בית המשפט בבריטניה אישר אמש (שישי) לממשלה לסלק לרואנדה מהגרים לא-חוקיים בטיסה שתצא כבר ביום שלישי הקרוב. השופט ג'ונתן סוויפט דחה את עתירתם של שני מסתננים שאמורים להיות על הטיסה, אחד מסוריה והשני מעיראק, ואת הבקשה לצו מניעה שהגישו פעילי זכויות אדם.
השופט אישר עם זאת לפעילים לפנות לבית המשפט לערעורים, שידון בנושא ביום שני, יום לפני הטיסה המתוכננת לאפריקה. על הטיסה, שתצא מנמל תעופה בבריטניה ששמו לא נחשף, אמורים להיות 31 מהגרים לא-חוקיים. כרגע הם נמצאים במתקני כליאה.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון והנסיך צ'רלס
בוריס ג'ונסון והנסיך צ'רלס
בוריס ג'ונסון והנסיך צ'רלס. יורש העצר אמור להגיע לרואנדה בסוף החודש
(צילום: רויטרס, gettyimages)
החלטת בית המשפט בבריטניה היא ניצחון לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, בסופו של שבוע שבו שרד הצבעת אי-אמון במפלגת השלטון השמרנית. סילוק המסתננים לרואנדה אמור לצאת לדרך חודשיים בדיוק אחרי שממשלת בריטניה הודיעה על הסכם עם רואנדה, במסגרתו יועברו למדינה במזרח אפריקה מהגרים שיסתננו לבריטניה דרך תעלת למאנש.
ג'ונסון משוכנע שהיוזמה השנויה במחלוקת תשיג את אפקט ההרתעה הנחוץ. בחודש אפריל העריך ג'ונסון שהיוזמה תעורר ביקורת ותגיע לבית המשפט, אך הבטיח שיעשה את כל מה שצריך כדי להוציא אותה לפועל. שר בממשלה השמרנית של ג'ונסון אמר שהמהגרים הלא-חוקיים שיסולקו לרואנדה יהיו בעיקר גברים צעירים ורווקים.
באפריל אמר ג'ונסון שמספר המהגרים שיישלחו לאפריקה עשוי להגיע לעשרות אלפים. "אנחנו חייבים לוודא שהנתיב היחיד למקלט בבריטניה הוא נתיב חוקי ובטוח", הצהיר. ג'ונסון הזהיר שמי שמנסים "לעקוף את התור, או לנצל את המערכות שלנו", לא יוכלו להשיג את מבוקשם ולהשתקע בבריטניה, והם יישלחו במהירות "למדינה שלישית", או למדינה שממנה הגיעו.
7 צפייה בגלריה
מהגרים מגיעים ל בריטניה אפריל 2022 נמל דובר אנגליה
מהגרים מגיעים ל בריטניה אפריל 2022 נמל דובר אנגליה
מהגרים מגיעים לבריטניה. ג'ונסון משוכנע שהטיסות לרואנדה ירתיעו
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
מהגרים מגיעים ל בריטניה אפריל 2022 נמל דובר אנגליה
מהגרים מגיעים ל בריטניה אפריל 2022 נמל דובר אנגליה
(צילום: gettyimages)
במסגרת ההסכם שנחתם באפריל בין בריטניה לרואנדה תשקיע בריטניה, בשלב הראשון, סכום של 120 מיליון פאונד שיכסה את מימון הפרויקט. כשהמהגרים שניסו להסתנן לבריטניה יגיעו לרואנדה המדינה האפריקנית תטפל בבקשות המקלט שלהם – ואם הבקשות יאושרו הם יוכלו להשתקע ברואנדה ולהשתלב בקהילות המקומיות.

בסוף החודש: הנסיך צ'רלס מגיע לרואנדה

ארגוני זכויות אדם הביעו זעזוע מהמדיניות של ג'ונסון, ואמרו שסילוק המהגרים הלא-חוקיים לרואנדה הוא מהלך "בלתי-אנושי". גם יורש העצר, הנסיך צ'רלס, גינה את היוזמה. בטיימס ובדיילי מייל דווח שבשיחות סגורות אמר צ'רלס שההחלטה היא "מזעזעת". בסוף החודש אמור להגיע הנסיך צ'רלס לפסגה ברואנדה, ולפי הפרסומים הוא חושש שסילוק המסתננים למדינה יאפיל על הפסגה שבה ישתתף.
"הוא הצהיר שהוא יותר ממאוכזב מהמדיניות הזאת", אמר גורם בריטי לטיימס. "הוא ציין שהוא חושב שכל הגישה של הממשלה מזעזעת".
7 צפייה בגלריה
פריטי פאטל שרת הפנים של בריטניה חותמת על הסכם ב רואנדה עם שר החוץ וינסנט בירוטה
פריטי פאטל שרת הפנים של בריטניה חותמת על הסכם ב רואנדה עם שר החוץ וינסנט בירוטה
פריטי פאטל, שרת הפנים של בריטניה, חותמת על הסכם ברואנדה עם שר החוץ וינסנט בירוטה
(צילום: AFP)
דובר מטעמו של צ'רלס לא הכחיש שבשיחות סגורות הוא הביע את דעתו על מדיניות המסתננים של הממשלה. הדובר הדגיש שהממשלה היא זו שקובעת את המדיניות של בריטניה.
משפחת המלוכה של בריטניה אמורה להישאר ניטראלית מבחינה פוליטית. המלכה אליזבת מקפידה לשמור לעצמה את דעותיה על נושאים שנמצאים על סדר היום, אך בנה צ'רלס הביע במשך השנים את עמדותיו בשלל נושאים שיקרים ללבו.