משדר הבוקר באולפן ynet

במשך שנים טוענים בפנינו שוב ושוב שהנה זה קורה, וישראל מצטרפת לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. פעם אחר פעם הכותרות התבדו, אך אתמול (שני) נפל דבר: אם לא יהיו הפתעות וישראל תעמוד בכל התנאים שעוד נותרו – החל מאוקטובר 2023 אזרחי ישראל יוכלו להיכנס לארה"ב ללא ויזה.
בפעם הראשונה, ישראל עומדת בקריטריון שהוא המשוכה הגדולה והמרכזית בדרך להצטרפות לתוכנית: אחוז הסירוב של בקשות הוויזה של אזרחי ישראל לארה"ב נמוך מ-3 אחוזים – ועמד בשנת 2022 על 2.27 אחוזים. ישראל מנסה כבר שנים להתקרב לאחוז הסירוב הזה, ללא הצלחה. לשם השוואה, רק בשנה שלפני – 2021 – אחוז הסירוב עמד על 4.9 אחוזים.

4 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
השגריר טום ניידס
השגריר טום ניידס
הפעיל לחץ, אבל נתניהו סירב להעביר את החוקים. ניידס
(צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)
הנתונים הללו מדהימים: בשנת 2022, במקביל למאמצי ממשלת בנט-לפיד מול הממשל האמריקני, קיבלו 145,962 ישראלים ויזות - לעומת 53,388 בלבד ב-2021. זאת, לעומת 470,667 ויזות לארה"ב בכל 21 הקונסוליות של המדינה במזרח התיכון - כלומר, כשליש מסך כל הוויזות באזור הונפקו בישראל. ביבשת אפריקה כולה יש 46 קונסוליות של ארה"ב, בין היתר במדינות ענקיות כמו ניגריה, קניה ודרום אפריקה, אך ב-2022 הונפקו 256,879 ויזות לכל היבשת בלבד. מה שנקרא - "מישהו כנראה דואג לנו".
מה אומרת תוכנית הפטור בפועל? אזרחים ישראלים שבאים לארה"ב ל-90 יום יוכלו להיכנס לארה"ב בלי מגבלות ויזה. מדובר בבשורה מצוינת לישראלים, אך עם זאת, שהייה של מעל ל-90 יום – למשל לצרכי לימודים או עבודה – עדיין תדרוש ויזה. גם עיתונאים עדיין יצטרכו ויזה על מנת להיכנס לארה"ב.
האם הכניסה לארה"ב תהיה פטורה מתשלום? לא. גם אם נתקבל לתוכנית הפטור, עדיין יצטרך כל ישראלי להירשם במערכת ESTA ולשלם סכום של 21 דולר שיקנה לו אישור כניסה לארה"ב למשך שנתיים.
4 צפייה בגלריה
שרת המשפטים איילת שקד באירוע חגיגות יום העצמאות לאיחוד האמירויות
שרת המשפטים איילת שקד באירוע חגיגות יום העצמאות לאיחוד האמירויות
הקמפיין הצליח מעל ומעבר. שקד
(צילום: יאיר שגיא)
האם פטור מוויזה מבטיח כניסה חלקה לארה"ב? האמת שלא. ישראלי יוכל להגיע לארה"ב ללא ויזה, אך עדיין יצטרך לשכנע את פקיד ההגירה שיקבל את פניו שיש לו היכן לשהות בארה"ב (ואוצ'ר למלון), סכום כסף משמעותי וכרטיס טיסה חזרה. אם פקיד ההגירה יחשוד שמדובר באדם בעייתי, הוא עדיין יוכל למנוע את כניסתו.
למרות הבשורה, עדיין צריך לחכות לפני שפותחים את השמפניות. "תוכנית הפטור היא תוכנית ביטחונית עם דרישות קפדניות", מסביר בכיר אמריקני, "יש עבודה טכנית אדירה שחייבת להסתיים לפני שהדלת תיסגר מחדש לזמן לא ידוע". בחלון הזמנים הקצר, עד ספטמבר 2023 – אז נגמרת בארה"ב השנה הפיסקלית (שנת הכספים) - צריכה מדינת ישראל לעמוד בכל התנאים שנותרו.
ישנם שני חוקים שממתינים לאישור הכנסת, ועוד תיקון חקיקה אחד. החוק הראשון נוגע להעברת מידע על נוסעים בין המדינות, והעבודה עליו לא הסתיימה. משרדי הממשלה צריכים לדחוף את כל הנוגעים בדבר, בהם משטרת ישראל ומינהל המכס, כדי שימלאו את חלקם.
החוק השני מתייחס למידע שנמצא בדרכון של הנוסע ושנאסף עליו מהרגע שהוא מגיע לשדה התעופה. הדרישה האמריקנית היא שישראל תעביר את המידע שנאסף על כל נוסע מהרגע שהוא מגיע לשדה התעופה, לפני שהוא נוחת בשדה התעופה או מעבר הגבול במדינת היעד.
4 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
כעת הוא מחויב. נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ' )
תיקון החקיקה נדרש כדי לאפשר לביקורת הגבולות הישראלית למסור לארה"ב את כל המידע המדובר, לא רק כשהנוסע נוחת ביעד, אלא כבר בזמן שהוא עושה צ'ק-אין בישראל – ובכך לתת לאמריקנים אפשרות לסרב לו עוד לפני שהוא ממריא מהארץ.
החקיקה בכנסת עוכבה על ידי הליכוד בקמפיין הבחירות מחשש שהקרדיט יגיע לשרת הפנים לשעבר איילת שקד ולראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד. על אף לחצים של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, נתניהו סירב להעביר את החוקים ואנשיו גם טענו שהחוקים פוגעים בפרטיות. עם הקמת הממשלה, הליכוד הסיר את התנגדותו ונתניהו הביע מחויבות לתהליך ולהשלמת החקיקה בהקדם. נתניהו אף הטיל על ראש המועצה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, לרכז את המגעים מול האמריקנים עד להשלמת צירוף ישראל לתוכנית.
חוץ מהחוקים שעל הכנסת לקדם, בשמונת החודשים הקרובים על ישראל להשלים את הקמת מערכת המידע הממוחשבת וחיבורה למערכות האמריקניות. רק לאחר שכל ההיערכויות הללו יושלמו, המשרד לביטחון המולדת ומשרד החוץ האמריקני ישלחו לכאן משלחות, יבצעו בדיקה של המערכות וייתנו אור ירוק לצרף את ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. בכל מקרה, הפטור ייכנס לתוקף רק החל מ-1 באוקטובר 2023.

האזהרה האמריקנית

בכירים אמריקנים מביעים בימים האחרונים דאגה מכך שאין היום גורם בממשלת ישראל שמרכז את הטיפול בנושא, ושגורמים אחרים עדיין לא מגויסים אליו. אבל מאידך, השגריר ניידס אומר שמרגע שנתניהו מחויב אישית לנושא, הוא מאמין שישראל תמלא את כל הדרישות בזמן. ויש גם את העניין הטכני: כדי להיכנס לתוכנית יש צורך בחיבור מערכות המחשב. האמריקנים הציעו לישראל מערכת מחשב מוכנה, אך ישראל לא רוצה.
בשגרירות האמריקנית מדגישים כי הדדיות של נסיעות היא דרישה בסיסית כדי להיכנס לתוכנית זו. "אנו מחפשים יחס שווה וחופש נסיעה לכל אזרחי ארה"ב", אמרו. "כל אדם בעל דרכון אמריקני יוכל לטוס לישראל לביקורים קצרי טווח של פחות מ-90 יום, כולל נסיעה אל הגדה וממנה דרך נתב"ג". כלומר, כשם שישראלים ייכנסו בחופשיות לארה"ב - כך גם אמריקנים יוכלו להיכנס בחופשיות לישראל.
המשמעות בפועל היא שכל אזרח אמריקני יוכל להגיע לכאן, לטיול או ביקור עסקי, ללא קשר למוצאו הלאומי, הדתי או האתני. ערבי אמריקני, כולל פלסטיני אמריקני, יוכל לעלות על מטוס מארה"ב לנתב"ג ולהגיע לבית לחם או לרמאללה באמצעות הדרכון האמריקני שלו – וישראל לא תוכל למנוע את כניסתו. מבחינת האמריקנים מדובר בעניין קריטי: הם הודיעו שינטרו את היחס שישראל תעניק לאמריקנים שייכנסו לארץ ויתריעו בפניה אם היחס הזה לא יהיה שוויוני.
יש גם איום סמוי שלפיו אם ישראל לא תעמוד בחלקה, היא תיפלט מהתוכנית - כפי שקרה בעבר למדינות אחרות. שב"כ הודיע שלא יהווה חסם לזה, אך החשש הוא שהאמריקנים-פלסטינים שיגיעו לארץ יידרשו לחקירה בבואם לגדה ובשובם חזרה. לכן, ישראל תצטרך להבטיח שיהיה מעבר חופשי - ורק אם אין ברירה יעברו האמריקנים-פלסטינים תשאול מנומס, בתיאום עם ארה"ב, שבוודאי מודעת לצורכי הביטחון של ישראל.
הורדת אחוז הסירוב היא הישג גדול של משרד הפנים והשרה הקודמת איילת שקד, שהקמפיין שניהלו וקרא לישראלים למלא כיאות את טפסי הבקשה שלהם, כדי שלא להיפסל מסיבות טכניות – הצליח מעל ומעבר. בנוסף תרמה גם מחויבותם של הקונסולים האמריקנים להמעיט בפסילות של בקשות ויזה ישראליות. ראוי לציין גם את ראש האגף הקונסולרי במשרד החוץ, אייל סיסו, שמטפל בנושא הפטור מוויזה בשנים האחרונות. לצד זאת הקרדיט להישג מגיע בראש ובראשונה לשגריר ארה"ב, טום ניידס, שהפך את הפטור לפרויקט אישי שלו ושל שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.
פורסם לראשונה: 23:41, 30.01.23