איומים, סחיטה ודרישה לתשלום דמי חסות בנגב: המשטרה עצרה בימים האחרונים שני גברים בעלי עבר פלילי מהיישוב הבדואי אום בטין, ג'אבר וזיאד אבו כף, בחשד כי סחטו באיומים קבלן ומנהלי עבודה בתחום הבנייה והתשתיות בפרויקט של "נתיבי ישראל" לבניית מחלף והרחבת כביש 60, ליד קריית המודיעין בדרום. "אתה עובד באדמה שלי", איים אחד מהם, "אם השמירה לא תהיה שלי - אתה לא תעבוד".
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום אילוס אזיקים
איימו בפגיעה בחייהם של הקבלן והמנהלים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החקירה נפתחה בסוף החודש שעבר, עם הגשת תלונתו של הקבלן. לפי ממצאי חוקרי היחידה המרכזית של מרחב נגב, החשודים סחטו באיומים את הקבלן ומנהלי העבודה, תוך דרישה לתשלום דמי חסות במסווה של שירותי שמירה על כלי העבודה. לפי החשד, השניים איימו בפגיעה בחייהם של הקבלן והמנהלים, בגרימת נזק לכלי העבודה ובהפסקת עבודות התשתית שבמקום. בנוסף, הם חשודים כי איימו על שני קבלי משנה, תושבי לוד והפזורה הבדואית, שחששו לשתף עימם פעולה.
חוקרי ימ"ר נגב אספו עדויות והקלטות נגד החשודים. "אתה לא תארגן את השמירה, אז לא תמשיך לעבוד", נשמע אחד מהם אומר בהקלטה, "אני קופץ רגע, וכשאני חוזר - אם העבודה לא תיעצר, אתחיל לעשות לכם בלגן. תצאו מהשטח. אם אני חוזר ומוצא אתכם שם - אני אשבור את הטרקטורים. הזהרתי אותך".
2 צפייה בגלריה
מפקד מרחב נגב נחשון נגלר
מפקד מרחב נגב נחשון נגלר
"מנהלים מלחמה עיקשת בתופעה של גביית דמי חסות". נגלר
(צילום: חיים הורנשטיין)
החוקרים ערכו האזנות סתר ותצפיות על אתר העבודה, ועצרו כמה חשודים שמעצרם הוארך מעת לעת. לבסוף, הם הגישו אתמול הצהרת תובע נגד שני החשודים, לקראת כתב אישום נגדם. "התלונה של הקבלנים פתחה לנו את הדרך", אמר רב-פקד אריק תורג'מן, קצין סחיטת דמי חסות בימ"ר נגב. לדבריו, "כמה ימים לאחר מכן נעצרו החשודים. בדרך כלל עבירות סחיטת דמי חסות לוקחות יותר זמן, אך היה לנו שיתוף פעולה עם המתלוננים. יש לנו את היכולות, אבל אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה".
החשודים הכחישו את המיוחס להם, טענו שלא איימו על הקבלנים - ולאחר מכן שמרו על זכות השתיקה. "כל תלונה שתתקבל במשטרה תטופל באופן מהיר ומקצועי, ושוטרי המרחב יפעלו בכל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את שלום המתלוננים", אמר מפקד מרחב נגב תת-ניצב נחשון נגלר. הוא סיכם: "אנחנו מנהלים מלחמה עיקשת וחסרת פשרות בתופעה של גביית דמי חסות, תוך מיקוד פעילות והשקעת מרב המאמצים נגד קבוצות פשיעה הפוגעות בשלום הציבור ורכושו".