דברי לפיד והרצוג בטקס האזכרה למלחמת יום הכיפורים
(צילום: לע"מ)

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בצהריים (חמישי) בטקס האזכרה לחללי מלחמת יום הכיפורים כי הם "לא נפלו כדי שהחברה הישראלית תתפרק מבפנים. הדרך הטובה ביותר לזכור אותם, היא לזכור גם את המטרה שלשמה הקריבו את חייהם - מדינה יהודית חזקה, דמוקרטית, שאינה משאירה אף אחד מאחור. מתוך הכאב הגדול עלינו לצמוח כעם אחד".
לפיד אמר בטקס שהתקיים בהר הרצל כי "את חשבון הנפש שעורך כל יהודי ביום כיפור, המנהיגים חייבים לערוך ביתר שאת. עלינו לוודא שעינינו פקוחות לכל סכנה, שאנחנו לא שבויים בקונספציות שמסכנות אותנו, שאנחנו לא מחמיצים הזדמנויות לשלום ולא מתעלמים מאזהרות לגבי מלחמה. מותר לנו - אפילו רצוי - להתווכח על השאלה מהי האסטרטגיה הנכונה למדינת ישראל, איך נוכל למנוע את המלחמה הבאה, אבל אסור לנו לשכוח שאויבינו לא ויתרו מעולם על השאיפה להשמיד אותנו. בכל שנה שעוברת, חובה עלינו להיות חכמים יותר, וחזקים יותר. בעיקר חובה עלינו לזכור שאנחנו פה ביחד, משפחה ישראלית אחת".
5 צפייה בגלריה
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום כיפור
טקס אזכרה לחללי מלחמת יום כיפור
הרצוג, לפיד וגנץ. טקס האזכרה לחללי מלחמת יום כיפור
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"בכל שנה שעוברת, חובה עלינו להיות חזקים יותר". לפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
"תמיד נגן על עצמנו בעצמנו". הרצוג
(צילום: יואב דודקביץ')
נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנשא דברים לאחר לפיד, אמר כי "בשנה הבאה נציין יובל שנים למלחמה הארורה ההיא. רבים מלקחיה של מלחמת יום הכיפורים עדיין רלוונטיים לחיינו אנו, בדור הזה. לקח אחד נוגע להיערכות למלחמה: מדינת ישראל צריכה ומחויבת להיות ערוכה ומוכנה תמיד - לכל תרחיש ולכל מערכה; להקפיד על מודיעין איכותי, משולב ומגוון, ולבחון את עצמנו שוב ושוב. בנוסף, אל לנו להתעלם מענני מלחמה ומסימנים מעידים, ולא לשקוט אף פעם על זרי הדפנה".
הוא הוסיף: "תמיד נגן על עצמנו בעצמנו, בכל דרך, בכל זמן, בכל מקום. בעוצמה, בנחישות ובאמונה בצדקת הדרך. לקח שני, ולא פחות חשוב, הוא לא להתעלם גם מסימני שלום".
גנץ על הסכם הגבול הימי עם לבנון: "בין אם ייחתם ובין אם לא - נדע להגן על ריבונותנו"
(צילום: לע"מ)

5 צפייה בגלריה
אסדת כריש
אסדת כריש
אסדת כריש
(צילום: AFP)
שר הביטחון בני גנץ התייחס להסכם המתגבש על הגבול הימי עם לבנון, ואמר כי "בין אם ייחתם ההסכם ובין אם לא, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו וריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהם - הוא ישלם מחיר כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו".
לדבריו, "האתגר האופרטיבי התמידי הגדול ביותר שלנו נמצא בגבולנו הצפוני. בימים אלו מקדמת הממשלה הסכם בנושא חלוקת המים הכלכליים בינינו ובין לבנון, שיש לו השפעות כלכליות וביטחוניות - ובהן גם פגיעה באינטרסים של איראן בלבנון ובאזור".