כשברקע הכעס הרב בישראל על השתיקה של ארגוני נשים וארגונים בינלאומיים בנוגע לאלימות המינית הקשה של מחבלי החמאס במתקפת הטרור הרצחנית של 7 באוקטובר, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הצהיר הלילה (בין רביעי לחמישי) כי יש לחקור את המעשים הללו ביסודיות.
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש
(צילם: AP )
"יש המון עדויות על אלימות מינית כחלק מהמעשים המתועבים שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, וחובה לחקור אותן ביסודיות ולפעול למיצוי הדין", כתב גוטרש בציוץ ברשת X – יותר משבעה שבועות אחרי המתקפה שבה נרצחו יותר מ-1,200 ישראלים. "חובה לגנות אלימות על רקע מגדרי. בכל זמן. בכל מקום", הוסיף האיש שעומד בראש האו"ם ושניפק לאורך המלחמה שורה של הצהרות ביקורתיות למדי כלפי ישראל.
בישראל לא קיבלו בברכה את דבריו, והשגריר גלעד ארדן שכבר קרא לגוטרש להתפטר תקף אותו הלילה: "דבריו של המזכ"ל רק מחדדים את העובדה שעבורו, כאשר מדובר בנשים ישראליות, אלימות מינית שהוכחה ונקבעה ע"י רשויות המדינה עדיין צריכה 'להיחקר'. כשמדובר בנשים ישראליות, אפשר להטיל ספק, אפשר להמתין 60 יום ואפשר לקרוא לגורם לא ידוע לנהל חקירה. אין כאן שום הכרה בכך שחמאס ביצע פשעים אלה".
לדברי ארדן, "המזכ"ל בסך הכל ניסה להרגיע את הזעם המוצדק של רבים ברחבי העולם על שתיקתו המבישה ועל שתיקת האו"ם. המזכ"ל מתעלם מפשעי המין המזעזעים של חמאס, אבל כאשר מדובר בטענות החמאס ו'משרד הבריאות של עזה' נגד ישראל לגבי המצב ההומניטרי בעזה - אין שום ספקות ואין צורך בחקירות".
ארדן קרא לגוטרש להשתתף בכנס שהוא יוזם וצפוי להיערך בשבוע הבא, ובו יוצגו עדיות וממצאים לאלימות המינית שביצעו מחבלי חמאס. "אני שוב מזמין את המזכ"ל להגיע, לגנות חד-משמעית את החמאס על ביצוע הפשעים המזעזעים ולפעול באמת כדי לפתוח בחקירה כנגד חמאס".
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן באו"ם
גלעד ארדן באו"ם
השגריר באו"ם גלעד ארדן
(צילום: Eduardo Munoz Alvarez/Getty Images/AFP)
במקביל להצהרתו של גוטרש, נאווי פילאי, יו"ר הוועדה מטעם האו"ם שחוקרת פשעי מלחמה מצד שני הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, הצהירה הלילה כי בכוונתה להתמקד בחקירה שלה במעשי אלימות מינית שנעשו ב-7 באוקטובר. "אני עומדת בראש הוועדה עם הכוח לחקור זאת. אין שום סיכוי שלא אעשה זאת", אמרה פילאי בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס.
פילאי הוסיפה כי בכוונתה לפרסם בקרוב קריאה פומבית להעברת ראיות על אלימות מינית לוועדה. היא ציינה כי בכוונתה להעביר את הראיות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כדי שיוכלו לסייע לו בהגשת כתבי אישום. היא אמרה עוד כי התרשמה מכך שסגנית התובע בהאג, נזאת שאמין חאן, שמה לדבריה דגש רב בנוגע לאלימות מינית: "היא מעוניינת לחקור ברצינות רבה את התלונות שמגיעות מישראל", אמרה פילאי.
לדבריה, כבר עתה ישנם גורמים שמעוניינים להעיד בפני הוועדה שלה, אבל סביר להניח שהיא תתקשה מאוד לקבל גישה לראיות שיש בידי ישראל – כיון שבירושלים מסרבים לשתף פעולה עם ועדת החקירה שבראשה היא עומדת, בשל הגישה האנטי-ישראלית שלה.
3 צפייה בגלריה
נאווי פילאי
נאווי פילאי
נאווי פילאי, יו"ר ועדת החקירה של האו"ם לענייני פשעי מלחמה בשטחים הפלסטיניים
(צילום: רויטרס)
הוועדה, נזכיר, הוקמה אחרי מבצע "שומר החומות" ב-2021 על ידי מועצת זכויות של האו"ם, עם סמכויות נרחבות לחקור פשעים שבוצעו בשטחים הפלסטיניים – ללא הגבלת זמן. הוועדה כבר פרסמה אשתקד דו"ח ביקורתי ביותר כלפי ישראל, שבו קבעה כי הכיבוש אינו חוקי ועשוי להיחשב לפשע מלחמה – אך לא התייחסה כלל לעימות ב-2021 שבגינו הוקמה, ולא הזכירה כלל את חמאס בכל 28 העמודים של אותו דו"ח.
אחד מחברי הוועדה, איש האו"ם מילון קוטארי, אף הגדיר בעבר פיגועי ההתאבדות של פלסטינים כ"התנגדות לגיטימית". פילאי עצמה, משפטנית דרום אפריקנית שבעבר כיהנה כנציבת מועצת זכויות האדם של האו"ם, תקפה בחריפות את ישראל אחרי שפרצה המלחמה הנוכחית, ואמרה כי ההפצצות של צה"ל בעזה "מזעזעות לחלוטין". היא גינתה את מספר ההרוגים הגדול שעליו דיווחו הפלסטינים, שעומד שלדבריהם על יותר מ-15,000. בריאיון שלה לרויטרס הוסיפה פילאי כי גם מקרי מוות של עיתונאים במלחמה יהיו בעדיפות מבחינת הוועדה שלה.
הרשויות בישראל, יצוין, כבר מנהלות חקירה משלהן בנוגע לאלימות המינית הקשה שביצעו המחבלים ב-7 באוקטובר, בכלל זאת מעשי אנס מחרידים. למעשים הללו יש ראיות פורנזיות בגופות הנשים שנרצחו. רויטרס מציינת בהקשר זה כי עדויות למעשים שכאלו סיפקו לה אנשי כוחות הצלה שהיו בשטח וגם חיילי מילואים שלקחו חלק בהליך זיהוי הגופות. סוכנות הידיעות, שדיווחיה מתפרסמים ברחבי העולם, מדגישה כי קיבלה לידיה תמונות שמאששות חלק מהעדויות.