3 צפייה בגלריה
תמונות ארכיון של לוחמים
תמונות ארכיון של לוחמים
"אחרי זה מתפלאים שהמוטיבציה להיות לוחם בגדודים בירידה". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
בצמרת צה"ל החליטו בימים האחרונים להעניק ציונים לשבח ליחידות מובחרות כמו הימ"מ, הימ"ס, סיירת גולני ודובדבן, על חלקן בפעילות המבצעית המתמשכת שהוגדרה בצה"ל כ"שובר גלים", ולהסתפק בתעודות הערכה בלבד לחלק מהגדודים שעסקו בפעילות זו.
ההחלטה עוררה ביקורת קשה בתוך החטיבות ובקרב בכירים לשעבר בצה"ל, לנוכח העובדה שהצל"שים לא חולקו על מבצע ספציפי או פעולה הרואית מסוימת, אלא על תקופה מבצעית ממושכת ועמוסה, שכללה מאבק בגל הטרור בשני צדי המתרס - בעומק השטח הפלסטיני, בהובלת לוחמי היחידות שזכו לצל"שים והיו מעורבים בקרבות רבים תחת אש של מחבלים חמושים, וגם מהצד השני של המאבק בבלימת גל הטרור - בפעילות לסגירת קו התפר הפרוץ שדרכו הסתננו מחבלים לעורף הישראלי, עם תחילת הפיגועים הקשים בחודשים פברואר ומרץ.
אלפי לוחמים מעשרות גדודים הוקפצו לפני כחצי שנה לפעילות שוחקת שאינה מוכרת להם, וכוללת עד לימים אלה עמידה כחומה אנושית לאורך מאות ק"מ של קו תפר פרוץ ומוזנח, מדרום הר חברון לעד לגזרת ג'נין שבצפון השומרון. לוחמי הגדודים המתגברים נדרשים עד לימים אלה לעמוד במשמרות ממושכות ובעמדות מאולתרות - שרק לאחרונה שודרגו למיגון ראוי - כדי לעצור את תופעת זליגת השוהים הבלתי-חוקיים שבחסותה חדרו מחבלים לעומק ישראל.
3 צפייה בגלריה
תיעוד:  לוחמי צה''ל מיפו את בתיהם של המחבלים שרצחו את סגן מפקד סיירת נח"ל, רב-סרן בר פלח ז"ל
תיעוד:  לוחמי צה''ל מיפו את בתיהם של המחבלים שרצחו את סגן מפקד סיירת נח"ל, רב-סרן בר פלח ז"ל
פעילות במבצע "שובר גלים". ארכיון
(צילום: דובר צה''ל)
המשמרות, שכללו גם סיורים ברכבים קלים כמו קיה פיקנטו ובוצעו בתנאים לא פשוטים, הניבו תוצאות מבצעיות - מרדפים מוצלחים אחר מאות שב"חים ומסיעי שב"חים, צמצום ההסתננות מעשרות אלפי שב"חים בשבוע לכמה מאות בודדות, סיכול פיגועים של מחבלים חמושים שניסו לחדור ופגיעה במשחיתי גדר.
"לא ייאמן! ארבע סיירות מקבלות צל"ש ואף לא אחד מעשרות הגדודים", כתב בטוויטר תת-אלוף במילואים אשר בן לולו, מח"ט כפיר לשעבר שקיבל כמג"ד חרוב צל"ש על פעילות הגדוד באינתיפאדה השנייה. "ועדה יקרה, תצאו לשטח ותגלו שמי 'ששבר את הגלים' בפועל היו לוחמי הגדודים - במשמרות אין סופיות, בתנאים לא תנאים - הם שתורמים לסיכול הטרור יותר מכל סיירת. אחרי זה מתפלאים שהמוטיבציה להיות לוחם בגדודים נמצאת בירידה".
לוחמי היחידות שיקבלו את הצל"שים נכנסו מדי לילה לעומק השטח הפלסטיני במקומות מסוכנים כמו מחנות הפליטים ג'נין ושכם - וניהלו חילופי אש מטווחים אפסיים - תוך מעצר של מבוקשים חמושים שחלקם היו בדרך לבצע פיגועים. בצה"ל אומרים כי צל"ש מקבלים קודם על פעילות תחת אש עם סכנה ממשית, וכי תרומתם על הגדודים תתוגמל בתעודות הערכה. זאת, אף שניתן להעניק צל"ש ממפקד אוגדה, כציון השישי בחשיבותו.
3 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון
פעילות צה"ל באיוש. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
"בחרנו להעניק ציון ליחידות אשר בלטו בפעילותן במהלך המבצע, כאשר מרבית הפעילויות הללו כרוכות ברמה מקצועית גבוהה ובסכנת חיים של ממש", אמר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי.
בצה"ל אומרים כי בשבועות האחרונים ניסו למצוא גדוד שפעל בקו התפר ורשם רצף של מספר סיכולים מוצלחים או פעילויות חריגות לטובה ולא מצאו, אך יחידות אלו שכן בלטו לחיוב יזכו מחרתיים גם לתעודות הצטיינות ולא רק לתעודות הערכה. בין היחידות שיזכו לתעודות אלו נמצאות יחידת הבינוי המטכ"לית וגדוד הנדסה שהובילו את שדרוג הגדר המיושנת בקו התפר ואת סגירת הפרצות בדרום הר חברון.
עוד ציינו בצה"ל כי חלוקת צל"שים לכוחות שביצעו היטב את משימתם אך לא היו תחת אש וסכנת חיים ממשית עלולה להוביל לזילות מוסד הצל"שים: "ללא פעילות הגדודים בקו התפר היערכות שובר גלים לא הייתה מצליחה. השנה יחולקו לגדודים גם אות השירות המבצעי של הרמטכ"ל. לוחמי הגדודים בקו התפר עסקו בפעילות קשה, מורכבת ותובענית, לצד הפגנת מנהיגות מצד המפקדים. גם סיירות גבעתי וצנחנים לא קיבלו צל"ש, ועצם זה שגדוד סיור של חטיבה (גולני) קיבל צל"ש זה אומר הרבה, שלא רק יחידות העילית זכו לצל"ש. אף אחד לא התקרב למה שסיירת גולני עשתה סביב שכם וג'נין, ביצירתיות ובתעוזה. הם לא אמרו לא לאף משימה: ביצעו משימות שוחקות בקו התפר וגם מארבים 'פשוטים' בהם הרגו מחבלים שניסו לחדור להר ברכה".
בתגובתו הרשמית של דובר צה"ל נמסר: "ועדת הצל"שים ביצעה בחינה מעמיקה, יסודית ומקצועית, בסיומה הוחלט על היחידות שיקבלו ציון לשבח לאור הישיגיהן במבצע 'שובר גלים'. עבודת הוועדה כללה שיחות עם מפקדי היחידות, עיון בתחקירים, המלצות מפקדים וסיכום הוועדה הפיקודית בנושא. הוועדה מצאה כי ארבע היחידות שנבחרו פועלות בהצטיינות ותורמות תרומה מכרעת לסיכול תשתיות הטרור במסגרת מבצע 'שובר גלים'.
"בנוסף, במהלך טקס שיתקיים ביום שלישי הקרוב, יוענקו תעודות הצטיינות והערכה מאלוף פיקוד מרכז ליחידות נוספות, שתרמו באופן ישיר ומשמעותי למבצע 'שובר גלים'. כמו כן, יתקיים בשבוע הבא טקס קבלת האות המבצעי מטעם ראש המטה הכללי, שבמסגרתו יקבלו אות הערכה יחידות נוספות מכלל צה״ל".