3 צפייה בגלריה
רוני אלשיך
רוני אלשיך
(צילום: עמית שאבי, AFP)
המשטרה מודה כי מאז הודעת היועץ המשפטי הממשלה על פרשת NSO והטענות על שימוש לא חוקי בתוכנת הריגול "פגסוס", טענות שנחשפו בתחקיר כלכליסט, התגלו "ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים". בעקבות זאת - ולאחר שהתברר כי אכן התגלו חריגות בשימוש בתוכנה, מינה היועץ אביחי מנדלבליט צוות לבדיקת האזנות סתר, שבראשו תעמוד המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי.

סערת הריגול המשטרתי - כתבות נוספות

סגן ראש אגף החקירות במשטרה, יואב תלם, היה זה שדיווח לוועדת החוקה על החריגות שנמצאו. "לא אחמוק מתשובות אך לא אשפוך את התינוק עם המים", אמר תלם. מיד לאחר מכן הוציא היועמ"ש את הודעתו, ואחרי זה המשטרה פרסמה את דבריה לכלי התקשורת. יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב הודיע כי הוא מצפה לקבל ממצאי ביניים של הבדיקה תוך חודש וחצי כדי שהוועדה תדון שוב בנושא.
3 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
פעילי מחאת בלפור
(צילום: AP)
בהודעה שפורסמה מטעם המשטרה היום נאמר כי "לאור הפרסומים בנושא, משטרת ישראל ביצעה בדיקות בנוגע למקרים בהם נטען כי המשטרה ביצעה פעולות החורגות מסמכויותיה בעת הפעלת האזנת סתר באמצעות אמצעים טכנולוגים המאפשרים קליטת תקשורת בין מחשבים. לאחר בדיקה ראשונית העברנו ממצאים אלה אל היועץ המשפטי לממשלה ועל בסיסם יצאה הודעתו מה-20 בינואר".
באותה הודעה אמר מנדלבליט כי לפי המידע שהוצג על ידי המשטרה עד כה היא נוהגת על פי חוק ורק על פי צו של בית משפט. אבל במשטרה הודו היום כי "בבדיקה נוספת מאוחרת יותר, שנעשתה עוד טרם הקמת צוות הבדיקה, התגלו ממצאים נוספים המשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים. נוכח האמור, הנחה היועמ"ש על נקיטת מהלכים מיידיים על מנת למנוע אפשרות לחריגה מסמכות - והמשטרה תפעל בהתאם".
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
דרש ממצאי ביניים כדי לדון שוב בפרשה. יו"ר ועדת החוקה קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מלבד עו"ד מררי, חברי הצוות לבדיקת האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים יהיו צפריר כץ, לשעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ, ואיל דגן, לשעבר ראש אגף החקירות בשב"כ.
בהודעת היועמ"ש נכתב כי הצוות מונה נוכח טענות שעלו אודות שימוש לא חוקי לכאורה באופן שבו המשטרה מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, ומכוח הסמכות הנתונה ליועץ המשפטי לממשלה לפיקוח על האזנות סתר שמבצעת משטרת ישראל. הצוות יחל בעבודתו באופן מיידי והתבקש להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי השנה.
הצוות יבחן את הכלים המצויים בידי המשטרה לביצוע האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה על פי דין. מנדלבליט הבהיר כי ככל שבדיקת הצוות תעלה בממצאיה התנהלות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול לרשויות המוסמכות לכך.
במשטרה אמרו כי "ראש אגף חקירות ומודיעין, על דעת המפכ"ל, ינחה את כלל השוטרים לשתף פעולה באופן מלא, כמצופה וכנדרש, עם עבודת צוות הבדיקה, להתייצב בפני הצוות, להשיב על שאלותיו, למסור כל מסמך או מידע שיידרשו, לאפשר גישה למערכות המידע ולספק מידע טכני על האמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל, ובכלל זה מידע המצוי בידי גורמים שלישיים".