חברת הגלידות המפורסמת בן אנד ג'ריס הודיעה היום (שני) כי היא מפסיקה למכור את מוצריה בהתנחלויות. בהודעה שפורסמה אחר הצהריים באתר האינטרנט שלה נכתב: "אנו מאמינים כי מכירת הגלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא תואמת את ערכינו, וקיבלנו פניות גם מהלקוחות והשותפים שלנו".

3 צפייה בגלריה
מפסיקים למכור ביהודה ושומרון. בן אנד ג'ריס
מפסיקים למכור ביהודה ושומרון. בן אנד ג'ריס
מפסיקים למכור ביהודה ושומרון. בן אנד ג'ריס
(צילום: ידיעות אחרונות)
החברה, שנוסדה בשנת 1978 על-ידי היהודים בן כהן וג'רי גרינפלד, מסרה כי היא הודיעה לזכיין הישראלי כי החוזה הקיים - שמסתיים בסוף השנה הבאה - לא יוארך וכי יימצא הסדר חדש למכירת המוצרים בישראל.
מהזכיין הישראלי של "בן אנד ג'ריס" נמסר כי "בן אנד ג'ריס העולמית החליטו שלא לחדש את ההסכם איתנו בעוד כשנה וחצי לאור סירובנו לדרישתם להפסיק למכור בכל רחבי ישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל ולציבור הצרכנים לא לאפשר להחרים את ישראל. זוהי פעולה חסרת תקדים מצד יוניליוור - הבעלים של בן אנד ג'ריס העולמית".
עוד נאמר: "גלידה היא לא חלק מהפוליטיקה. אנו קוראים לישראלים להמשיך לקנות את התוצרת הישראלית המפרנסת מאות עובדים באזור הדרום". זמן קצר לאחר מכן פורסמה הבהרה: "אנו ממשיכים למכור בכל רחבי ישראל. לא מקבלים את הדרישה של 'יוניליוור' ו'בן אנד ג'ריס' העולמית - ולכן הם לא רוצים להאריך לנו את הזיכיון בעוד שנה וחצי. אסור שהצרכן הישראלי יעניש את המפעל הישראלי שהוא עצמאי ומעסיק מאות אנשים בדרום הארץ. המאבק הוא נגד ההחלטה של בן אנד ג'ריס העולמית והבעלים שלהם, תאגיד 'יוניליוור'".
מ"יוניליוור ישראל" נמסר: "אנו מודעים להחלטת בן אנד ג'ריס ומבקשים להבהיר כי ליוניליוור ישראל אין כל קשר למותג בן אנד ג'ריס בישראל, המנוהל על-ידי זכיין ומתחרה של יוניליוור בשוק הגלידות המקומי. ההחלטה של בן אנד ג׳ריס התקבלה על-ידי הדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס העולמית.
"יוניליוור ישראל גאה מאוד בהיסטוריה שלה בישראל ומחויבת לחלוטין לנוכחותה בארץ. החברה מעסיקה כ-2,000 עובדים במטה, במערך הלוגיסטי ובעיקר במפעלים שלנו בערד, עכו, צפת וחיפה - ורק בעשור האחרון השקיעה יוניליוור בפעילותה בישראל למעלה ממיליארד שקלים. החברה תמשיך להשקיע באנשיה, במותגיה ובעסקיה בארץ".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"כניעה לאנטישמיות". שר החוץ לפיד
(צילום: רויטרס)

שר החוץ יאיר לפיד הגיב על ההחלטה של חברת הגלידות ואמר כי היא "כניעה מבישה לאנטישמיות, ל-BDS, לכל מה שרע בשיח האנטי ישראלי והאנטי יהודי. לא נשתוק להם. ליותר מ-30 מדינות בארה"ב יש חוקים נגד כניעה ל-BDS שעברו בשנים האחרונות. אני מתכונן ללכת אחת אחת ולדרוש מהן להפעיל את החוקים האלה נגד 'בן אנד ג'ריס' מפני שהם לא יתייחסו אלינו בצורה כזאת בלי להיתקל במענה".
ממשרד החוץ נמסר כי "ההחלטה של חברת 'בן אנד ג'ריס' היא החלטה שגויה ומצערת. החלטת החברה היא כניעה ללחץ מתמשך ואגרסיבי מצד גורמים אנטי ישראליים קיצוניים. מדובר בשיתוף פעולה מרצון עם טרור כלכלי שמובל ע"י תנועת החרם, תנועה אנטי-ישראלית בעלת נימה אנטישמית. זו החלטה מפלה ולא מוסרית המייחדת לרעה את ישראל, פוגעת בישראלים ופלסטינים כאחד, ונותנת רוח גבית לקבוצות קיצוניות ובריוניות. החלטה זו לא רק שאינה מקדמת את השלום ופתרון הסכסוך, אלא מחזקת את מתנגדי הפיוס בין העמים ואת הקוראים לחיסולה של מדינת ישראל.
"הודעתה של חברת 'יוניליוור', שהיא הבעלים של חברת 'בן אנד ג'ריס', לא יכולה להסתיר את העובדה כי החברה בחרה לאפשר חרם לא מוסרי על ישראל; הסתמכות על סעיף בחוזה, במקום הבעת עמדה מוסרית חד-משמעית נגד תנועת החרם, העלמת עין מעוולה וניסיון התחמקות. אנחנו קוראים ל'בן אנד ג'ריס' לחזור בה מההחלטה השגויה. אנחנו בטוחים כי ההחלטה השגויה הזו תהדהד בקרב ידידיה הרבים של ישראל בעולם".
3 צפייה בגלריה
יוניליוור
יוניליוור
משרדי חברת "יוניליוור"
(צילום: Unilever)

הנהגת המתנחלים: "לא לאפשר חרם של כחצי מיליון אזרחים"

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ הגיב על הצעד של "בן אנד ג'ריס": "החרמת מתיישבי יהודה ושומרון על-ידי 'יוניליוור' מחייבת טיפול של ממשלת ישראל. ממשלת ישראל לא יכולה לאפשר מצב שבו חברה מסחרית בינלאומית גדולה מחרימה כחצי מיליון אזרחי המדינה ואזורים בארץ ישראל. ראש הממשלה ושר החוץ צריכים לפעול בעניין מיד ולהציב מחירים ותגובות כלכליות כלפי חברה גדולה הקשורה לחברות גדולות בישראל. אני מחזק את ידה של חברת הגלידות הישראלית שסירבה לשתף פעולה עם החרמת אזרחי המדינה".
ראש מועצת בית אל שי אלון אמר כי "עדיף שבן אנד ג'ירס יתמקדו בלהכין גלידות ולא בלהטיף מוסר. ספק אם הם בכלל יודעים היכן השטחים שעליהם הם מדברים נמצאים במפה. עם ישראל וההתיישבות ביהודה ושומרון שרדו דברים גרועים יותר מחרם גלידות".
אלי שבירו, ראש עיריית אריאל, הצטרף לדברים וכינה את החלטת חברת הגלידות "אומללה". הוא הוסיף: "מדובר בצעד פופוליסטי וחשוך שמקורו בראייה צרה שאינה מכירה את המציאות בשטח שבה ישראלים ופלסטינים משתפים פעולה במגוון רחב של תחומים. אנו מתנגדים לחרמות ואני קורא להנהלת חברת בן אנד ג'ריז להגיע לאזור ולראות את שיתוף הפעולה הפורה ואף לטעום מגלידה ישראלית משובחת".