2 צפייה בגלריה
יואב קיש וסלי מרידור
יואב קיש וסלי מרידור
יש הסכמות. השר קיש לצד יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית סלי מרידור
(מתוך טוויטר)
אחרי הביקורת, הצעת החוק יורדת מסדר היום: שר החינוך יואב קיש הגיע להסכמות עם ראשי הספרייה הלאומית בירושלים שבמסגרתן תיגנז הצעת החוק שמטרתה להכפיף אליו את מינוי חברי הדירקטוריון שלה. "בתקופה זו של מתח בציבור חשוב שמגיעים להסכמות", אמר השר קיש.
הצעת החוק, שצורפה לחוק ההסדרים לאחר אישורה בממשלה, הייתה אמורה לבטל את המעמד העצמאי של הספרייה הלאומית - כפי שנחקק ב-2007 - ולהקנות לשר קיש את האפשרות לשלוט במינויים ולהדיח את הרקטור, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, שנחשב למוקצה בליכוד בעקבות חלקו בהגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
שי ניצן
שי ניצן
הרקטור שי ניצן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היועץ המשפטי למשרד האוצר אסי מסינג והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התנגדו לצירוף הצעת החוק של השר קיש לחוק ההסדרים. במקביל, סופרים ומשוררים הביעו חשש מהתערבות פוליטית בבחירת ההנהלה ודרשו את המשך תפקודה העצמאי. הם אף הזהירו כי "אם היוזמה תצא לפועל, לא נפקיד בספרייה את הארכיונים שלנו, נסרב לאשר למו"לים להעביר אליה עותקים מספרינו כפי שדורש מאיתנו החוק ולא ניתן יד לכל פעילות שלה".
ואולם, בסופו של דבר החליט כאמור השר קיש לגנוז את הצעת החוק אחרי שהושגו הסכמות עם ראשי הספרייה למתווה שיאפשר בדיקת פעולות שלה באמצעות מינוי חבר בוועדת הביקורת. חבר הוועדה יוכל לבדוק את כל מה שקיש ביקש לבחון בהתנהלות הספרייה ובכללה המינוי של ניצן לתפקיד הרקטור שלה.

במשרד החינוך ציינו כי חבר ועדת הביקורת יקבל גישה לכל פעולות הדירקטוריון בכל הקשור במשכורות, בעלי תפקידים, עלויות בנייה, מכרזים והתנהלות הספרייה. לדברי השר קיש, "אני שמח שהספרייה הסכימה למתווה בדיקה מעמיק. בתקופה זו של מתח בציבור חשוב שמגיעים להסכמות ובכך נהווה דוגמה למה שניתן לעשות כאשר מתקיים שיח". לדברי קיש, לנוכח ההסכמות למתווה הוא אינו רואה צורך בחקיקה.
במקביל קיש צייץ: "עידן חדש בספרייה הלאומית. בימים האחרונים הגעתי להסכמות עם הספרייה. בהמשך להסכמות אלה אמנה ארבעה חברים למועצת הספרייה הלאומית. בנוסף, אמנה חבר דירקטוריון וחבר לוועדת הביקורת של הספרייה, שיקבל כמו כל חברי הוועדה גישה מלאה לכלל פעילויות הספרייה. אני מברך על ההבנות ומצפה לעבודה משותפת ופורייה".
מהספרייה הלאומית נמסר: "אנו מברכים על הסיכום שהושג עם שר החינוך ומאמינים שהסכם זה יחזק את ההבנה כי הספרייה היא נכס מורשת לאומי ותרבותי של מדינת ישראל והעם היהודי".