חמאס התכונן למלחמה ממושכת ברצועת עזה, ומאמין שהוא מסוגל לבלום את התקדמות לוחמי צה"ל ברצועה לאורך זמן שיספיק כדי שישראל תסכים להפסקת אש. כך אמרו לרויטרס שני גורמים שמקורבים להנהגת ארגון הטרור. לפי הגורמים, כהכנה למערכה אגר חמאס כמויות של טילים, נשק, אוכל ותרופות. חמאס משוכנע שאלפי אנשיו יכולים לשרוד במשך חודשים במנהרות של עזה, ולגרום לצה"ל לתסכול באמצעות לוחמת גרילה בשטח בנוי.
בסופו של דבר, חמאס מאמין שהלחץ הבינלאומי על ישראל לשים סוף למצור ולהרג של אזרחים יכפה עליה הפסקת אש, שאחריה יגיע משא ומתן שיסתיים בעסקה – לדוגמה שחרור אלפי אסירים פלסטינים בתמורה לשחרור החטופים הישראלים. לפי ארבעה גורמים בחמאס, גורם אזורי ואדם שבקיא בהלך הרוח בבית הלבן, חמאס הבהיר לישראל וארה"ב באמצעות קטאר שהוא רוצה שאסירים ישוחררו בתמורה לשחרור החטופים. בטווח הארוך חמאס אמר שהוא רוצה לשים סוף למצור של 17 שנה על עזה, לעצור את הרחבת הבנייה בהתנחלויות ואת מה שהפלסטינים רואים כ"פעולות קשות" של כוחות הביטחון הישראליים במסגד אל-אקצא.

4 צפייה בגלריה
תיעוד: פריצת צירים ברצועת עזה, ניטרול מטענים ומנהרות: לוחמי ההנדסה בפעילות הקרקעית ברצועה
תיעוד: פריצת צירים ברצועת עזה, ניטרול מטענים ומנהרות: לוחמי ההנדסה בפעילות הקרקעית ברצועה
חיל ההנדסה פועל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
יחידת יהלום במנהרות מתאמנים לקראת הכניסה לעזה
יחידת יהלום במנהרות מתאמנים לקראת הכניסה לעזה
אנשי יהל"ם מתאמנים במנהרות לפני הכניסה הקרקעית
(צילום: גדי קבלו)
מומחים רבים לא מאמינים שבסופה של המלחמה בעזה תהיה הכרעה חד-משמעית והישגים ברורים לאחד הצדדים. "המשימה להשמיד את חמאס לא מושגת בקלות", אמר מרוואן אל-מושהר, לשעבר שר החוץ של ירדן וסגן ראש הממשלה שלה. "אין פתרון צבאי לסכסוך. אנחנו בימים שחורים. המלחמה הזאת לא תהיה קצרה". לפי חמאס, יותר מ-9,200 פלסטינים נהרגו עד כה במלחמה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח למוטט את החמאס, ודחה את הקריאות להפסקת אש. גורמים ישראלים אומרים כי אין להם אשליות לגבי המשך המערכה, וטוענים שחמאס מסתתר מאחורי אזרחים ומשתמש בהם כמגן אנושי. ארה"ב הדגישה כי עכשיו עדיין מוקדם מדי להפסקת אש, אך קראה לישראל להסכים ל"הפוגות הומניטריות" – שיאפשרו שחרור חטופים והכנסת סיוע לעזה.
אדיב זיאד, מומחה פלסטיני ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת קטאר, משוכנע שלחמאס הייתה תוכנית ארוכת טווח לתקופה שאחרי הטבח הרצחני לפני קרוב לחודש. "אלה שביצעו את המתקפה ב-7 באוקטובר ברמה כזו של מומחיות, דיוק ועוצמה, התכוננו לקרב ארוך. לא יכול להיות שחמאס ביצע מתקפה כזו מבלי להתכונן בצורה מלאה ולהיערך לתוצאה".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתפעילות הקרקעית ברצועת עזה
תיעוד מתפעילות הקרקעית ברצועת עזה
לוחמי צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מתפעילות הקרקעית ברצועת עזה
תיעוד מתפעילות הקרקעית ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
וושינגטון מצפה שחמאס ינסה להלום בחיילי צה"ל בקרבות ברחובותיה של הרצועה, ולגרום למספיק אבדות בשורותיו כדי להחליש את התמיכה הישראלית במערכה ממושכת. כך אמר גורם שבקיא בהלך הרוח בבית הלבן. בכל זאת הדגישו גורמים ישראלים לעמיתיהם האמריקנים שהם נערכו ללוחמת הגרילה של חמאס, ולעמידה בלחץ הבינלאומי ולביקורת על ההפצצות. הגורם אמר כי עדיין אין תשובה לשאלה אם ישראל מסוגלת להשמיד את חמאס, או רק להשפיל אותו בצורה קשה.
לפי גורמים בחמאס, לארגון הטרור יש 40,000 לוחמים. רבבות הפעילים מסוגלים לנוע ברחבי הרצועה באמצעות רשת המנהרות שנבנו במשך השנים. האורך הכולל של המנהרות הוא מאות קילומטרים, והן מגיעות לעומק של עד 80 מטרים. ביום חמישי נראו אנשי חמאס יוצאים מהמנהרות כדי לפתוח באש על טנקים, ואז נעלמו בחזרה מתחת לאדמה.
חמאס נלחם מול ישראל בכמה מערכות ועלי בראכה, ראש יחסי החוץ של חמאס שחי בביירות, אמר כי ארגון הטרור הלך ושיפר את היכולות הצבאיות – במיוחד בנוגע לטווח הטילים שלו. ב-2008 הגיעו הרקטות של חמאס לטווח של עד 40 ק"מ. ב-2021 כבר הגיעו הרקטות לטווח של 230 ק"מ, כך לדבריו. "בכל מלחמה אנחנו מפתיעים את הישראלים עם משהו חדש", הצהיר בראכה.