תוכנית הסיוע ליישובי הצפון תאושר בשבוע, אחרי שהשר בני גנץ תקף במהלך ישיבת הממשלה את ההתנהלות סביב הסוגיה - וטען כי המדינה מתנהלת "כאילו אין שם מלחמה".
1 צפייה בגלריה
לקראת תוכנית סיוע מסודרת, חצי שנה אחרי המלחמה? נתניהו וגנץ
לקראת תוכנית סיוע מסודרת, חצי שנה אחרי המלחמה? נתניהו וגנץ
לקראת תוכנית סיוע מסודרת, חצי שנה אחרי המלחמה? נתניהו וגנץ
(צילום: EPA, יואב דודקביץ')
לדברי גנץ, "שוחחתי עם ראשי רשויות בצפון והבעיה שלהם אקוטית. צריך לחזור ליסודות התקציב - יש פה אזור שלם שמופקר, וזה באחריות כל משרדי הממשלה. אין להם מענה והצונאמי הזה נוכח כאן".
הוא פנה לנתניהו: לפני חודשיים הלכנו לדיון עם ראשי הרשויות והנחית שתוך עשרה ימים תהיה תוכנית, ומאז לא קרה כלום. אנחנו מתנהלים כאילו אין שם מלחמה". בשלב זה השיב נתניהו כי "התוכנית תוגש בשבוע הבא".
טרופר ענה לראש הממשלה: "ראשי הרשויות טוענים שלא ראו שום דבר מהתוכנית, ולא עבדו על זה איתם". מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, השיב לטרופר כי ביום חמישי יקבלו ראשי הרשויות את המצגת והתוכנית.
כמה ממשרדי הממשלה התכנסו ביום רביעי שעבר לדיון שאותו כינו "יום עשן לבן", לצורך גיבוש החלטה לשיקום הצפון. לנציגי הרשויות המפונות ניתנה ההזדמנות להציג את הצרכים שלהם ובמשרדי הממשלה ידונו מה יינתן להן ומה טוב עבורן. לראשי הרשויות נאמר כי בין אם תושלם תוכנית מקיפה ובין אם "הצהרת כוונות", היא תגיע לממשלה שתצביע כאמור על אישורה ביום ראשון הבא, ולאחריה יוכלו ראשי היישובים והמועצות להאיר ולהציג השגותיהם בתוך 21 יום.
על פי התכנון, לצורך מימוש התוכנית הוקצו כמיליארד שקלים של כספים תוספתיים לשנה הקרובה ועוד כ- 700 אלף שקל לכל שנה למשך השנתיים הקרובות. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס ולמסור כל פרטים אודות גיבוש התוכנית שעיקריה נשמרים עדיין בסוד.
היום, נזכיר, חלפו שישה חודשים מאז פרצה המלחמה - שבמסגרת פונו עשרות אלפי תושבים מהצפון, ועד היום לא קיבלו תאריך יעד לחזרתם, בצל הלחימה הסיזיפית עם חיזבאללה. בצה"ל החריפו בימים האחרונים את מסרי האזהרה לקראת מלחמה אפשרית בצפון, כשהיעד הברור הוא שהתושבים יחזרו רק כאשר יוסר האיום של פלישת כוח רדואן לשטח ישראל.

ח"כים סיירו בצפון

אף על פי שהכנסת יצאה לפגרה, כמה מחברי הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל סיירו היום בצפון ופגשו מקרוב את התושבים, הקשיים והאתגרים הכלכליים-חברתיים בעקבות המלחמה. בביטחון משמר הכנסת חששו מאוד מהסיור ולא היו מוכנים לאשר אותו, אבל יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) הבהיר כי הח"כים ייצאו לפגוש את האזרחים שנותרו במרחב שהפך בחצי השנה האחרונה לרצועת ביטחון מופגזת.
אל ביטון הצטרפו חברי הכנסת טטיאנה מזרסקי (ישראל ביתנו(, ניסים ואטורי (הליכוד) ויונתן מישרקי (ש"ס). חברי הוועדה ביקרו בקיבוץ כפר גלעדי, סיירו בבתים שנחרבו מירי רקטות בקריית שמונה, וקיבלו פרטים מנציגי מס רכוש על הליך פיצוי התושבים. בהמשך הגיעו חברי הכנסת למושב אביבים וחזו מקרוב בנזק ביקב שנשרף כליל. ח"כ ביטון הצהיר: "נפעל בנחישות למימוש ההתחייבות של הממשלה להציג החלטת ממשלה לשיקום הצפון בטווח הקצר והארוך מנזקי המלחמה".