השר איתמר בן גביר שוחח אתמול (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לעלות להר הבית, ובסיומה החליט לא לעלות להר השבוע. פניית הפרסה של בן גביר מגיעה אחרי ששלשום טען שיעשה זאת השבוע, אולי כבר היום, בצל איומי חמאס.
בשיחה עם נתניהו אמר בן גביר כי "אסור להתקפל בפני חמאס" - והודיע שהוא מתכוון לעלות להר "בשבועות הקרובים". כמה שעות לאחר אותה הודעה מעודכנת של בן גביר, נמסר בתגובה מהליכוד: "לאחר שהתייעץ עם גורמי ביטחון, ראש הממשלה נתניהו לא ביקש מבן גביר שלא לעלות להר הבית".
מוקדם יותר אתמול אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי כוונת בן גביר לעלות להר היא "התגרות שתוביל לאלימות שתסכן חיי אדם ותעלה בחיי אדם", כלשונו. "אסור שאיתמר בן גביר יעלה להר הבית. ביבי מוכרח הפעם לעמוד ולהגיד לו 'אתה לא עולה להר הבית כי ימותו אנשים'", אמר לפיד. לפני פרסום דבר השיחה עם נתניהו, אמר ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי בנאום בכנסת כי "שמעתי את בן גביר אומר שהוא עולה השבוע להר, ופתאום קראתי שיעלה בוודאי מתישהו. זה קיפול על מלא".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, איתמר בן גביר
יאיר לפיד, איתמר בן גביר
לפיד אתמול והשר בן גביר בהר הבית בעבר. "מערכת הביטחון חושבת שזה מסוכן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
 מליאת הכנסת
 מליאת הכנסת
ח"כ אלקין. "נתניהו התקשר בבהלה?"
ח"כ אלקין הוסיף בנאום בהצעת אי-אמון בממשלה: "איכשהו נעלם עניין 'השבוע' מההודעה של בן גביר. הודעה אחת עם איומי חמאס שהכניסה את נתניהו לבהלה שהתקשר לבן גביר בבהלה וזה נעלם. נבהלתם. בטלפון אחד עניין הר הבית נעלם. זה ימין על מלא? ככה זה יימשך? זה מה שהבטחתם? הציבור רואה, אם על בן גביר, הקשוח, תקוות הימין, מספיקה הודעת איום אחת של החמאס בשביל שהוא יתקפל מדגל שהוא הרים במערכת הבחירות, זה ימין על מלא? זה קיפול על מלא".
ראש האופוזיציה לפיד אמר מוקדם יותר אתמול, בתשובה לשאלה אם עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית באמת יכולה להצית את האזור: "כן. מערכת הביטחון חושבת שזה מסוכן. לא במקרה שרים נמנעים מלעלות להר הבית הרבה שנים. חברי כנסת עולים, אבל שרים לא. בטח לא השר שמופקד על המשטרה".
לפיד הוסיף: "זה ייראה לעולם כהפרת הסטטוס קוו, זה סיכון מיותר. כל אנשי המקצוע יגידו אותו דבר - לא כולם יכולים להתראיין, אבל אני אומר לפי דברים שנחשפתי אליהם". לפי לפיד, "יש ממשלה נבחרת, היא אחראית לדבר הזה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר סמוטריץ'. "הניסיונות להלך אימים מופרכים לחלוטין"
(צילום: אוהד צויגנברג)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר אתמול בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית כי "לפיד, לצערי, בחר בחודשים האחרונים לנתק כל קשר למציאות. הוא משקר, מדיח, מסכסך ומהלך אימים על החברה הישראלית. אמרתי שיש לנו אתגר להוכיח למי שלא הצביע לנו שאנחנו עובדים גם בשבילם. להפוך את ישראל למקום שהרבה יותר טוב לחיות בו". בנוגע להר הבית אמר סמוטריץ' כי "עלייה להר הבית היא חלק מהסטטוס קוו. כל הניסיונות להלך אימים מופרכים לחלוטין וצריך להדוף אותם בכל הכוח".
ראשי חד"ש-תע"ל איימן עודה ואחמד טיבי התייחסו בישיבת הסיעה אתמול להצבעת האו"ם שהביאה לבקשת חוות דעת מבית הדין בהאג לגבי "חוקיות הכיבוש הישראלי". "האו"ם קיבל החלטה נכונה, אמיצה וערכית", אמר עודה. "נתניהו מאשים שהעמדה הזאת היא טרור דיפלומטי. אנחנו תומכים בטרור הדיפלומטי הזה. זו לא דרך אלימה". טיבי טען כי "ההחלטה מוסרית ונכונה".
4 צפייה בגלריה
איימן עודה ואחמד טיבי
איימן עודה ואחמד טיבי
טיבי ועודה. תומכים בהחלטת האו"ם
(צילום: עמית שאבי)
טיבי גם התייחס לכוונתו של בן גביר לעלות להר הבית בישיבת הסיעה ואמר: "לגבי ההצהרות של השר המחבל, שהוא רוצה להגיע ולפרוץ למסגד אל אקצא. מבחינתנו מי שאחראי להידרדרות בשטח הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. לא יעלה על הדעת, אין מצב שבן גביר נכנס לאל אקצא בלי אור ירוק מנתניהו. האחריות עליו ועל הקהילה הבינלאומית לדעת שהוא נושא באחריות להידרדרות המצב אם הפרובוקציות האלה יחלו וימשיכו".

"הקיצוני הראשי חושב להדליק את השיח"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס אף הוא להר הבית בישיבת סיעתו, ואמר כי "אתמול נכנסו שרים למשרדי הממשלה, כבר אפשר לשמוע לאן הרוח נושבת".

לדבריו, "הקיצוני הראשי בממשלה חושב להדליק את השיח על הר הבית. קיצוני אחר רוצה בביטול חוק התנתקות. משרד האוצר, במקום להתמודד עם יוקר המחייה ולפעול להורדת מחירי החשמל, כולם עוסקים במס על כלים חד פעמיים, תוך פגיעה בהגנת הסביבה. במשרד התחבורה מתעסקים בשלטי הפרסום, וראש הממשלה לא מזמן את היועמ"שית לישיבה הראשונה, ומסמן את המטרה האמיתית לשלוחיו, ובראשם שר המשפטים".
גנץ הוסיף כי "נתניהו מבשל בסיר אחד באנגלית ביקור חשוב באמירויות ואמירות מרגיעות, ועל כירת גז שנייה מבשל עם שותפיו פגיעה ביסודות העמוקים ביותר של הדמקורטיה. להט"בים, ערבים, מי לא. בסיר הזה הוא מבשל את מה שבאמת מכוון אליו - פטור ממשפט".
יו"ר העבודה מרב מיכאלי תקפה את מי שהחליפה אותה במשרד התחבורה, השרה מירי רגב מהליכוד. "יש כאלה שמאשימים אותי שהייתי רק שרת התחבורה הציבורית. אני מאוד גאה בזה", אמרה. האלטרנטיבה היא להיות שרת הקומבינות, הפקקים והעומסים כמו זאת שחזרה היום למשרד בהצהרות ואיומים. אחרי שהצעד הראשון שלה היה הודעה שקרית בנושא הצבעים, חשוב מאוד, היום היא הודיעה שמגדילה את הפקקים".
גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לממשלה החדשה בישיבת סיעת ישראל ביתנו, ואמר כי "אני סבור שהקמת הממשלה השישית של נתניהו זאת לא סופה של מדינת ישראל, לפחות בינתיים. אבל בוודאות זה הסוף של הציונות - זה סופה של התנועה הציונית וציונות".
פורסם לראשונה: 14:37, 02.01.23