אישה בלגית שרצחה את חמשת ילדיה עברה לבקשתה המתת חסד, 16 שנים בדיוק אחרי פרשת הרצח שזעזעה את המדינה. כך הודיע היום (ה') עורך דינה של הרוצחת, ז'נבייב לרמיט.
ב-28 בפברואר 2007 שיספה לרמיט עם סכין מטבח את גרונותיהם של בנה וארבע בנותיה, בגילאי 3 עד 14. היא רצחה את החמישה בבית המשפחה בעיירה ניבל, כשאבי הילדים לא היה בבית. לאחר מכן ניסתה לשים קץ לחייה באמצעות הסכין, אך נכשלה ולבסוף הזעיקה את שירותי החירום.
1 צפייה בגלריה
ז'נבייב לרמיט רוצחת ילדיה עברה המתת חסד ב בלגיה
ז'נבייב לרמיט רוצחת ילדיה עברה המתת חסד ב בלגיה
הרוצחת לרמיט. הלכה לעולמה בגיל 56
(צילום: AFP)
סניגוריה של לרמיט אמרו שהאישה, שעברה באופן קבוע טיפול פסיכיאטרי, לוקה בנפשה ולא צריכה להישלח לכלא. חבר המושבעים הרשיע אותה במעשי רצח בכוונת תחילה, אחרי ששמע חוות דעת רפואיות סותרות. לרמיט נידונה למאסר עולם ב-2008, וב-2019 עברה לבית חולים פסיכיאטרי.
עורך דינה של לרמיט, ניקולה כהן, אישר היום ל-AFP את הדיווחים שפורסמו בתקשורת הבלגית, שם נכתב כי הרוצחת הלכה לעולמה בהמתת חסד שלשום, בגיל 56 וביום השנה ה-16 לרצח ילדיה. אמילי מריו, פסיכולוגית שהתראיינה לטלוויזיה הבלגית, העריכה כי הבחירה בתאריך הייתה מעין "מחווה סמלית" של לרמיט לילדיה – מכיוון שניסתה לשים קץ לחייה עוד ב-2007, מיד אחרי מעשי הרצח.
ב-2010 הגישה לרמיט תביעה אזרחית ודרשה פיצויים של עד 3 מיליון אירו מפסיכיאטר שטיפל בה, שאותו האשימה ב"חוסר מעש" ובכך שלא מנע את מעשי הרצח. אחרי עשור ביטלה את התביעה.
החוק הבלגי מאפשר לבצע המתת חסד כשהמדינה קובעת שאדם מסוים חווה סבל נפשי או פיזי "בלתי נסבל", שלא ניתן לריפוי. האדם שמעוניין בהמתת חסד חייב להיות בהכרה ולהצהיר על רצונו בדעה צלולה. בשנה שעברה 2,966 בני אדם בבלגיה סיימו את חייהם בהמתת חסד – עלייה של 10% לעומת 2021. הסיבה הנפוצה ביותר לביצוע ההליך היא מחלת הסרטן, אך המומחים מציינים כי קרוב ל-75% ממי שמבקשים לעבור את ההליך מעידים על "כמה סוגים של סבל, גם פיזי וגם נפשי".