נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביקר בסוף השבוע האחרון באקדמיה הצבאית במדינה. התקשורת המצרית סיקרה את הביקור בהרחבה, ובתיעוד שהופץ משם ניתן לראות כי חניכי האקדמיה צופים בהדרכות על "טנק המרכבה הישראלי". ברשתות הערביות ובכלי התקשורת עוסקים מאז בשאלה "מדוע התמונות הופצו דווקא בימים מתוחים אלה, כשברקע מתנהל דיון על פעולה צבאית ישראלית ברפיח ומשא ומתן בנוגע להפסקת אש בעזה?".
2 צפייה בגלריה
ביקור נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי באקדמיה הצבאית המצרית
ביקור נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי באקדמיה הצבאית המצרית
"לומדים כיצד לנצל את חולשת האויב". התיעוד שהופץ מביקור הנשיא - ואז נמחק

העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח הבוקר (שני), מפי גורם מצרי בכיר, כי "פרסום התמונות נועד להעביר לישראל מסר ברור, לפיו יש למצרים יכולות להילחם והיא לומדת על הנשק הישראלי".
בדיווח, שראוי להתייחס אליו בחשדנות רבה בשל קרבת העיתון לחיזבאללה, צוין גם כי "התמונות מביקור הנשיא באקדמיה הצבאית, שהופצו על-ידי דובר הנשיאות במצרים - נמחקו במהירות מהחשבונות הרשמיים כדי למנוע כעס ישראלי". לפי אחד המקורות ששוחחו עם העיתון, המחיקה התבצעה אחרי שיח בדרגים צבאיים גבוהים בנושא. עוד נכתב בדיווח כי "לא הייתה חשיבות להשארת התמונות כיוון שהמסר כבר עבר".
העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, דיווח אתמול על כך שברשתות החברתיות קישרו בין פרסום התמונות לאזהרות של מצרים לישראל - להימנע מפעולה ברפיח. בעיתון צוין כי נשיא מצרים הזהיר את ישראל כמה פעמים מביצוע פעולה צבאית ברפיח, והדגיש כי מדינתו "דוחה את התוכניות לפעולה, בגלל ההשלכות ההומניטריות שלה על תושבי רצועת עזה". עוד הוזכר בדיווח כי ראש שירות המידע של מצרים, דיאא רשואן, הזהיר מפני "כיבוש מחדש" של ציר פילדלפי על גבול מצרים, ואמר כי הדבר יגרום לאיום חמור על יחסי מצרים-ישראל.
2 צפייה בגלריה
ביקור נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי באקדמיה הצבאית המצרית
ביקור נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי באקדמיה הצבאית המצרית
נשיא מצרים ביקר באקדמיה הצבאית, שם לומדים על טנק המרכבה
עוד נכתב ב"א-שרק אל-אווסט" כי חלק מהאנשים רואים בתמונות אלה מסר לכך שמצרים לומדת את נקודות החוזקה והחולשה של הטנק הישראלי וכיצד להתמודד איתו. לדבריהם, תפיסה זו מעבירה מסר מרגיע למצרים בנוגע ליכולות של האקדמיות הצבאיות ללמוד ולהתמודד עם כל סוגי הנשקים.
נסר סאלם, בכיר לשעבר בכוחות המצריים, אמר לעיתון כי לימוד על כלי נשק ישראליים הוא דבר טבעי. "במסגרת לימוד נשק האויב נלמדות נקודות הכוח שלו כדי להתמודד עימן ונקודות החולשה שלו - כדי לנצל אותן ולהשמיד אותו בעימות ישיר", אמר סאלם. הוא הוסיף כי "הלימוד הצבאי האקדמי כולל את כל הציוד והנשק של האויב וזה קורה כבר שנים במכונים ואקדמיות צבאיים ברמות השונות".
בכיר לשעבר נוסף בצבא מצרים, סמיר פרג', אמר ל"א-שרק אל-אווסט" כי התמונות שפורסמו נושאות מסרים פוליטיים וצבאיים. לדבריו, המסר למצרים הוא כי "הצבא ערוך ומוכן להתמודד עם כל מה שיקרה", והמסר השני הוא לצד הישראלי, לפיו - "הכוחות מוכנים להגיב לכל איום על הביטחון הלאומי".
בתוך כך, בימים האחרונים נשמעו התבטאויות נגד פעילות ישראלית ברפיח גם מצד בכירים מצרים נוספים כמו שר החוץ המצרי סאמח שוכרי וראש הממשלה המצרי מוסטפא מדבולי, שאמר היום בפורום הכלכלי בריאד כי "כל תקיפה ברפיח תביא לאסון ותגרום לעקירה של פלסטינים שיחפשו מקום בטוח".