יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף בחריפות את דרישתו של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מהרמטכ"ל הרצי הלוי לקבל גישה לחומרי מודיעין מסווגים במטרה לבדוק את מחדל 7 באוקטובר, וכינה אותו "מבקר מטעם".

"זה מבקר מטעם שמנהל חקירה מטעם שהמטרה היחידה שלה היא למנוע ועדת חקירה ממלכתית", אמר לפיד בפתח ישיבת הסיעה. "את המחדל הביטחוני הגדול בתולדות המדינה לא יכול לחקור מבקר המדינה ואי אפשר להשתמש במוסד מבקר המדינה בשביל לחסום את מה שצריך לקרות. מה שצריך לקרות זה ועדת חקירה ממלכתית".
לפיד טען כי הרצון לראות את אנגלמן בודק את הכשלים היא ניסיון של רה"מ נתניהו להימנע מוועדת חקירה ממלכתית. "הוא מבקר מטעם נתניהו שלא הציג מסקנה אישית אחת נגד הממשלה ההזויה הזו ועובד אצלם", אמר יו"ר האופוזיציה. "מה שאנחנו צריכים באמת זה ועדת חקירה ממלכתית. יש שני גופים שיכולים לעשות את זה - הממשלה והוועדה לביקורת המדינה. ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט עליון זה המוסד היחיד שיכול לחקור את המחדל הגדול בתולדות המדינה ולהסיק מסקנות נגד מי שאשם. זה לא מפתיע שנתניהו מנסה לעצור את זה".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מתניהו אנגלמן
יאיר לפיד מתניהו אנגלמן
יאיר לפיד ומתניהו אנגלמן
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)
במשרד מבקר המדינה הגיבו לדברי לפיד: "מצער שגורמים פוליטיים מבקשים לפגוע במוסד מבקר המדינה. אין בכוונת המבקר להיכנס לתוך השיח הפוליטי והוא ימשיך לשמור על ענייניות, מקצועיות ואי תלות. מחויבות מבקר המדינה היא כלפי אזרחי ישראל, ולכן כבר ביום השלישי מטבח שמחת תורה המבקר סייר בשטח ואף הביע ביקורת נוקבת על הממשלה. כמי שרואה חשיבות גדולה בשקיפות כלפי הציבור, כבר לפני יותר משבועיים המבקר הודיע על פתיחת ביקורת מקיפה ולשם כך הוא גייס את כל חטיבות משרד מבקר המדינה. המבקר אף הודיע מהרגע הראשון כי אין הדבר בא במקום ועדת חקירה ממלכתית וכי ככל שתקום ייקבעו גבולות הגזרה בינה לבין ביקורת המדינה. יתירה מכך - חוק מבקר המדינה קובע כי על בסיס דוחות המבקר ניתן להקים ועדת חקירה".
שר הפנים משה ארבל ביקר את דבריו של לפיד: "אני נעצב על דברי יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ביחסו המבזה למבקר המדינה ולמוסד המבקר על כלל עובדיו משרתי הציבור. על כולנו יחד, חרף הדעות השונות, לכבד את מוסדות השלטון ולנהוג בממלכתיות בעת שגרה וקל וחומר בעת חירום. רק יחד ננצח".
לפי חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" בחמישי, מבקר המדינה דרש מהרמטכ"ל גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי.
מפניית המבקר לרמטכ"ל עולה כי המבקר אנגלמן לא ממתין לוועדת החקירה הממלכתית וגם לא לסיום המלחמה והחליט להיכנס לתחומים שמעוררים סערה ציבורית ופוליטית. אנגלמן העביר בשבוע שעבר ללשכת הרמטכ"ל מכתב מפורט עם הודעה על התחלת הליכי הביקורת בצה"ל. על הביקורת יופקד מנהל החטיבה שעוסקת בביקורת על מערכת הביטחון במשרד המבקר, תת-אלוף במיל' איתן דהן.
2 צפייה בגלריה
מתניהו אנגלמן והרצי הלוי
מתניהו אנגלמן והרצי הלוי
מתניהו אנגלמן והרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
במכתבו לרא"ל הלוי, דורש המבקר להנחות מיידית את כל הגורמים בצה"ל לשתף פעולה באופן מלא עם צוותי הביקורת, לרבות העברת חומרים ופגישות ונגישות למאגרי מידע שונים. המבקר דורש להתחיל כבר כעת במלאכת איסוף החומרים, והוא מבהיר כי בכוונתו לבצע את הביקורת בלוח זמנים קצר של כמה חודשים בודדים, אף על פי שצה"ל עסוק כעת במלחמה בעזה ובחילופי האש מול חיזבאללה בגבול לבנון.