עולים חדשים שנמלטו מהמלחמה באוקראינה הפסיקו לקבל החל מחודש אוגוסט את מענק ההסתגלות שניתן להם. בדיון שקיימה אתמול (שני) ועדת העלייה והקליטה, האשים היו"ר, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), את הממשלה: "היא מודיעה לעולים שאינה מעוניינת לקלוט אותם". במשרד האוצר טענו כי "אין מקור תקציבי לכך", ואילו במשרד העלייה והקליטה ציינו: "השר החדש עדיין לומד את הנושא, וטרם גיבש את מדיניותו לנוכח המגבלות בתקציב הנוכחי".
4 צפייה בגלריה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
לבקשת המשרד, מענקי ההסתגלות - הניתנים לבעלי זכות מאוקראינה, רוסיה ובלארוס - יוקפאו עד להעברת תקציב המדינה במאי הקרוב. בכירים במשרד העלייה והקליטה ציינו כי "אנחנו נמצאים עכשיו בסיטואציה של תקציב המשכי, אין לנו מסגרת תקציבית לממן את סלי הקליטה לעולים החדשים המגיעים לישראל". מנגד, דרש ח"כ פורר שבדיון שיתקיים בשבוע הבא ינכחו השר אופיר סופר או המנכ"לית כדי לגבש את המדיניות בעניין.
לדבריו, "אני מופתע לרעה ממשרד העלייה והקליטה. נכון לעכשיו, עד לסוף חודש מאי עולים חדשים צריכים לדעת שהם לא יקבלו מענקי הסתגלות כשיגיעו לישראל. זה לא מקובל עליי. המדינה מבטלת את הסיוע המיוחד הניתן לעולים ממדינות שמתקיימת בהן מלחמה".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר הוועדה פורר
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
אופיר סופר
אופיר סופר
השר סופר
(צילום: הדר יואביאן)
חברי האופוזיציה אמרו כי מדובר בשינוי מדיניות שמובילה הממשלה החדשה. "הממשלה הנוכחית לא קולטת עלייה אלא פולטת אותה", אמר חבר הכנסת לשעבר אלכס קושניר, "הוצאה על עלייה וקליטה היא בעיקר השקעה בעתיד מדינת ישראל". ח"כ גלעד קריב (העבודה) הוסיף: "הממשלה הזאת מאותת ליהדות העולם בכלל, וליהדות רוסיה ואוקראינה בפרט, שהיא לא מעוניינת בקליטה של עולים באופן מלא".
ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התרעם לנוכח הקפאת המענקים ודרש שהשר סופר יגיע לדיון הבא בנושא: "מה קרה שפתאום המדיניות השתנתה? איך הגענו ממצב שבו חשבו שהמענק הוא אקוטי לעלייה מרוסיה ואוקראינה, למצב שבו מפסיקים בבת אחת את התקצוב? כידוע, המלחמה לא הסתיימה. ייתכן שהממשלה החדשה חושבת שאין לה אינטרס בעלייה מרוסיה ואוקראינה".
מנגד, ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) אמר כי "לגיטימי לחלוטין שלוקח לשר חדש ללמוד את הנושא לעומק. מתקיים כאן דיון פופוליסטי שעיקרו להאשים את השר החדש במשרד העלייה והקליטה. השמיכה התקציבית קצרה, והשר החדש לומד את הנושא כדי לדעת לחלק את התקציבים בצורה הטובה ביותר".
4 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
בהסתדרות הציונות העולמית הביעו אכזבה קשה מהמדיניות של משרד העלייה והקליטה: "אנחנו עושים מאמצים להעלות יהודים מכל העולם - וכשהם מגיעים - אנחנו לא עוזרים להם להיקלט בארץ. לאורך השנים אנחנו מנסים לעשות הכול כדי להקל על קליטת העולים. עכשיו המדיניות משתנה, והמדינה לא נותנת סיוע כספי לעולים החדשים".
יאיר סמוליאנוב, מנהל תחום קליטת עלייה בלובי המיליון, מסר: "בפעם אחרונה שבדקנו, עדיין יש מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אם המענק היה רלוונטי לעליית החירום לפני שנה, צריך להיות כך גם כעת. לא יכול להיות שבזמן שרבים עדיין מגיעים מהחזית באוקראינה או בורחים מהשלטון הטוטליטרי ברוסיה, תעלה בכלל על השולחן אפשרות לביטול המענק המאפשר לעולים סיוע בדרכם הראשונה בישראל. אי קבלת החלטה היא קביעת עובדה בשטח והעולים ייפגעו מכך עמוקות".