בית הדין למשמעת של עובדי המדינה בחיפה גזר פיטורים לאלתר, פסילה למשרד החינוך למשך שלוש שנים ופסילה לשירות המדינה למשך שנתיים, על שאדי טרביה, מחנך בבית ספר בסכנין, לאחר שהורשע על ידי בית משפט המחוזי בחיפה בתקיפה של שמונה חוסים בעלי צרכים מיוחדים וניסיון תקיפה של שלושה מהם.
טרביה עבד במסגרת עבודה פרטית כמטפל במעון החוסים "רמת חיפה" ובמסגרת עבודתו היה אחראי על צורכי מחייתם, בריאותם, חינוכם ושלומם של דייריו - מטופלים קטינים ובגירים, הלוקים במגבלות שכליות שונות, וכן בעלי צרכים מיוחדים אשר בשל מצבם אינם יכולים לדאוג לצורכי מחייתם, בריאותם או שלומם.
2 צפייה בגלריה
מעון חוסים רמת חיפה התעללות מטפל
מעון חוסים רמת חיפה התעללות מטפל
מעון חוסים רמת חיפה
(צילום: google maps)
במהלך החודשים יוני-יולי 2019, תקף הנאשם שלא כדין, במספר מקרים, שמונה חוסים, וכן ניסה לתקוף שלושה מהם. בינואר אשתקד הרשיע בית משפט המחוזי בחיפה את הנאשם, בהתאם להודאתו, בעבירות של תקיפה וניסיון תקיפה. בספטמבר האחרון גזר עליו בית המשפט שישה חודשי מאסר אשר ירוצו בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי ל-10 חודשים וכן מאסר של שישה חודשים אם ישוב בתוך שלוש שנים ויעבור עבירה שעניינה תקיפה, פציעה או גרימת חבלה לזולת.
התביעה עתרה להטלת אמצעי המשמעת הבאים: נזיפה חמורה; פיטורים לאלתר; פסילה לצמיתות למשרד החינוך; פסילה לצמיתות לתפקידים בשירות המדינה הכוללים עיסוק עם קטינים וחסרי ישע; פסילה לשירות המדינה למשך שמונה שנים. משרד החינוך תמך בעמדתה העונשית של התביעה. עם זאת, המפקח על בית הספר הביע דעתו האישית שיש להקל עם הנאשם נוכח חוסר מורים במגזר הבדואי בו מלמד הנאשם. לדבריו, הנאשם מורה טוב, עוסק בחינוך גופני ולא הפגין אלימות בבית הספר.
עורך דינו של טרביה אמר, כי משנת 2011 ועד קרות האירועים בשנת 2019 לא היה מעורב בכל מקרה של אלימות. כישלונו של הנאשם היה לפרק זמן קצר וחד-פעמי, ומדובר בתפיסות קלות בלבד. הנאשם הפריד בין אחים שרבו, חוסים על הספקטרום האוטיסטי שהיה קשה להתמודד איתם. בית המשפט המחוזי, שנדרש לעניינו של הנאשם, קבע שמדובר ברף הנמוך של האלימות. הנאשם מורה מוערך, מצטיין, הפגין ומפגין רצינות בעבודתו, אחראי וחרוץ. אין כל מסוכנות בהמשך העסקתו, שעה שהוא המשיך בעבודתו במשרד החינוך משנת 2019 ולא הייתה נגדו כל תלונה. בית הדין מתבקש להימנע מפיטורי הנאשם על מנת לא לפגוע בכלכלתו ובפרנסתו, ולהסתפק בענישה ברף הנמוך.
2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה. החקירה הובילה לחקר האמת על מה שקרה במוסד
ניידת משטרה. החקירה הובילה לחקר האמת על מה שקרה במוסד
ניידת משטרה. החקירה הובילה לחקר האמת על מה שקרה במוסד
(חגי מיכאלי)
עוד אמר עורך הדין כי מרשו אוהב את הילדים החוסים, הביע חרטה על מעשיו שנעשו על מנת לשמור על הילדים ולהפריד ביניהם בעת מריבה, או להרחיקם מהשולחן בעת מצוקה, לא הבין שאותן תפיסות בעורף או משיכות הן אסורות. מאז האירועים בשנת 2019 ועד היום עובד במערכת החינוך עם ילדים בכיתות א'-ו' ומשמש מחנך בכיתה ו'.
בית הדין קבע, כי אף אם בית המשפט המחוזי קבע שמעשיו של הנאשם נמצאים ברף הנמוך של האלימות, אין להתעלם מהחומרה הגלומה בהם שעה שבוצעו כלפי חסר ישע. המסר שיש להעביר הוא כי כל העוסקים במלאכת הטיפול והסיעוד, ובידיהם הופקדו שלומם הגופני והנפשי של בני אנוש שגורלם לא שפר עליהם, חייבים לנהוג במטופלים בכבוד, בדאגה ובחמלה. בית הדין הגיע למסקנה שאין מנוס מפיטוריו של הנאשם מעבודתו במשרד החינוך, זאת בעיקר נוכח מספרם הגדול ומהותם של קורבנות העבירה. עם זאת, ונוכח הנסיבות האישיות הוחלט לקצר את תקופות הפסילה שיוטלו עליו.