"אני מגיע לישראל כדי לעמוד בסולידריות מול מתקפת הטרור האכזרית של חמאס ולהתייעץ לגבי הצעדים הבאים". כך אמר אמש (שלישי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אשר ינחת היום בבוקר לביקור היסטורי בישראל. ביידן היה אמור להמשיך לפסגה מדינית בירדן, שבוטלה בעקבות הפיצוץ בבית החולים בעזה.
זו תהיה הפעם הראשונה שנשיא ארצות הברית מגיע למדינת ישראל בעת מלחמה. ביידן מגיע לכאן לביקור בזק שאמור להימשך ארבע-חמש שעות בלבד. כאמור, מישראל היה אמור להמשיך לירדן, שם תוכננה להתקיים פסגה מרובעת עם המלך עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הנשיא הפלסטיני ביטל את השתתפותו אמש לאחר הפיצוץ בבית החולים בשכונת זיתון, שלטענת חמאס נגרם מתקיפה של צה"ל - ובהמשך, הודיעה ירדן כי הפסגה לא תתקיים. בצבא אמרו כי מדובר בשיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
(צילום: Jim WATSON / AFP)
ביידן צפוי לנחות בנמל התעופה בן גוריון בסביבות השעה 10:00, שם יקבלו את פניו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג. לא ברור עדיין האם יהיה זה איירפורס 1 שינחת בנתב"ג או מארין 1. בכל מקרה, האמריקנים שומרים על שתי האופציות פתוחות ולפי הערכות הביטחון יחליטו איך לפעול.
מנתב"ג ייסע ביידן לבית מלון בתל-אביב. הוא לא יקיים את פגישותיו בקריה. באותו בית מלון הוא ייפגש בנפרד עם ראש הממשלה נתניהו והנשיא הרצוג, ולאחר מכן ייוועד עם קבינט המלחמה המצומצם. בהמשך ייפגש עם נציגות של משפחות החטופים ולאחר מכן הוא צפוי לתת הצהרה לתקשורת לסיכום ביקורו. לפי התכנון, בסביבות 15:00-14:00 יטוס מישראל לירדן.
לקראת הביקור, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי ביידן צפוי לפגוש בישראל משפחות של קורבנות מתקפת הטרור של חמאס, ולפגוש גם בני משפחה של חטופים בעזה. קירבי ציין כי ביידן מתכנן להציג לעמיתיו בישראל "שאלות קשות", וכי הוא יעסוק בסוגייה ההומניטרית בעזה ובנושא החטופים, וגם בתוכניות ישראל להמשך. "אנחנו אופטימיים שנצליח להעביר סיוע הומניטרי לעזה", אמר קירבי. "אנחנו מתקרבים למתווה להעברת סיוע לעזה ממצרים".
לדבריו, הסיבה שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט לא להגיע לפסגה בעמאן קשורה בשלושת ימי האבל שעליהם הכריז בעקבות הפיצוץ בבית החולים. "ההחלטה לא להגיע לעמאן הייתה משותפת", הבהיר קירבי אחרי שביידן ביטל גם הוא את הגעתו. הוא הוסיף כי בכוונת ארה"ב "להמשיך לדבר עם הישראלים על הצורך לשמור על חיי אזרחים חפים מפשע".
"מחר לראשונה בתולדות מלחמות ישראל יגיע המנהיג של המעצמה הגדולה בתבל כדי להיות איתנו בימים הקשים", אמר ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי. "זאת לא רק הזדהות עם הכאב של כל אחד ואחת מאיתנו. זאת גם אמירה מדינית ומעשית שמביעה הזדהות עם הנחישות שאנו מפגינים כדי להשיג את מטרות המלחמה עד לניצחון המוחלט. לא רק באמירות הפומביות שלו ובאמירות שהעביר לאיראן ולחיזבאללה, הנשיא ביידן הבהיר לאויביו שאם יעלה בדעתם להצטרף למתקפה נגד אזרחי ישראל תהיה כאן מעורבות אמריקנית. ישראל לא תהיה לבדה".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפני המראתו לישראל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לפני המראתו לישראל
"ישאל שאלות קשות". הנשיא ביידן לפני ההמראה לישראל
(צילום: AFP)
הנגבי ציין גם סיכום שהושג בין נתניהו לבין מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ואושר על ידי הקבינט, שלפיו האמריקנים היתנו למעשה את ההסכמה של ישראל להכנסת הסיוע ההומניטרי בהודעה על ביקור הנשיא ביידן.
גורמים מדיניים בכירים אמרו כי יש פער גדול בין מה שישראל מוכנה לתת למה שהאמריקנים דורשים בנושא ההומניטרי. לדבריהם, "ראש הממשלה מנווט בין הלחצים. ישראל תעשה את המינימום האפשרי בנושא ההומניטרי. יש דברים מאוד חשובים לנו שאנחנו חייבים לקבל מהאמריקנים". בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכמה שתגובש בצוותא תוכנית להעברת סיוע לדרום הרצועה – בתנאי שהוא לא יזלוג לחמאס.
לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ישראל ביקשה מארה"ב סיוע חירום בהיקף של 10 מיליארד דולר. לפי הדיווח, בבית הלבן מגבשים כעת הצעת חוק כדי לספק את הסיוע לישראל, שתקשור בינו לבין הסיוע שממשל ביידן מבקש להעניק גם לאוקראינה. העובדה הזו עלולה אולי להקשות על אישור החבילה בבית הנבחרים, שם לרפובליקנים יש רוב וחלקם מביעים התנגדות לסיוע לקייב - אולם לפי הדיווח ההצעה תכלול גם הקצאת כספים לביצור הגבול הדרומי בין ארה"ב למקסיקו, דרישה מרכזית שמשמיעים הרפובליקנים.
5 צפייה בגלריה
בלינקן בתום הפגישה עם נתניהו. "ביידן יגיע לישראל"
בלינקן בתום הפגישה עם נתניהו. "ביידן יגיע לישראל"
אנתוני בלינקן
(צילום: רויטרס)
טרם הגעתו של ביידן לישראל, קנצלר גרמניה אולף שולץ נחת אף הוא לביקור הזדהות שבמהלכו נועד בקריה עם נתניהו והרצוג. לאחר מכן נועד עם נציגי משפחות החטופים ועזב את ישראל אחרי כחמש שעות.
"הביקור שלי בישראל מגיע בזמנים קשים אצל חברים, ובזמנים הקשים לגרמניה יש מקום אחד והוא לצידה של ישראל", אמר שולץ. "ביטחונה של ישראל ואזרחיה הוא חלק מהמשנה המדינית של גרמניה ואנחנו רוצים להתנהג בהתאם. חשוב מאוד להגיד את זה כאן בזמנים הקשים האלו. ההיסטוריה הגרמנית והאחריות שנובעת מהשואה מחייבת אותנו לשמור על קיומה של ישראל ועל ביטחונה של ישראל".
שולץ הוסיף: "את ההתקפה האכזרית, התקפה צמאת דם של הטרוריסטים של החמאס אנחנו מגנים בכל תוקף. הטרור הברוטלי וההתקפה הברוטלית על אזרחים חפים מפשע, הוצאה להורג של אזרחים, רצח תינוקות, חטיפת נשים, גברים וילדים, השפלה והצגת ניצולי שואה גורמת לדם לקפוא. ללא ספק לישראל יש את הזכות להתגונן ולהילחם בטרור".
5 צפייה בגלריה
אולף שולץ הדליק נרות לזכר הנרצחים בכיכר דיזנגוף
אולף שולץ הדליק נרות לזכר הנרצחים בכיכר דיזנגוף
קנצלר גרמניה אולף שולץמדליק נרות לזכר הנרצחים בכיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
שולץ הדגיש עוד כי ממשלת גרמניה תפעל בכל כוחה שהסכסוך הזה לא יהפוך להסלמה גדולה אפילו יותר. "אני מזהיר את כל השחקנים לא להשפיע ולא להיכנס לסכסוך הזה מבחוץ - זאת תהיה טעות גדולה ובלתי נסלחת", הוא הבהיר.
נתניהו אמר לשולץ: "מעשי הפרעות שהיינו עדים להם, אשר בוצעו על ידי מרצחי החמאס מעזה, היו הפשעים החמורים ביותר שבוצעו נגד יהודים מאז השואה. חמאס הם הנאצים החדשים. חמאס הוא דאעש ובמקרים מסוימים גרוע מדאעש. ובדיוק כפי שהעולם התאחד כדי להביס את הנאצים, ובדיוק כפי שהעולם התאחד כדי להביס את דאעש, העולם צריך לעמוד מאוחד מאחורי ישראל כדי להביס את חמאס".
הנשיא הרצוג הודה לקנצלר שולץ על עמידתה האיתנה של גרמניה לצד ישראל ואמר: "אני רוצה להביע את הכרת התודה הגדולה של עם ישראל לעם הגרמני, לפרלמנט של גרמניה, ולך ולממשלתך על תמיכתכם בנו באחת השעות האפלות ביותר איתן אנחנו מתמודדים כאומה מאז קום מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת רומניה מרצ'ל צ'ולאקו, בלשכת רה״מ בירושלים
בנימין נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת רומניה מרצ'ל צ'ולאקו, בלשכת רה״מ בירושלים
נתניהו בפגישה עם רה"מ רומניה מרצ'ל צ'ולאקו
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
נתניהו נועד קודם לכן עם ראש ממשלת רומניה מרצ'ל צ'ולאקו, שהגיע לביקור הזדהות בישראל בלוויית שרת החוץ שלו ושר ההגנה. ראש ממשלת רומניה אמר: "בראש ובראשונה, רצינו להראות לכם שידידים מביעים את הסולידריות שלהם במעשים. רומניה עומדת לצידה של ישראל כאן היום. אנחנו מגנים את מה שארע בישראל וגם את ארגון הטרור חמאס שמתנהל כפי שמתנהל כדי להגיע אל המטרות שלו באופן כל כך ברברי. לישראל יש זכות מוחלטת להגן על עצמה בפני זוועות כאלה".
הרכבת האווירית לישראל תימשך גם השבוע עם ביקורו של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, שאמור להגיע לארץ ביום חמישי ככל הנראה. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שהוא שוקל להגיע בקרוב לישראל.
פורסם לראשונה: 23:31, 17.10.23