הותר לפרסום: איש העסקים שנעצר בגין מעורבותו בפרשה ביטחונית הוא יעקוב אבו אל-קיעאן. פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד אבו אל-קיעאן, תושב חורה ומיתר, בגין עבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאיראן. בעבר היה אבו אל-קיעאן מיועד לשמש מועמד לכנסת ברשימת "תלם" של משה (בוגי) יעלון.
לעיון בכתב האישום - לחצו כאן.
בשבוע שעבר נחשפה הפרשה לבקשת ynet שהוגשה לבית המשפט באמצעות עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק. היום נכתב בהודעת שב"כ כי אבו אל-קיעאן נעצר לפני מעט יותר מחודש, ב-10 ביוני, בחשד כי עמד בקשרים אסורים עם גורם לבנוני-עיראקי ובאמצעותו עם גורמי מודיעין איראנים, להם אף העביר מידע. החקירה העלתה כי אבו אל-קיעאן, אשר מקורב לאישי ציבור בישראל, עמד בקשר ממושך עם חיידר אלמשהדאני, המשמש איש קשר של גורמי מודיעין איראנים.
6 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אלקיעאן
יעקוב אבו אל-קיעאן
(צילום: עמית שעל )
במסגרת הקשר העביר לו אבו אל-קיעאן עדכונים על המתרחש בישראל. כמו כן, הקשר בין השניים נסוב, בין היתר, גם על הזדמנויות עסקיות לכאורה במדינות ערביות באזור. עוד עלה בחקירה כי אבו אל-קיעאן ביקש בשלב מסוים להיפגש עם גורמים נוספים מטעמו של חיידר, תוך שהבין שמדובר בגורמים איראנים, ואף שם דגש על חשאיות וסודיות הפגישה המתוכננת בין הצדדים.
בסופו של דבר, על אף רצונו ונכונותו של אבו אל-קיעאן פגישה זו לא התקיימה. חקירתו של אבו אל-קיעאן הסתיימה, והיום הוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כתב אישום נגדו בגין מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב.
6 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אל קיעאן
יעקוב אבו אל קיעאן
אבו אל-קיעאן בבית המשפט, היום
(צילום: חיים הורנשטיין )
6 צפייה בגלריה
יעקוב אבו אל קיעאן
יעקוב אבו אל קיעאן
(צילום: חיים הורנשטיין )
לפי כתב האישום, אבו אל-קיעאן העביר מידע על אודות הלו"ז והמיקום של שר הביטחון בני גנץ לידי גורם אויב. בפרקליטות ציינו בכתב האישום כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של גורמי המודיעין באיראן לנסות ולגייס סוכנים בישראל, מתחומים מגוונים, ובין היתר כאלה הנגישים לאנשים בעמדות מפתח במדינה, ובהעדפה להפעלת סוכנים אלו על ידי "מפעיל קדמי" מטעמם, שאינו גורם מודיעין איראני.
בדיון בבית המשפט היום אמר אבו אל-קיעאן "לא עשיתי כלום, סיפרתי להם את הכול". מהבקשה למעצר עד תום ההליכים, עם זאת, עלה כי אבו אל-קיעאן הודה בחלק מהעבירות בפני חוקרי שב"כ, ובחלקן גם בפני חוקרי המשטרה. לאחר מכן חזר בו מההודאה וטען כי לא הודה בעבירות, או ששיקר והגזים. לטענתו, הוא עשה עסקים ואפילו עבירות פליליות עם אותו גורם זר אך לא עבירות ביטחון. שב"כ אסף עדויות מעדים שהיו שותפיו העסקיים של אבו אל-קיעאן, שסתרו את דבריו לגבי אופן פעילותם מול אנשי עסקים במדינות ערב שונות.

שיחות קוליות ומידע על פעילות ישראלית

מאז שנת 2019 עסק אבו אל-קיעאן בשותפות עם אנשי ישראלים אחרים בניסיון לקדם עסקאות עם עסקים במדינות שונות במזרח התיכון. בסוף 2019 נאסר עליו לצאת מהארץ במסגרת הליך אחר, ובאותה שנה נוצר קשר בינו לבין חיידר, שציין בפניו כי הוא אזרח עיראקי שמתגורר בטורקיה.
"חיידר הוא סוכן חוץ", ציינה הפרקליטות בכתב האישום, "יש יסוד סביר לחשוד כי עסק או נשלח לעסוק מטעם מדינת חוץ או ארגון מחבלים, או למענם, באיסוף ידיעות סודיות או במעשים אחרים העשויים לפגוע בביטחון מדינת ישראל כמפעיל קדמי". חיידר ואבו אל-קיעאן, כך מתאר כתב האישום, היו בקשר טלפוני והתכתבו לעיתים בוואטסאפ.
6 צפייה בגלריה
"טורקיה לא מכניסה איראנים לשטחה". הפגישה באיסטנבול לא יצאה לפועל בסוף
"טורקיה לא מכניסה איראנים לשטחה". הפגישה באיסטנבול לא יצאה לפועל בסוף
"טורקיה לא מכניסה איראנים לשטחה". הפגישה באיסטנבול לא יצאה לפועל בסוף
(צילום: AP)
על רקע עסקי, ביקש אבו אל-קיעאן לנצל הזדמנויות עסקיות שחיידר טען בפניו כי יוכל לסייע בקידומן, בין היתר מול בכירים בממשל העיראקי. ב-2020 החלו לדבר עם על פוליטיקה, ולקראת הבחירות בישראל, הצטרף הנאשם לרשימת תל"ם של שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות עם בכירים בתל"ם ובכחול לבן, בהם יעלון ובני גנץ. בעקבות הפרסומים האלה, התפאר אבו אל-קיעאן בפני חיידר שהוא נמנה בין מקבלי ההחלטות במדינה.
זמן קצר לאחר מכן חיידר אמר לאבו אל-קיעאן כי יש אנשים שמתעניינים בו, וכי הם מטהרן. הוא טען בפניו שהם מבקשים לפגוש אותו. השניים ניסו להסוות את הקשר ביניהם, כך שייראה תמים, ורוב השיחות ביניהם היו שיחות קוליות ולא בהודעות טקסט. הנאשם סיפר לחיידר שהוא בקיא במתרחש במדינה, ושהוא חבר קבינט שבידו ידע רב.
הוא סיפר כי יש בידו מידע מתי צה"ל תוקף בחו"ל, וכן יודע על החלטות של הממשל בארצות הברית. באחת השיחות אמר הנאשם כי מדינת ישראל עתידה לבצע פעולות תקיפה בקרוב, פעולה שבאורח מקרי אכן התרחשה בסמוך לכך.
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור בבסיס נבטים
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור בבסיס נבטים
גנץ עם שר ההגנה האמריקני בישראל. אבו אל-קיעאן מסר מידע שפורסם בתקשורת
(צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
כתב האישום מתאר כי אבו אל-קיעאן מסר לחיידר מידע בישראל על אודות פעילות כוחות הביטחון בישראל, פעילות שר הביטחון בני גנץ ועסקאות צבאיות בין ישראל לארה"ב – מידע שנודע לו מהתקשורת או מקשריו עם אנשים שונים בישראל. את זה, נטען בכתב האישום, עשה כדי להעלות את ערכו בעיני האיראנים ולקבל תמורה עבור המידע שמסר.
בנובמבר 2020 הודיע חיידר לנאשם כי לא יוכל להיפגש עם האיראנים בטורקיה כפי שתכננו, מאחר שטורקיה לא מכניסה איראנים לשטחה. אבו אל-קיעאן הציע להיפגש ביוון, אולם חיידר הציע את לבנון או עיראק. בכתב האישום תואר כי אבו אל-קיעאן המשיך להיות בקשר עם חיידר, אולם ביקש לקבל תמורה עבור הידיעות שהעביר.

ריאד, ירדן ופעילות נגד "שומר החומות"

אבו אל-קיעאן נחשב אישיות פעילה מאוד מבחינה תקשורתית. במבצע "שומר החומות" התבטא ברשתות החברתיות נגד ישראל וכתב: "אנחנו נחתוך כל יד שתיגע באלאקצה... לא מפחדים מהכיבוש!!!". ב-16 במאי, אחרי שנחקר בשב"כ, כתב כי איבד עבודות רבות בישראל בשל עמידתו לצד "עמו": "הכסף יילך, יישארו הכבוד והגאווה. שום דבר לא יעצור אותי מעמידה לצד עמי מלבד המוות".
אבו אל-קיעאן טען שאין לו קשר להסתה לאלימות: "אני לא פתחתי במלחמה על עזה ולא על ירושלים. אנחנו לא ביקשנו את המלחמה הזאת. היא נכפתה עלינו. אמרנו מהיום הראשון שאנחנו לא רוצים מלחמה ולא שואפים לכך, אך אם היא תיכפה עלינו ניכנס בה".
6 צפייה בגלריה
"כתב האישום לא כצעקתה". עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס
"כתב האישום לא כצעקתה". עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס
"כתב האישום לא כצעקתה". עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס
(באדיבות המצולמים)
מקורביו של אבו אל-קיעאן טענו כי מעצרו בגין עבירות ביטחוניות חמורות כל כך הן תולדה של פעילותו ברשתות החברתיות בתקופת "שומר החומות", שכן הוא מתחזק חשבון פייסבוק פעיל מאוד עם יותר מ-130 אלף עוקבים. מאז שנעצר, חשבון הפייסבוק שלו נותר מיותם.
מאז הסכם השלום עם איחוד האמירויות, גם אבו אל-קיעאן כמו אנשי עסקים רבים, ניסה שם את מזלו. הוא פתח חברה יחד עם איש עסקים מהמפרץ, ולדבריו גם פעל בריאד בירת סעודיה, בירדן, במצרים ובגדה המערבית. לטענתו, הוא מחזיק בכמה דרכונים, בהם ערביים ואירופאיים, וכמו כן יש לו חופש תנועה במסגרת תפקידו בעולם העסקים בנמלי התעופה בישראל ללא פיקוח, ובמיוחד בנמל התעופה בן גוריון.
התנצלות: בהודעה לטלפונים פורסמה תחילה תמונה שגויה של יעקוב אבו אל-קיעאן, שנהרג בתקרית באום-אל חיראן ואינו קשור לפרשה. אנו מתנצלים על הטעות.
סנגורו של הנאשם, עו"ד אבי חימי, שמייצג אותו יחד עם עו"ד משה וייס, מסר בתגובה: "כתב האישום לא כצעקתה. יש בו הרבה מלל ורכילויות. הכל לקוח מעיתונות ומתקשורת גלויה".
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה