לחץ באגף הימני של הממשלה לתגובה חריפה מול איראן בעקבות מתקפת הטילים והכטב"מים חסרת התקדים, וכן להאצת הפעולה ברפיח ולהגברת האש על חמאס - כמנוף לשיפור תנאי עסקת חטופים.
הלילה עקבו מקרוב חברי הקבינט המורחב אחר ההתפתחויות. הם קיבלו עדכונים שוטפים, בין היתר על ידי שר הביטחון שהיה כמעט היחיד שיצא מהחדר וחזר עם עדכונים.

כבר לאורך הלילה הבהירו חלק משרי הקבינט לראש הממשלה בנימין נתניהו שלא יסכימו להסתפק בפעולת ההגנה המרשימה - יירוט של 99% מהטילים והכטב"מים - והתריעו בפניו ממצב שבו הסיוע מארצות הברית הופך לחיבוק דב שיגביל את ישראל מלפעול.
"הבהרנו לראש הממשלה שחייבת להיות פה תגובה, ולא תגובה רגילה - אלא משמעותית", אמר שר בכיר החבר בקבינט. "לא יהיה מצב כזה שהם ישגרו טילים משם ואנחנו נשב פה ונשמח במערכות ההגנה שלנו". לעמדה הזאת היו שותפים בקבינט אנשי עוצמה יהודית, הציונות הדתית וחלק משרי הליכוד.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט מלחמה בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט מלחמה בקריה בתל אביב
כינוס הקבינט, הלילה
(צילום: AFP / Israeli Prime Minister's Office)
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים

הקבינט הסמיך את חברי קבינט המלחמה לקבל את ההחלטה כיצד לפעול, לאחר שעמדת רוב השרים בקבינט המורחב הועברה לנתניהו. גורמים בכירים אומרים כי נתניהו נתון כעת מול לחצים גדולים - לא רק בינלאומיים, אלא גם בקבינט המלחמה, שם מבקשים להרגיע כעת את הרוחות ולהתמקד בזירה אחת.
חברי הקבינט לחצו גם להאיץ את הפעילות ברפיח, ולהגביר משמעותית את האש בעזה. חלקם טענו בפני נתניהו כי העובדה שיש עדיין מול מי לנהל משא ומתן בחמאס היא בעייתית כשלעצמה, והפצירו בו לפעול ביד חזקה יותר. לטענתם, הדשדוש של השבועות האחרונים בעזה מוביל לכך שחמאס מקשיח את התנאים ומנהל כך את המשא ומתן. היום ב-17:30 צפוי להתכנס קבינט המלחמה ולקבל החלטה כיצד לפעול, ומתי.

מוקדם יותר היום אמר יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "כפי שהזהרתי, הוויתור על הקווים האדומים של ישראל והרדיפה אחרי החמאס לעסקה רק מרחיקים את הסיכוי להחזיר את כולם הביתה. הגיע הזמן להפיק לקחים, לשנות כיוון, להמשיך לרפיח עכשיו ולהחזיר את השליטה הישראלית המלאה בכל רחבי רצועת עזה". יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר דרש להגיב בנחרצות נגד איראן: "הגנה מרשימה עד עתה - עכשיו צריך תגובה מוחצת".
בן גביר אמר עוד: "אסור שהתגובה של ישראל תהיה דרדלה, בסגנון הפצצות הדיונות שראינו בשנים הקודמות בעזה. תפיסות ההכלה והמידתיות הן תפיסות שעברו מהעולם ב-7 באוקטובר. כדי לייצר הרתעה במזרח התיכון - בעל הבית חייב להשתגע".

השר סמוטריץ' גם פרסם סרטון שבו אמר: "אנחנו אחרי לילה משמעותי וההתנהלות שלנו בעקבותיו תעצב את המזרח התיכון ואת ביטחונה של מדינת ישראל. תודה לריבונו של עולם על לילה של ניסים ועל שנותן לנו כוח לעשות חיל. תודה גדולה לצה"ל ולמערך ההגנה האווירי על העבודה המדהימה למען מדינת ישראל, שלומה וביטחונה. תודה גם לידידנו בעולם. אפשר וצריך לנהל מחלוקות אבל ברגע האמת, כשאנחנו במלחמה של הטוב מול הרע אנחנו יודעים לשלב ידיים.
"ועכשיו, עיני כל המזרח התיכון והעולם כולו נשואות למדינת ישראל. אם התגובה שלנו תהדהד בכל המזרח התיכון דורות קדימה - ננצח. אם נבליג חלילה נכניס את עצמנו ואת ילדינו לסכנה קיומית מיידית. גורלנו בידנו. זו העת למנהיגות שמסוגלת להשיב את ההרתעה ושיש לה את האומץ להשיב את הביטחון לאזרחי ישראל, לא בסיסמאות, במעשים".

גם חברת הקבינט השרה מירי רגב הגיבה באותו טון: "מדינת ישראל הוכיחה שיכולות ההגנה שלה פועלות ומיירטות מאות טילים מסוגים שונים ששוגרו מאיראן לעבר המדינה, יחד עם בעלות הברית שלנו. כפי שהבטחנו, מדינת ישראל תפגע ותתקוף בעוצמה בכל מי שפוגע בנו, כולל איראן".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר: "תגובה רופסת מול התוקפנות האיראנית חסרת התקדים היא המשך הקונספציה המיושנת של היגיון סביר מול טרוריסטים אכזריים. זה נכשל מול חמאס וקיבלנו את 7 באוקטובר, זה נכשל מול חיזבאללה שתוקפים אותנו ללא הרף והביאו לפינוי תושבי הצפון, וזה ייכשל מול איראן שלא היססה לתקוף את ישראל באופן ישיר".
לעומתם, ח"כ גדעון סער - שפרש לא מכבר מהקואליציה - נשמע אחרת. "ההגנה האווירית המרשימה נתנה לישראל מרחב תמרון וגמישות אסטרטגית. כך גם הכישלון האיראני. צריך לדעת לאמץ גם סבלנות אסטרטגית", אמר יו"ר הימין הממלכתי. "ישראל לא חייבת למהר בתגובתה ולשבש את סדר הקדימויות שקבעה לעצמה. כעת צריך להשיב את המיקוד להכרעה בעזה: מיטוט החמאס ושחרור החטופים. זה הדבר הנכון והחכם לעשות. זמן איראן - יגיע".