביב כוכבי בטקס האזכרה לאמנון ליפקין שחק ז"ל
מימין: גנץ, גלנט, הרצוג, רעייתו מיכל וכוכבי
(צילום: יאיר שגיא )
בהתייחסו לליפקין-שחק, שנכנס לאחר שחרורו מצה"ל למערכת הפוליטית ואף שימש שר בממשלה, אמר הנשיא הרצוג: "צירוף המילים 'קצין וג'נטלמן' כאילו ניצק בדמותו. 'יפה הבלורית והתואר' אינו מתאר באופן מלא את אמנון. 'גיבור וג'נטלמן' יותר מתאר אותו. גיבור, בראש ובראשונה אל מול אויבנו, בנקודות הרגישות ביותר, במלחמות, במבצעים הכואבים ביותר, בביטחון השוטף. שני עיטורי העוז שהוענקו לו מביאים רק ביטוי חלקי לעוז רוחו ולתעצומות נפשו.
"אבל אמנון לא היה גיבור רק באופן צבאי, הוא היה גם גיבור ללא מדי צבא, גיבור שידע להושיט יד לשלום, שנלחם על ערכיו וערכי המדינה ויסודותיה העמוקים ביותר כמדינה יהודית ודמוקרטית, גיבור גם באופן האצילי שהתמודד עם מחלתו הקשה. ביליתי שעות עם אמנון ותמיד אזכור את תקופתו כשר התחבורה והתיירות, כסגן ראש הממשלה כשהייתי מזכיר הממשלה, שכן אז עבדתי איתו באופן צמוד. הכרתי איש שהוא מופת של יושרה, בעל יכולת להבחין מהר ומדוק בין עיקר ותפל, איש עם מחויבות גדולה למדינה".
5 צפייה בגלריה
אהוד ברק בטקס האזכרה לאמנון ליפקין שחק ז"ל
אהוד ברק בטקס האזכרה לאמנון ליפקין שחק ז"ל
ראש הממשלה לשעבר ברק
(צילום: יאיר שגיא )
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התייחס גם הוא בדבריו באזכרה לכינון הממשלה החדשה. "כמי שהכיר את אמנון מקרוב, אני יכול להעריך מה היה אומר על הממשלה הזו. אתמול הושבעה הממשלה בצורה חוקית אך בלתי לגיטימית בעליל. הממשלה הזו מבצעת נגד עינינו הפיכה משטרית בישראל. זו גזענות, שחיתות, סירוס מערכת המשפט, פוליטיזציה של המשטרה וערעור שרשרת הפיקוד בצה"ל.
"מחלצי עצמם ממשפט חברו לגזענים משיחיים שמעוותים את היהדות, הציונות והאנושות. ביחד ממוטטים את הדמוקרטיה. דויד גרוסמן תיאר השבוע במדויק את החושך היורד על ישראל. הוא צודק בהנחה, אך לעניות דעתי טועה שזו מציאות שאין ממנה חזרה. הממשלה הזו נושאת את אותות הפאשיזם, זו אמת כואבת, אבל אמת ויש דרך חזרה מהחושך. לא ברור כמה זמן זה יימשך ואיזה נזק ייגרם, אבל ישראל תצא מהמנהרה חיה ובועטת".
5 צפייה בגלריה
אמנון ליפקין-שחק
אמנון ליפקין-שחק
אמנון ליפקין-שחק
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
תמונה קבוצתית של הממשלה בבית הנשיא
הממשלה ה-37 עם הנשיא הרצוג
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
ברק אמר עוד: "אנחנו לא הונגריה ולא פולין. יש בישראל מאגרי אנרגיה וחוויות של חופש ושוויון שיובילו לנפילת הממשלה הזו ויטילו בה אות קלון לדורות. אם הבג"ץ ייכשל, תעבור האחריות לאזרחים. בהמשך המאבק יהיה מרי אזרחי ללא אלימות ויוותר כדרך הכמעט יחידה במאבק. אם יהיה צורך בכך, ייצאו לרחובות מיליון אזרחים והשלטון ייפול. אני אומר באחריות, אם אמנון היה בחיים, הוא היה צועד איתם, אולי בראשם ואילו היה יכול, היה קורא לכולנו לעשות כן".
באזכרה לליפקין-שחק נכחו גם בני משפחתו, לוחמים ומפקדים מחטיבת הצנחנים, השרים לשעבר שאול מופז ואיציק מרדכי, חברי הכנסת והרמטכ"לים לשעבר בני גנץ וגדי איזנקוט, הרמטכ"ל המיועד אלוף הרצי הלוי, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי והאלופים במיל' דני יתום ועמוס ירון. שר הביטחון גלנט לחץ את ידו של קודמו גנץ.
5 צפייה בגלריה
גלנט וכוכבי בפגישת העבודה הראשונה שלהם
גלנט וכוכבי בפגישת העבודה הראשונה שלהם
גלנט וכוכבי בפגישת העבודה הראשונה שלהם
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מוקדם יותר נפגש שר הביטחון גלנט בלשכתו בקריה בתל אביב לישיבת עבודה ראשונה עם הרמטכ"ל כוכבי. בפגישה הוצגה לשר תמונת המצב המבצעית והמודיעינית בכלל זירות הפעילות של צה"ל.
השניים שוחחו גם על נושא בניין הכוח והפעלתו בגזרות השונות. שר הביטחון סיכם עם הרמטכ"ל כי יינתן תיעדוף להמשך הליך חפיפה סדור לאלוף הלוי, שעתיד להיכנס לתפקיד הרמטכ"ל בחודש הבא.
בהמשך יצאה הודעה נוספת מטעם גלנט, על פגישת חפיפה עם שר הביטחון היוצא בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי. "השניים שוחחו על הנושאים הביטחוניים והמדיניים שעל הפרק. בנוסף, דנו בסוגיות מבצעיות, בנושאי בניין והפעלת הכוח והתיאום הנדרש מול כלל גופי הביטחון", נכתב. גלנט הודה לגנץ על "תרומתו רבת השנים למען ביטחון מדינת ישראל": "שמעתי בקשב את תפיסתו לגבי האתגרים הביטחוניים המורכבים העומדים לפתחה של מדינת ישראל. ביטחון ישראל עומד מעל לכל מחלוקת, סיכמתי עם חבר הכנסת גנץ כי נעמוד בקשר גם בהמשך הדרך".
גנץ איחל לגלנט בהצלחה: "למדינת ישראל אתגרים ביטחוניים רחבים ואני בטוח שניסיונו של יואב והמערכת הביטחונית היציבה והטובה המופקדת בידיו יסייעו לו רבות בתפקידו".
בהכנת הכתבה השתתף יואב זיתון