במשך שנים ארוכות, מילה נרדפת לנמל התעופה רפיק אל-חרירי בביירות, ליד הדאחייה, הייתה חיזבאללה. נמל התעופה הבינלאומי היחידי של לבנון נשלט על-ידי ארגון הטרור השיעי, שימש אותו להברחות - וסייע לו לאכוף את שליטתו במדינה. אבל בחודשים האחרונים זה השתנה: על הנמל השתלטו אנשי הממשלה הלבנונית החדשה, שזוכה לתמיכת ארה"ב, ועם היחלשות ארגון הטרור - גם ההברחות שם - ככל הידוע - כבר לא מתקיימות.
4 צפייה בגלריה


בנמל התעופה בביירות. מתקינים טכנולוגיות בידוק חדשות - עם AI
(צילום: רויטרס / REUTERS / Mohamed Azakir)
לבנון רוצה שדה תעופה שיסמן עצמאות מחיזבאללה
(צילום: ירון ברנר)
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי עשרות עובדים שנחשדו בקשרים עם חיזבאללה פוטרו מתפקידם בנמל התעופה, מבריחים נעצרו - והחוק נאכף שוב. הטיסות מאיראן אסורות מאז חודש פברואר - אז תכננה איראן להבריח לחיזבאללה מיליוני דולרים במזומן במטוס, והמדינה החלה להשתמש בטכנולוגיות בידוק חדשות - שכוללות בינה מלאכותית.
"אתה מרגיש בהבדל", אמר ראש ממשלת לבנון נואף סלאם ל"וול סטריט ג'ורנל". "לראשונה בתולדות לבנון המודרנית, אנחנו מצליחים טוב יותר בהתמודדות עם ההברחות".
נמל התעופה רפיק אל-חרירי הוא הקשר המרכזי של לבנון לעולם. השליטה ארוכת השנים של ארגון הטרור במקום הפכה אותו ליעד אפשרי של ישראל - אולם הוא לא הופצץ במהלך המלחמה, בניגוד לימי מלחמת לבנון השנייה. בישראל האשימו במהלך המלחמה נגד חיזבאללה כי איראן משתמשת בנמל להברחות לחיזבאללה - בייחוד כספים - ואיימה על טיסות ששימשו לכך - והובילה את המטוסים לבצע פניות פרסה.
בכירים אמריקנים וישראלים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל" הביעו שביעות רצון מצעדי ממשלת לבנון לצמצום השליטה של חיזבאללה במעברי הגבול ובדרום המדינה, אך הדגישו כי נדרש עוד מאמץ. לדברי גורמים אמריקנים שצוטטו בעיתון, ישנה אופטימיות זהירה בנוגע להשתלטות שלטונית מחודשת. "יש סיבה לתקווה. עברו רק שישה או שבעה חודשים - והגענו לנקודה שלא הייתי מאמין שאפשרית בנובמבר", אמר בכיר אמריקני, החבר בוועדה לפיקוח על הפסקת האש בין לבנון לישראל.
תקיפת צה"ל בדאחייה, לפני כשבועיים
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה


הפצצה ישראלית בדאחייה, בקרבת נמל התעופה בביירות. "לא הייתי מאמין שזה אפשרי בנובמבר"
(צילום: AP /Hussein Malla)
לפי בכיר ביטחוני לבנוני ששוחח עם ה"וול סטריט ג'ורנל", רק לאחרונה סוכלה הברחה דרך נמל התעופה - שיעדה היה חיזבאללה. באותה הברחה נתפסו יותר מ-20 קילו זהב. וגורמים בארגון הודו בפני העיתון כי הם מתקשים להעברת כספים דרך נמל התעופה. חיזבאללה גם איבד את אחד מנתיבי ההברחה המרכזיים שלו - סוריה - עם נפילת משטרו של בשאר אסד. מאז, תוקפת ישראל שוב ושוב נתיבי הברחה בגבול - כדי למנוע כל אפשרות של הכנסת נשק או סיוע לארגון הטרור השיעי.
איבראהים מוסאווי, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה, הודה בפני ה"וול סטריט ג'ורנל" כי חיזבאללה "איבד לוחמים, מנהיגים ונשק רב", אבל טען כי למרות האבדות, הזרוע הצבאית של חיזבאללה תמצא דרכים להתחמש מחדש אם תרצה. "כשיש רצון — יש דרך", הוא סיכם.
רסאן חצבאני, חבר הגוש המתנגד לחיזבאללה, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בימים שלפני המלחמה עם ישראל, נמל התעופה בביירות היה "שער מרכזי לפעילות מדינתית חליפית", כלשונו. "זו הייתה התעלמות מכוונת. בהיעדר לחץ בינלאומי - פשוט לא נעשה כלום", אמר. מנגד, חבר הפרלמנט מוסאווי טען כי התפישה לגבי השליטה של ארגון הטרור בנמל התעופה הייתה מוגזמת. "אנחנו חלק - בדיוק כמו כל מגזר לבנוני אחר", הוא אמר.
בינתיים, לבנון מקדמת הקמה של נמל תעופה נוסף - בצפון לבנון - במקום שלא נמצא תחת שליטת חיזבאללה. מדובר בשדה התעופה אל-קליעאת, שמשמש את הצבא בצפון לבנון - ושימש בעבר גם לטיסות אזרחיות. כעת, עם הקמת הממשלה החדשה ובעיקר עם ההיחלשות הפוליטית של חיזבאללה, שהתנגד בעבר לרעיון, המיזם צובר תאוצה. "הם (חיזבאללה) היו אלה שהתנגדו לכך שהשלטונות הלבנוניים יקימו את השדה", אמר ראש ממשלת לבנון סלאם. "כעת, הדברים השתנו".