במערכת הביטחון מצדדים ב"מדיניות הבידול" שעיקרה הפרדה ביחס למחבלים וקרוביהם לבין היחס לשאר האוכלוסייה הפלסטינית כדי לא "להצית" זירות אחרות – אבל כעת מאיים מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בדיוק בהסלמה שכזו – ומצהיר כי לא ניתן "להפריד" בין הזירות השונות, "בין עזה לבין הגדה" כלשונו, כשהרמז הוא כמובן למתקפות אפשריות מרצועת עזה.
בתוך כך, הערב (ראשון) נורה למוות פלסטיני בן 21 באזור הכפר אל-חדר שליד בית לחם. לפי הצבא, כוח צה"ל ירה בו לאחר שביצע פעילות יזומה באזור והבחין בפלסטיני משליך בקבוקי תבערה לעבר רכב ישראלי שנסע בכביש 60 וסיכן את נוסעיו. הפלסטיני, מוחמד רנים, אסיר משוחרר, נורה בפלג גופו העליון.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בג'נין
פעילות כוחות הביטחון בג'נין
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי נחאלה והעימותים בג'נין. "מקווים לפיגועים מסוג אחר"
(צילום: AFP)
מדובר בהרוג הפלסטיני השלישי בתוך יממה אחת: בצהריים נורתה למוות חשודה פלסטינית, בת 47 ואם לשישה ילדים, אחרי שהתקרבה לכוח צה"ל באזור גוש עציון ולא נשמעה לקריאותיו לעצור, גם אחרי שירה באוויר. היא נורתה בפלג גופה התחתון, אך מתה בהמשך מפצעיה. לא נמצא עליה נשק. כמה שעות לאחר מכן דקרה מחבלת קצין מג"ב במערת המכפלה ופצעה אותו באורח קל. הוא הצליח לירות בה ולחסל אותה.
בריאיון שהעניק הערב קרא מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה, די כצפוי, להמשך גל הפיגועים שמבצעים מפגעים בודדים, ללא הכוונה ארגונית של ממש, אך הזהיר כי הדבר עלול להשתנות. "הצעיר הפלסטיני מסוגל לעשות פיגועים מסוגים שונים ולא רק מהסוג שנעשו לאחרונה, ההיסטוריה מוכיחה זאת", אמר נחאלה. "היום מתרחשים פיגועים באופן מסוים בתוך שטח ישראל או בהתנגדות בתוך שטחי הגדה, אך אנו מקווים שיהיו פיגועים מסוג אחר. הסביבה יוצרת מתנגדים, וכל פלסטיני כיום יכול לבצע פיגוע".
הוא הוסיף: "כיום אנחנו לא יכולים לפצל את הפיגועים המתוכננים מהפיגועים של היחידים. הפלסטינים תמיד מוכנים בכל מקום. כיום אנחנו בעימות ישיר עם ישראל ובכל רגע אנחנו יכולים לצפות לעימות כולל איתה – כי העם הפלסטיני הוא אחד – אי אפשר להפריד בין הזירות. יש לנו מחויבות שעלינו לבצע".

לדבריו, "ההחלטה היא ההחלטה של ההתנגדות – אך בכל רגע הכול יכול להשתנות. פתחנו את המערכת האחרונה (מבצע "שומר החומות" - א.ל) בגלל הפלישות במסגד אל-קצה ובגדה. אך כיום יש לציין כי הפלישות של ישראל והתוקפנות שלה גדולות יותר. אנחנו לא יכולים לעצום עיניים בנוגע המתרחש במסגד אל-אקצה ובגדה, זאת על אף כי ישנם מדינות ערביות שמנסות להרגיע את המצב". נחאלה הוסיף כי "העימות עם ישראל תמידי, לעיתים המים שעולים על גדותיהם".
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי הדגיש כאמור כי לא ניתן להפריד בין המתרחש בעזה לשטחים: "אנחנו צריכים להיות אחראים – אנחנו חלק מהעם הפלסטיני. על ישראל לדעת כי אנחנו לא מתעלמים מהמתרחש בגדה. נכון, ישראל נתנה הקלות רבות לתושבי עזה. אנחנו אומרים כי אלו לא הקלות אלא זכויות. יחד עם זאת – אנחנו כאחראים עוקבים בכל עת ותהיה לנו עמדה בזמן הנכון. אנחנו מוכנים לשלם את המחיר כדי להגן על תושבי הגדה.
הוא הדגיש כי אין ברצונו "לדבר יותר מדי", אך הוסיף כי "נגיב בזמן המתאים": "אני לא יכול להגיד אם מחר נכריז על מלחמה או לא - ההתנגדות מנהלת דיונים מתמשכים ובכל רגע אנחנו יכולים להגיב על השאלה איפה העם הפלסטיני עומד. על ישראל להבין כי אי אפשר להבדיל בין הגדה לעזה. הפיצול הזה נמצא רק בראשם של הישראלים. אנחנו לא מקבלים זאת".
בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שכונס מוקדם יותר, בעקבות גל הטרור שעמו מתמודדת ישראל מאז החודש שעבר, הייתה הסכמה על הצורך בהמשך מדיניות ה"בידול", שעיקרה יד קשה נגד המחבלים וכל מי שקרוב אליהם – וחיים תקינים עבור שאר האוכלוסייה האזרחית ששומרת על השקט. מהסקירות הביטחוניות עלה כי עד כה יש בסך הכול שני פיגועים שיצאו מהשטחים, בלי שיוך ארגוני – ולכן אין טעם לפגוע בכלל האוכלוסייה ולהסתכן בכך בהבערת השטח.