פרשת רציחתו של חתול רחוב באיסטנבול שעוררה בשבועות האחרונים גל מחאה גדול בטורקיה הגיעה אתמול (יום ד') לשיאה, כשבמשפט חוזר שנערך לצעיר שביצע את הרצח המחריד, איברהים קלוגלן, הוחמר עונשו משנה וחצי לשנתיים וחצי מאסר. התפנית הגיעה רק בעקבות מאבקם העיקש של פעילים למען בעלי חיים, שהמונים מהם הגיעו אתמול לבית המשפט וקראו בשמו של החתול, ולאחר התערבותו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.
7 צפייה בגלריה
טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רצח החתול ארוס
טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רצח החתול ארוס
הנשיא ארדואן והחתול ארוס. טלפון לילי לשר המשפטים
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
איברהים קלוגלן רוצח החתול ארוס ב טורקיה
איברהים קלוגלן רוצח החתול ארוס ב טורקיה
איברהים קלוגלן (משמאל) והתיעוד שלו הורג את ארוס במצלמות האבטחה
ראשיתה של הפרשה ב-1 בינואר, אז תועד קלוגלן, תושב רובע בשקשהיר באיסטנבול, בועט למוות בחתול רחוב בשם אֶרוֹס בלובי של הבניין שבו הוא מתגורר. ארוס היה חתול ללא בעלים, שאותו נהגו שכניו של קלוגלן להאכיל דרך קבע. במצלמת אבטחה הוא תועד בועט בארוס ומתעלל בו במשך חמש דקות רצופות, בעוד החתול מנסה לברוח, עד שמת.
בעקבות התיעוד נידון תחילה קלוגלן לעונש מאסר של שנה וחצי, אבל זמן קצר אחרי שנגזר עונשו הוא שוחרר בשל "התנהגות טובה". שחרורו עורר זעם בקרב ארגונים למען בעלי חיים וחלק גדול מהציבור בטורקיה, מדינה שבה יש אוכלוסייה גדולה של חתולי רחוב שמשוטטים בחוצות הערים, מהווים חלק בלתי נפרד מהנוף – ולעתים קרובות זוכים לאוכל ומחסה מהתושבים. ברשתות החברתיות גם הופיעו שלל איומים על חייו של הרוצח קלוגלן.
כ-320 אלף טורקים חתמו בשבועות האחרונים על עצומה שבה דרשו להחמיר את עונשו של קלוגלן, ובסוף פברואר הודיע משרד המשפטים שייערך לו משפט חדש, אחרי ששר המשפטים קיבל טלפון לילי מיוחד מהנשיא ארדואן, שהדגיש בפניו כי יש לו עניין אישי בתיק. המשפט החוזר נערך אתמול באווירה מתוחה, אחרי שמאות פעילים למען בעלי חיים ומוקירי זכרו של ארוס התאספו במסדרונות של בניין בית המשפט. מפאת היעדר מקום באולם נותרו רבים מהם בחוץ, ומשם הם נשמעו קוראים "איברהים רוצח" ו"צדק לארוס" – צמד מילים שהפך לסיסמת המאבק.
7 צפייה בגלריה
פעילי מחאה ממתינים להכרעת הדין של רוצח החתול ארוס טורקיה
פעילי מחאה ממתינים להכרעת הדין של רוצח החתול ארוס טורקיה
פעילי מחאה ממתינים לגזר הדין של רוצח החתול, אתמול בבית המשפט
הקריאות במסדרונות בית המשפט, אתמול:

בפסיקתם החדשה האריכו השופטים את עונש המאסר שהוטל על קלוגלן בשנה אחת, אך הם לא הורו לעצור אותו מיד – ובכך התעלמו מדרישתם של ארגונים למען בעלי חיים. אחד הארגונים, שטען כי יש לגזור על קלוגלן את העונש המרבי שמתיר החוק, ארבע שנות מאסר, כבר הודיע שיערער. כך או כך, על קלוגלן הוטל צו איסור יציאה מטורקיה.
הסערה סביב המשפט נמשכה גם היום: ברשת X (לשעבר טוויטר) נפוץ ההשטאג #צדק_לארוס, וכמה עיתונים גדולים, בהם העיתון הנפוץ הורייט, הציגו תמונות של החתול המת על עמודי השער שלהם. ב"הורייט" פורסמו כמה כתבות על ארוס, והאיש שהרג אותו כונה בהן "הרוצח איברהים". לגל המחאה תחת הכותרת "צדק לארוס" הצטרפו גם ידוענים שונים, בהם הכדורגלן הארגנטינאי מאורו איקרדי, שחקנה של קבוצת גלאטסראיי הטורקית, שפרסם ברשתות החברתיות תמונה שלו עם שני חתוליו, כשעל צווארו של אחד מהם תלוי שלט הנצחה עם הסיסמה "צדק לארוס".
7 צפייה בגלריה
טורקיה איסטנבול ארוס החתול נרצח מחווה של כדורגלן ארגנטינה מאורו איקרדי
טורקיה איסטנבול ארוס החתול נרצח מחווה של כדורגלן ארגנטינה מאורו איקרדי
הכדורגלן מאורו איקרדי עם החתולים והשלט "צדק לארוס"
7 צפייה בגלריה
חתולים ב איסטנבול טורקיה
חתולים ב איסטנבול טורקיה
חלק מהנוף העירוני. באיסטנבול, החתולים מרגישים בבית
(צילום: Shutterstock)
7 צפייה בגלריה
חתולים ב איסטנבול טורקיה
חתולים ב איסטנבול טורקיה
(צילום: WorldStockStudio / Shutterstock)
7 צפייה בגלריה
חתולים ב איסטנבול טורקיה
חתולים ב איסטנבול טורקיה
(צילום: Shutterstock)
איסטנבול היא עיר הידועה באופן מיוחד בחתולי הרחוב ובכלבי הרחוב שלה, ותיירים המבקרים בה מתפעלים לעתים קרובות לא רק מהמסגדים העתיקים והארמונות העותמאניים של העיר, אלא גם מהיחס החם שמקבלים בה בעלי החיים האלה. חתולים וכלבים מרגישים בעיר בבית, ואינם חוששים לתפוס את המושבים הטובים ביותר בבתי הקפה והמסעדות. רבים מתושבי איסטנבול מנסים לעזור להולכים על ארבע, מניחים להם קערות מזון ומציעים להם מחסה ליד הדלתות והחלונות של בתיהם.
מיין יילדרים, דוקטורנטית בבית הספר החדש למחקר חברתי בניו יורק, מסבירה כי תשומת לבם של תושבי איסטנבול לטיפול בחיות רחוב נובעת בחלקה מהמסורת האיסלאמית ומהבניית המרחב הציבורי באימפריה העותמאנית. לדבריה, בתקופה העותמאנית עברו אנשים בין הבית, המסגד והשוק, והרחובות היו שטח שבו הסתובבו כלבים. "בתחילת המאה ה-20 החלו בטורקיה להשמיד בעלי חיים משוטטים כמו במערב, ואפילו בשנות ה-90 פקידי העיר עוד היו מפזרים רעל ברחובות כדי להרוג בעלי חיים". חוק להגנה על בעלי חיים שאושר בשנת 2004 מחייב כעת עיריות לטפל בחיות הרחוב.