1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהשקת ספרו "ביבי: סיפור חיי"
בנימין נתניהו בהשקת ספרו "ביבי: סיפור חיי"
בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמעט חודש וחצי חלפו מאז ניצח הגוש בראשות בנימין נתניהו בבחירות 2022, ובדרכו חזרה לכיסא ראש הממשלה הוא מפצל משרדים, מעביר תחומי אחריות משר אחד לאחר ומערבב בין סמכויות של פוליטיקאים לאלה של הביורוקרטים. לכל הדעות, מדובר בתהליך מורכב ומסובך שעלול לקחת עוד זמן, מאחר שהוא מחייב חקיקה חדשה, שינוי חקיקה קיימת וטיפול בהיבטים מינהליים נוספים.
כמו שנאמר פעמים רבות מאז היוודע תוצאות הבחירות, הניצחון של הקואליציה המתגבשת היה אמנם מובהק אבל לא מוחץ כפי שנוטים לתאר אותו. כמה עשרות אלפי קולות לכאן או לכאן וייתכן שהיינו במציאות אחרת. ולכן, חבריה צריכים לזכור שכשאומרים ש"העם הוא הריבון", הכוונה היא לכל העם. או במקרה שלנו – כל הציבור. הקואליציה נבחרה על מנת למשול ולקדם את המדיניות של חבריה, אבל העם, הריבון, לא נתן לה סמכות לרמוס את המיעוט. הממשלה הבאה צריכה לנהוג במשנה זהירות בעת הטיפול בזכויות אדם, ובמיוחד בזכויות המיעוטים בישראל.
ולכן אניח כאן הצעה לנתניהו ולאדריכלי הממשלה החדשה. כן, אחד המוטיבים המרכזיים שלכם בשנה וחצי האחרונות עסק בהתנגדות לרע"מ ולשותפות קואליציונית עם מפלגה ערבית, ואכן אתם עומדים להקים ממשלה יהודית בלבד. אבל מן הראוי לתת ביטוי למיעוט הערבי גם בפסיפס הימני החדש. אחרת זכויותיו עלולות להירמס והטיפול בבעיותיו יידחה, ובכך יוחמרו בעיות הפשיעה, הדיור, המצוקה הכלכלית והחברתית ועוד. מכאן קצרה הדרך להחרפת תחושות הניכור, האפליה וההדרה. בטווח הארוך יעמיק הקרע בין השבט היהודי לשבט הערבי, ותצטמצם האפשרות לדו-קיום ושוויון אמיתי.
אז מה עושים? השלטון המקומי הוא כיום הזרוע הביצועית הקרובה ביותר לתושבים הערבים, והיחסים בין הצדדים הללו הדוקים למדי. ראשי הרשויות ומקבלי ההחלטות המוניציפליים מכירים את הזירה המקומית על כל אתגריה טוב יותר מכל בעל תפקיד אחר במדינה. כדי לנצל זאת באופן אפקטיבי, יש צורך בהקמת גוף במשרד ראש הממשלה שיחבר בין המיעוט הממורמר לבין מקבלי ההחלטות ברמה הארצית, בלי מתווכים ובלי גחמות. הגוף הזה יהיה אחראי לתקשורת בין ראשי הרשויות הערביות לבין זרועות המדינה - בדגש על משרדי הפנים והאוצר, ויטפל בפרודוקטיביות בסוגיות הקשורות בתקצוב, תכנון ובנייה ופיתוח תוכניות כלכליות ומינהלתיות.
כדי להבטיח את היעילות שלו, הגוף הזה חייב לפעול תחת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והרכבו צריך לכלול מנהלים בכירים ממשרדי הממשלה המרכזיים - אגף תקציבים באוצר ובפנים, מינהל התכנון, הגליל והנגב והמשרד לביטחון לאומי, שנוגעים בליבת האתגרים של הרשויות והתושבים הערבים. יחד איתם יש למנות מנהלים בכירים מהחברה הערבית, בעלי ניסיון ויכולת מוכחת, כי בלעדיהם לא יהיה זה גוף אפקטיבי אלא בבחינת עוד ועדה או עלה תאנה.
עקאב זידאןד"ר עקאב זידאן
מאחר שכלי הביצוע קיימים בכל משרדי הממשלה, ותוכניות רבות כבר נכתבו, נדרש כעת לשנות את השיטה למיצוי תקציבים ממשלתיים (עשרות מיליארדים אכן הובטחו לחברה הערבית בתוכנית 922 ובתוכנית החומש של ממשלת בנט-לפיד, אבל רובם המכריע לא מומש), לאגם תקציבים במקרים המתאימים ולעזור בהסרת חסמי תכנון ובנייה. כמו כן דרושים תיאום, אינטגרציה, מעקב ובקרה בין גופי הממשלה השונים בנושא קידום הכלכלי והחברתי בחברה הערבית, בצמצום האפליה התקציבית, התפשטות האלימות ועוד.
בבחירות 2022 זנחו אזרחים ערבים רבים את נציגיהם בפוליטיקה הארצית שבמשך שנים לא הצליחו לטפל בבעיותיהם. נראה שהגיעה העת לפתרון יצירתי וחדשני למצוקותיהם, כזה שבמקביל יקרב את התושב הערבי למקבלי ההחלטות בשלטון המרכזי, וגם יפתח חלון הזדמנויות לטיוב היחסים בין הערבים לבין הממשלה הימנית המסתמנת. הרי בפועל שני הצדדים מעוניינים בכך.
  • ד"ר עקאב זידאן הוא חוקר מדעי המדינה והממשל המקומי. מנהל האגף לניהול ההון האנושי במועצת דאלית אל כרמל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il