5 צפייה בגלריה
פריטי פאטל ואיש חמאס
פריטי פאטל ואיש חמאס
שרת הפנים הבריטית ואיש חמאס ברצועה. מעכשיו - לא רק הזרוע הצבאית
(צילום: gettyimages, AFP)
בריטניה מתכננת לשלוח תומכי חמאס לעד 10 שנות מאסר, ולהפסיק להפריד בין הזרוע הצבאית עז א-דין אל-קסאם לבין הזרוע המדינית של הארגון: שרת הפנים הבריטית פריטי פאטל הכריזה כי ארצה תגדיר מעתה את חמאס בכללותו ארגון טרור, ותהפוך את הבעת התמיכה בו לבלתי-חוקית. בישראל בירכו, בחמאס אמרו כי מדובר בהחלטה "שמוטה לטובת ישראל".
פאטל, שאמרה כי הצעד צפוי לסייע במאבק באנטישמיות, הסבירה כי הממשלה תוציא את חמאס אל מחוץ לחוק – ומשמעות הצעד היא שכל אדם שיביע תמיכה בארגון הטרור, יניף את דגלו או יארגן מפגשים עבורו ייחשב כעובר על החוק. את ההחלטה, כך אמרה, היא מתכננת להעביר בפרלמנט הבריטי כבר בשבוע הבא.
5 צפייה בגלריה
פריטי פאטל בוריס ג'ונסון בריטניה
פריטי פאטל בוריס ג'ונסון בריטניה
פאטל לצד ג'ונסון. ההצעה תגיע לפרלמנט כבר בשבוע הבא
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
ההפגנות הפרו פלסטיניות בלונדון
ההפגנות הפרו פלסטיניות בלונדון
הפגנות פרו-פלסטיניות בלונדון, במאי האחרון. דגלי חמאס ייאסרו
(צילום: EPA)
"הבנו שאי אפשר יותר להפריד בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של הארגון. זה מבוסס על מודיעין נרחב, מידע וקשרים לטרור. החומרה שלהם מדברת בעד עצמה", היא אמרה הלילה, לקראת נאומה הצפוי בהמשך היום בוושינגטון, שם תודיע רשמית על הצעד. היא הוסיפה כי הצעד צפוי לשלוח מסר "מאוד מאוד ברור למי שחושב שזה בסדר לתמוך בארגון כזה", כלשונה.
ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי פאטל צפויה להגיד היום כי ההכרזה על חמאס בכללותו כארגון טרור היא צעד נוסף שיסייע בהגנה על הקהילה היהודית בבריטניה. "חמאס אנטישמי ביסודו", צפויה לומר שרת הפנים הבריטית. "ואנטישמיות היא רוע מתמיד שאני לעולם לא אסבול. היהודים מרגישים באופן שגרתי לא-בטוחים – בבתי ספר, ברחובות, בבתי התפילה שלהם, בבתים שלהם וברשת".
5 צפייה בגלריה
יהודים מפגינים ב לונדון נגד מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין
יהודים מפגינים ב לונדון נגד מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין
"מסר ברור נגד האנטישמיות". לונדון
(צילום: gettyimages)

פאטל צפויה לומר עוד לפי ה"גרדיאן" כי "לחמאס יש יכולות טרור משמעותיות, כולל גישה לנשקים רבים ומתוחכמים, כמו גם מתקני אימון לטרור. הארגון היה מעורב באלימות ובפעולות טרור אלימות זמן רב. ההכרה הנוכחית בחמאס יוצרת הבחנה מלאכותית בין חלקים שונים בארגון, ונכון לעדכן את ההכרה הזו. זה צעד חשוב, בעיקר לקהילה היהודית. אם נאפשר קיצוניות, זה ישחק את הביטחון".
ארגון חמאס בכללותו, יש לציין, כבר הוצא אל מחוץ לחוק בשורת מדינות בעקבות היותו ארגון טרור. בין היתר מדובר בארה"ב, קנדה ומדינות האיחוד האירופי. בריטניה מצדה הכירה עד היום רק בזרוע הצבאית של חמאס - עז א-דין אל-קסאם - בתור ארגון טרור, ושמה בצד את הזרוע הפוליטית של הארגון, שעליה נמנים בין היתר איסמעיל הנייה, חאלד משעל ויחיא סינוואר.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בנט ולפיד בירכו. "הזרוע המדינית - טרוריסטים בחליפות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בהתייחסו להחלטה כי "חמאס הוא ארגון טרור, פשוט כך. 'הזרוע המדינית' מאפשרת את הפעילות הצבאית שלו. אותם טרוריסטים - רק בחליפות. תודה וההערכה רבה לבוריס ג'ונסון על המנהיגות בנושא".
שר החוץ יאיר לפיד מסר כי "זו החלטה חשובה ומשמעותית שנותנת לגופי הביטחון הבריטיים כלים נוספים כדי למנוע את המשך ההתעצמות של ארגון הטרור חמאס, גם בבריטניה. אין חלק לגיטימי לארגון טרור וכל ניסיון להפריד בין חלקים של ארגון טרור הוא מלאכותי. ההצהרה הצפויה מסכמת דיאלוג אינטימי ומוצלח בין ישראל ובריטניה בהובלת משרד החוץ וצוות השגרירות בלונדון בראשות השגרירה ציפי חוטובלי ואנו מודים לבריטים על שיתוף הפעולה הפורה גם בנושא זה".
בחמאס תקפו את ההחלטה הבריטית ואמרו: "נודע לנו באמצעות כלי התקשורת על ההכרזה של שרת הפנים הבריטית על חמאס כארגון טרור והאיום שלה להטיל עונש של מאסר שיכול להגיע ל-10 שנים לכל מי שתומך בארגון. למרבה הצער, בריטניה ממשיכה בשלה, ובמקום להתנצל ולהודות בטעויות ההיסטוריות שלה מול העם הפלסטיני, היא תומכת בפוגעים על חשבון הקורבנות".
"ההתנגדות לכיבוש, ובה ההתנגדות החמושה, היא זכות לפי הדין הבינלאומי", הוסיפו בחמאס. "הכיבוש הוא הטרור. הרג תושבים, גירושם, הריסת בתיהם ומעצרם - זה הטרור. הטלת מצור של למעלה מ-15 שנים - זה הטרור. על בריטניה להפסיק להקשיב לנרטיב ולתוכנית הציונית. אנו קוראים לכל תומכינו בבריטניה ובאירופה ככולה לגנות את ההחלטה הזאת. העם הפלסטיני ממשיך בדרכו לעבר החירות והשיבה, יהיו אשר יהיו הקורבנות. נשיג את מטרותינו מהר יותר ממה שמצפים".
פורסם לראשונה: 08:28, 19.11.21