יומיים אחרי אישור תקציב המדינה, שהבטיח את יציבות הממשלה לתקופה הקרובה ושחרר בקואליציה אנחת רווחה, מציגים חבריה אופטימיות לגבי שרידותה. שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) אמר הבוקר (יום א') בראיון לאולפן ynet: "אין שום סיבה שהממשלה הזאת לא תכהן ארבע שנים כמו ממשלה מתוקנת. למרות הבדלים אידיאולוגיים, ואני לא מטאטא אותם מתחת לשטיח, הוכחנו את היכולת להתווכח אבל לעבוד יחד, לקחת משימה ולבצע אותה. למשל משימה כל כך מורכבת כמו להעביר תקציב בקואליציה של 61. אף אחד לא חשב שזה יילך בצורה חלקה יחסית".
- במערכת הפוליטית מדברים על זאב אלקין הפסימי, זה שאומר שאחרי התקציב יתחילו הקלקולים. "בפוליטיקה אני אוהב לצפות את האתגרים והקשיים ולהיערך אליהם. יש כאלו שקוראים לי פסימי ויש כאלה שקוראים לי שחמטאי שמנסה לראות כמה צעדים קדימה. כשאתה נערך מראש לבעיות, אתה גם יודע לפתור אותן. כך זה היה בתקציב, כשהובלתי את ההחלטה להקדים הצבעה 10 ימים לפני המועד הקובע - החלטה שהוכיחה את עצמה. זה נכון גם לאתגרים אחרי התקציב. אני נגד שאננות".
- כמה האתגרים האלה קריטיים? כבר הבוקר ראיתי התכתשות בין ניר אורבך ומוסי רז על ירושלים. "ההתכתשויות האלה יימשכו כי יש בינינו פערים אידיאולוגיים, אבל הכוח של הממשלה הזו זה לדעת להגיד - אנחנו נמשיך בוויכוחים, אבל נדע לעבוד יחד כדי להחזיר את המדינה הזו לנורמליות. מדינה עם ממשלה מתפקדת, עם תקציב, שמתמודדת עם האתגרים הגדולים מסביב".
- אלה סיסמאות. "אני מבין שזה מאכזב אתכם כי אתם אוהבים דם, אבל אפשר לנהל ויכוח בסגנון שונה".

- מה אתה עושה עם הצוללות? איך אתה מעביר את החוק של גדעון סער? איך אתה מעביר את חוק האזרחות של איילת שקד? "אני פועל במסגרת הסכמים קואליציוניים שמתווים את הדרך. לפעמים אלה הכרעות של רוב מול מיעוט, ולפעמים זכות וטו של כל אחד משני ראשי הממשלה. יש מנגנונים שונים ונפעל על פיהם. אנחנו פועלים במסגרת תרבות פוליטית שלפיה הסכמים מכבדים".
- חוק נתניהו לגבי איסור הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים לא יעבור? "לא אמרתי את זה. ואני לא מוכן לקרוא לזה 'חוק נתניהו', כמו שחוק הגבלת הקדנציה לשמונה שנים הוא לא חוק נתניהו. נתניהו לא יחזור להיות ראש ממשלה. נקודה. בלי שום קשר לשאלה אם החוק הזה יעבור או לא. העברת התקציב מבהירה את זה היטב. היית צריך לראות אותו במליאת הכנסת שבוע שעבר והיית מבין שגם הוא מבין את זה. אבל יש חוקים 'לקחי נתניהו', זה נכון, בעקבות הלקחים שלמדנו מתהליכים שהיו פה בתקופה האחרונה. גם חוק הגבלת הכהונה וגם איסור הטלת הרכבת ממשלה על נאשם בפלילים אלה חוקים נכונים".
- מאיפה אתה כל כך בטוח שנתניהו לא ישוב להיות ראש ממשלה? "כי זו המציאות הפוליטית. הממשלה הזו הולכת להיות יציבה ותתפקד לדעתי כמעט באופן מלא. כל סקר שנעשה מאז הבחירות לא נותן לנתניהו ולבלוק שלו 61 מנדטים. באופן עקבי הוא שורף כל גשר לשיתוף פעולה עם כמעט כל מפלגה אפשרית אחרת בגלל קמפיין ההסתה הפרוע שמנוהל יום-יום ברשתות, בתקשורת וגם במליאת הכנסת. הרי תופעות שהיו במליאת הכנסת בתהליך אישור התקציב, ההתבהמות שהייתה שם... אני 15 שנה בכנסת ולא זוכר דבר כזה. ההתנהלות בדרך הזאת תחסום אותו מלהגיע לשלטון בכל קונסטלציה פוליטית שתהיה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו בהצבעות על התקציב. "גם הוא מבין"
(צילום: יואב דודקביץ')
- אתה אומר שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה. האם זה אומר שאתה קורא לליכודניקים - בואו לממשלה? "לא. אני לא מתערב לליכוד מה לעשות. גם שם תהיה הפנמה בהדרגה שההיצמדות לאיש אחד בסוף פגעה בליכוד ולקחה אותו לאופוזיציה שלא לצורך. מתישהו גם שם ייפול האסימון. יש כאלה שכבר נפל אצלם. הרי אתה שומע את ישראל כץ ויולי אדלשטיין אומרים שכל אחד מהם יכול היה להרכיב ממשלה בראשות הליכוד ונתניהו לא נתן".
- אתם חוגגים אתה העברת התקציב, אבל זה דבר די בנאלי. "זו בדיוק הנקודה. ישראל חזרה להיות נורמלית ובנאלית. לצערי זה לא היה מובן מאליו בשנים האחרונות. זה הישג גדול".
- לפי זה הרפורמה החשובה ביותר היא שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה. זה מובטח? "זו לא רפורמה אבל זה חלק מהסכם הרוטציה. זו גם נורמה שאני שמח שחוזרת לחיינו הפוליטיים – שמכבדים הסכמים ולא זורקים אותם לפח. לצערי זה לא היה נכון בעבר".

יואב קיש: האופוזיציה היא לא סוף העולם

ח"כ יואב קיש (הליכוד) השיב באולפן לדבריו של אלקין ואמר: "אני לא יודע מאיפה הוא תולה את התקוות שלו על פיצולי ליכוד וכו'. אני מניח שבמוקדם או במאוחר יהיו פריימריז ואז כולם יראו את התמיכה החזקה שיש לנתניהו בליכוד".
- אלקין טוען שההתבהמות של אנשי הליכוד, העלייה בהסתה ברשתות, יובילו לכך שלא תהיה לעם קונסטלציה פוליטית. "הוא צודק שכרגע אין לנו 61 בכנסת הזו. בגלל זה אנחנו גם באופוזיציה. אבל הציבור מבין כמה הממשלה הזו מסוכנת בהרבה אספקטים. היא שבויה בידי קיצונים אנטי-ציונים, ולכן מיום ליום אנחנו מתחזקים בציבור והם. אלקין מתקווה חדשה – שלא עוברת את אחוז החסימה בסקרים. הציבור מבין היטב מה הדבר הנכון לעשות. מתי זה יתורגם לתוך הכנסת? אני לא נביא. האופוזיציה זה לא סוף העולם".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
ח"כ יואב קיש. "לחשוב על אסטרטגיה"
(צילום: אבי מועלם )
- אולי זה זמן להסקת מסקנות? הייתם בשלטון 12 שנה והלכתם על יסודות המדינה – פרקליטות, משטרה, עיתונות, בית המשפט - הכל בגלל שלנתניהו יש תיק. אין חשבון נפש? "אני לא מסכים עם מילה אחת ממה שאמרת. את 'כנופיית שלטון החוק' לא אני המצאתי. זה לא המשפט שלי. נכון שאנחנו כליכוד צריכים לחשוב על אסטרטגיה. זה בסדר, כך פועלים. אבל הציבור רואה מה עשינו ומה הם, איך הם נכנעים ואיך אנחנו הובלנו. זה ישנה את המפה הפוליטית".
על שרשרת הטעויות של נתניהו בהצבעות בליל שישי אמר ח"כ קיש: "אצלנו לא היו שלושה שרים בלי תיק שהסתובבו אחראים כל אחד על שורה. זה היה הזוי. הם באו להיות משגיחים על הח"כים. כלומר, הממשלה יושבת להם על הראש ואם מישהו טועה צועקים לו תתקן. אנחנו לא מתנהלים ככה. יש פה שבירת כל המוסכמות בכנסת. בסוף הציבור רואה".
- אתה באמת מאמין בזה שהמדינה קורסת? שבארבעת החודשים האחרונים הממשלה הזו דרדרה את ישראל למקום מסוכן? אתה באמת מאמין בזה או שזה חלק מהמסרים? "אני לא איש של מסרים. אני רואה ממשלה שתלויה לחלוטין במפלגות פוסט ציוניות כמו מרצ ואנטי ציוניות כמו רע"מ".
- מרצ היא מפלגה פוסט-ציונית? "כן. הן מובילות קו ברור שבעיניי זו פגיעה בזהותה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. רעמ באופן מובהק פועלת מבפנים לריסוק הדבר הזה. כספים מתרומות של רע"מ עוברים לעזה למשפחות תומכי חמאס. הם מודים בזה. ביד השנייה הם הולכים לקבל כספים קואליציוניים לטובת ערביי ישראל".
- אתה איש ביטחון ותיק. שנינו יודעים שגם 100 מיליון שקל תרומות ליתומים לא יעשו כלום לישראל. "יש פה חינוך לשיטת הקצנה אסלאמית שהמטרה שלה בסוף זה לעשות פה מדינה אסלאמית. הנה, אני קורא למנסור עבאס שקרן. ובנט מתומרן בקלות כמו ילד בכיתה א'. הם אמרו לו 'הליכוד נתן' אז הוא עשה. הוא אפילו לא בדק. אין לו מושג איך לנהל מו"מ או להתמודד מול לחצים".
- אתם הולכים לנוח? להתאושש? מה התוכניות של הליכוד? "התוכנית היא להשיג את מירב התמיכה הציבורית לפעילות הליכוד ולעשייה שלנו, ומנגד לעמת אותם עם כל מה שהם עושים או לא. זה אתגר גדול. אני מקווה שהממשלה תצליח למנוע את הדרישה האמריקנית להקמת קונסוליה במזרח ירושלים. חלק מחברי הקואליציה מאוד היו רוצים שזה יקרה".