עו"ד תמי אולמן, שמונתה לייצג את פידא כיוואן (43) אחרי ההחלטה באבו דאבי לגזור עליה עונש מוות בגין סחר בחצי קילוגרם הירואין, הביעה היום (רביעי) תקווה לסוף אחר. "כבני אדם אנחנו מזדעזעים לשמוע על עונש כזה, ולכן נרתמתי לעזור למשפחה כדי שהעונש הזה חלילה לא יבוצע", אמרה עו"ד אולמן בריאיון לאולפן ynet.
כיוואן, תושבת חיפה בעלת סטודיו לצילום, נעצרה ב-17 במרץ בשנה שעברה לאחר שהוזמנה על ידי מכר פלסטיני לדובאי לצורך עבודה בתחום הגרפיקה. היא הגיעה לדובאי עצמאית והתמקמה בדירה שסודרה עבורה מראש. בהמשך הצליחו רשויות החוק לתעד את כיוואן מוכרת סמים לסוכן סמוי ומקבלת ממנו כסף. בעקבות כך נגזר עליה עונש מוות.
2 צפייה בגלריה
גזר דין פידא כיוואן ישראלית קיבלה עונש מוות איחוד האמירויות
גזר דין פידא כיוואן ישראלית קיבלה עונש מוות איחוד האמירויות
פידא כיוואן וגזר הדין
"לא הספקתי עדיין לדבר איתה. היא מדברת עם המשפחה אחת ליומיים, נכנסתי רק עכשיו לייצור לאחר מתן גזר הדין", אמרה הבוקר עו"ד אולמן. "השאלה היחידה כרגע היא איזה עונש ראוי לאדם שעשה עבירה פלילית, האם מגיע לו עונש מיתה".
- המשפחה משוכנעת שאכן העונש ייצא לפועל? כי יש אמירות שלפיהן בסופו של דבר העונש מומר למאסר כבד. "אנחנו לא יודעים, אנחנו לומדים את הנושא. זו המטרה כדי שחלילה לא יקרה אסון. יש למשפחה ציפייה מכל מי שיכול לעזור. מכל אזרח, מכל אדם, חבר כנסת, שר, שגריר, קונסול וכיוצא בזה עד לראש הממשלה המכובד, לעזור כמה שיותר כדי שלא יהיה ביצוע של גזר הדין הקשה הזה".
- אני מניחה שראית את הפרסומים על כך שבית קפה שבו היא עבדה לא אפשר לחיילים להיכנס אליהם עם מדים. אתם חוששים שזה ישפיע על הלך הרוח בציבור הישראלי? "אדם עושה דברים לפני עשור, הוא לא צריך לשלם על כך מחיר. בוודאי שאין קשר למקרה שלפנינו. היא בן אדם וכאשר אדם טועה - צריך לעזור לו. לכן, אני חושבת שחובתנו כאזרחים, ובמיוחד אני כעורכת דין, להתייצב לימינה בשעה קשה כזאת".
על משפחתה של כיוואן אמרה עו"ד אולמן: "הם מפורקים, בוכים, לא מתפקדים. זאת משפחה נורמטיבית, הם לא יודעים מאיפה זה נפל עליהם. הם בצרה צרורה ומבקשים עזרה".
- קיבלתם מסרים מהממשלה? "הייתי בקשר עם הקונסול ואני מקווה שיעזרו לי. ביקשו ממני לאסוף את כל החומר המשפטי שהיה עד כה ולשלוח להם. יש לי איש קשר ואנחנו מפעילים אנשים כדי להירתם עבורה".
2 צפייה בגלריה
פידא כיואן
פידא כיואן
פידא כיוואן
הטיפול בפרשה שפרטיה נחשפו לראשונה ב-ynet הועבר מדובאי לאבו דאבי שכן מדובר בעבירה פדרלית חמורה. פרט לישראלית, נגזר עונש מוות על עוד שני אזרחי פקיסטן שנעצרו במסגרת אותה חקירה שבה היא מעורבת. גורמים שמעורים בחקירה ציינו כי לא מדובר בבחורה תמימה, ולראיה התיעוד שבו היא נצפתה מוכרת סמים לסוכן סמוי.
לזכות הישראלית עומדות עוד שתי ערכאות ערעור על ההחלטה, כך שהתהליך המשפטי בעניינה עוד צפוי להיות ארוך. בישראל מעריכים שכיוואן לא תוצא להורג, במיוחד לנוכח הבנת הרגישויות לגבי אזרחית ישראלית. מצד שני, די ברור שיוטל עליה עונש כבד מאוד. כתב האישום ייחס לישראלית החזקת סמים בכוונה לסחור בהם או להפיץ אותם. בגזר הדין צוין שכיוואן קיבלה מהסוכן הסמוי שני תשלומים בסך כולל של 22,950 דירהם (כ-20 אלף שקל).